۲۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۵
اختصاصی

چرا قیمت سهام ایران خودرو و سایپا در سال جاری رشد کرد؟

چرا قیمت سهام ایران خودرو و سایپا در سال جاری رشد کرد؟
سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا برخلاف سال گذشته تقریبا از ابتدای سال جاری فرآیند رو به رشدی را تجربه کرده است.
کد خبر: ۱۴۱۲۲

به گزارش کارنا، سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا برخلاف سال گذشته تقریبا از ابتدای سال جاری فرآیند رو به رشدی را تجربه کرده است، اما اینکه ارزش معاملاتی سهام گروه خودرو تحت تاثیر چه عواملی رشد پیدا کرده است با حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌و‌گو پرداختیم.

وی معتقد است رشد قیمتی سهام خودرویی که از ابتدای سال جاری و پس از بازگشایی نماد ایران خودرو و سایپا و افزایش سرمایه هر دو شرکت اتفاق افتاد به دلیل بهبود عملکرد این شرکت‌ها نبوده و در واقع جو روانی ناشی از مذاکرات، هیجان بازار و پنی استاک بودن سهام خودرویی ازعلل اصلی رشد ارزش معاملاتی نماد گروه خودرو است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد ارزش معاملاتی سهام ایران خودرو و سایپا در دو ماه ابتدایی سال جاری افزود: بخشی از این رشد قیمتی تحت تاثیر متغیر‌های خارج از عملکرد دو خودروساز بزرگ اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر با آغاز تحولات سیاسی و خوش بینی نسبت به آینده مذاکرات، شاهد حمایت قوی، رشد قابل توجه و کاهش ریسک‌های سیستماتیک در نماد خودرویی هستیم.

میرمعینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا افزود: واقعیت این است گزارش عملکرد و صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ نشان می‌دهد عملکرد هر دو شرکت در این مدت نه تنها تغییرات اساسی و مثبت نداشته، بلکه زیان انباشته آنها افزایش نیز پیدا کرده است، چراکه خودروسازان در حوزه قیمت گذاری محصولات خود همچنان بلاتکلیف هستند و اظهارات اخیر مدیران عامل دو شرکت ایران خودرو و سایپا مبنی بر زیان ده بودن تولید برخی از محصولات به رغم افزایش قیمت آنها گویای عدم سودآوری در این دو شرکت است.

وی با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودرو‌های داخلی ادامه داد: علاوه بر موضوع مذاکرات و بلاتکلیفی خودروسازان در قیمت گذاری محصولات، خروج دو خودروساز از شمول ماده ۱۴۱ به واسطه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها از ریسک این شرکت‌ها کاسته است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از طرف دیگر سهام ایران خودرو و سایپا با توجه به افزایش سرمایه سنگین این دو شرکت در زمره سهام «پنی استاک» که به عنوان سهام با ارزش پایین و قیمت کمتر از ۱۰۰ تومن در بازار سرمایه شناسایی می‌شوند، قرار گرفته است. سهام پنی استاک سهم‌هایی هستند که به دلیل نقدینگی کم، نوسانات و ریسک بالا به معاملات سوداگرانه و سفته بازی در بازار منجر می‌شوند.

میرمعینی تصریح کرد: در مجموع بلاتکلیفی در حوزه قیمت گذاری محصولات ایران خودرو و سایپا و همچنین واگذاری سهام سایپا به بخش خصوصی موجب شده با وجود چشم انداز مثبت مذاکرات، بازار سرمایه نسبت به عملکرد دو خودروساز بزرگ و آینده سهام خودرویی تردید داشته باشد.

وی افزود: بنابراین رشد قیمتی که از ابتدای امسال پس از بازگشایی دو نماد ایران خودرو و سایپا و افزایش سرمایه هر دو شرکت اتفاق افتاد را نمی‌توان به بهبود عملکرد این شرکت‌ها نسبت داد و به نظر می‌رسد رشد ارزش معاملاتی سهام خودرویی ناشی از جو روانی مذاکرات و هیجان بازار و پنی استاک بودن این سهام بوده است.

میرمعینی اظهار داشت: اینکه رشد سهام خودرویی را ناشی از بهبود عملکرد و سودآوری شرکت‌های خودروسازی قلمداد کنیم، علامتی اشتباه است و باید با دقت بیشتری نسبت به سهام خودرویی اقدام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حذف قیمت گذاری دستوری و واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی اثر مطلوبی بر عملکرد این شرکت‌ها خواهد داشت، تاکید کرد: در این صورت می‌توان با دید بهتری نسبت به ارزش گذاری سهام خودرویی اقدام و رشد ارزش سهام و نماد خودروسازی را به شکل معنادارتر و با پشتوانه بنیادی تحلیل کرد؛ بنابراین رشد قیمتی سهام خودرویی طی یک ماه گذشته به واسطه رشد کلیت بازار سرمایه اتفاق افتاده است، چراکه رشد اصلی، مستمر و پایدار صنعت خودرو منوط به حذف قیمت گذاری دستوری، خصوصی سازی صنعت خودرو، تغییرات مدیریتی و بهبود کیفی محصولات است.

میرمعینی با اشاره به اینکه در صورت عدم اصلاح قیمت خودرو ممکن است در ماه‌های آینده شاهد افت ارزش نماد معاملاتی دو خودروساز بزرگ باشیم، تصریح کرد: وضعیت سهام خودرویی در بازار سرمایه به نتیجه نهایی مذاکرات در هفته‌های آینده بستگی خواهد داشت. چنانچه جهت مذاکرات مثبت باشد، خوش بینی نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کشور از جمله صنعت خودروسازی افزایش پیدا کرده و در بازه زمانی محدود شاهد رشد سهام گروه خودرو خواهیم بود، اما واقعیت این است که رشد مستمر و معنادار نماد گروه خودرو مستلزم خصوصی‌سازی صنعت خودرو و حذف قیمت گذاری دستوری از این صنعت است و تنها در این صورت شاهد تحولاتی در حوزه کیفیت و به روز رسانی محصولات در صنعت خودرو خواهیم بود.

ارسال نظر