۰۲ تير ۱۴۰۴ - ۰۲:۳۳

علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو چیست؟

علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو چیست؟
دیسک و صفحه کلاچ در خودرو‌های دنده دستی، وظیفه انتقال نیرو از موتور به گیربکس و قطع و وصل کردن این نیرو را برای تعویض دنده برعهده دارند.
کد خبر: ۱۴۳۳۱

به گزارش کارنا٬دیسک و صفحه کلاچ در خودرو‌های دنده دستی، وظیفه انتقال نیرو از موتور به گیربکس و قطع و وصل کردن این نیرو را برای تعویض دنده برعهده دارند.

۱- سفت شدن پدال کلاچ

اگر پدال کلاچ نسبت به قبل سفت شده و برای فشردن آن نیاز به نیروی بیشتری دارید، احتمال فرسودگی دیسک و صفحه یا مشکل در سیم کلاچ یا پمپ کلاچ در خودرو‌های هیدرولیک مطرح می‌شود.

۲- لرزش خودرو هنگام حرکت

وقتی دنده را درگیر می‌کنید تا ماشین را به حرکت درآورید، اگر خودرو به جای حرکت نرم، لرزش‌های شدید داشته باشد، ممکن است دیسک و صفحه خراب شده یا دیسک کلاچ تاب برداشته باشد.

۳- بوی سوختگی لنت

شنیدن بوی سوختگی شبیه به بوی لنت ترمز، به خصوص در سربالایی‌ها یا هنگام تعویض دنده، نشانه سائیدگی شدید صفحه کلاچ و درگیری بیش از حد آن است.

۴- بد جا رفتن دنده‌ها یا مشکل تعویض دنده

اگر دنده‌ها به سختی جا می‌روند یا هنگام تعویض دنده احساس می‌کنید گیربکس صدا می‌دهد (خرد شدن) یا نمی‌توانید دنده را عوض کنید، خرابی صفحه کلاچ محتمل در نظر بگیرید.

۵- افزایش دور موتور بدون افزایش سرعت متناسب

اگر در حال رانندگی هستید و با فشردن پدال گاز، دور موتور بالا می‌رود، اما سرعت خودرو متناسب با آن افزایش پیدا نمی‌کند (انگار کلاچ درگیر نمی‌شود و هرز می‌چرخد)، تمام شدن صفحه کلاچ و بکسوات کردن را بررسی کنید.

۶- صدای غیرعادی هنگام کلاچ گرفتن یا رها کردن کلاچ

صدای جیرجیر یا غژغژ، نشانه خرابی بلبرینگ کلاچ است. این صدا معمولاً وقتی پدال کلاچ را فشار می‌دهید شنیده می‌شود ولی صدای قرچ‌قرچ یا تق‌تق، نشانه وجود مشکل در فنر‌ها یا فنر دوبل دیسک کلاچ است.

۷- درگیر شدن کلاچ در انتهای پدال یا ابتدای آن

وقتی کلاچ در انتهای پدال درگیر می‌شود، یعنی کلاچ به سختی خلاص می‌شود و باید آن را نشانه تمام شدن صفحه کلاچ یا مشکل در سیستم هیدرولیک کلاچ فرض کرد. اگر کلاچ در ابتدای پدال درگیر می‌شود، یعنی کلاچ خیلی زود درگیر می‌شود. در این صورت رگلاژ نبودن کلاچ یا تاب برداشتن دیسک را بررسی کنید.

عمر مفید و دلایل اصلی خرابی دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ قطعات مصرفی هستند و با هر بار کلاچ گرفتن، مقداری از آنها ساییده می‌شود. عمر مفید آنها بسته به نوع رانندگی، به ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر می‌رسد.

سبک رانندگی نامناسب که شامل گاز دادن زیاد با کلاچ نیم‌کلاچ می‌شود، مهمترین عامل سایش شدید و سریع صفحه کلاچ به حساب می‌آید. حتی فشار جزئی روی پدال کلاچ باعث درگیری جزئی و سایش صفحه خواهد شد.

رانندگی با تیک‌آف‌های مکرر و رانندگی پرشتاب فشار زیادی به سیستم کلاچ وارد خواهد کرد و با نگه داشتن دنده سنگین یا حرکت با دنده مرده در سربالایی‌ها، به کلاچ فشار زیادی می‌آید. خرابی بلبرینگ کلاچ، دوشاخ کلاچ، سیم کلاچ یا پمپ‌های هیدرولیک (در سیستم‌های هیدرولیک) مهمترین دلیل خرابی زودرس دیسک و صفحه هستند.

منبع:فرارو

ارسال نظر