
به گزارش کارنا، تسلا طی سالیان بیشترین تعداد مشتریان تکراری در آمریکا را نسبت به سایر برندهای بزرگ خودروسازی داشت، اما بر اساس دادههای شرکت تحقیقاتی S&P Global Mobility، وفاداری مشتریان این شرکت پس از حمایت مدیرعامل آن، ایلان ماسک از رئیسجمهور دونالد ترامپ در تابستان گذشته، به شدت کاهش یافته است.
این داده که قبلا گزارش نشده بود، نشان میدهد وفاداری مشتریان تسلا در ژوئن ۲۰۲۴ میلادی به اوج رسید، به طوریکه ۷۳ درصد خانوارهای تسلا در بازار یک خودروی دیگر از همین برند خریدند.
طبق دادهها سقوط نرخ وفاداری مشتریان این برند پیشرو در صنعت از جولای سال گذشته شروع شد. در آن زمان ماسک پس از یک سوءقصد به دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه در پنسیلوانیا، از او حمایت کرد.
این نرخ در مارس ۲۰۲۵ میلادی به پایینترین حد خود یعنی ۴۹.۹ درصد رسید که کمی پایینتر از میانگین صنعتی بود. پیش از آن، در ژانویه ۲۰۲۵ میلادی ماسک وزارت کارآمدی دولت را با هدف کاهش بودجههای دولتی راهاندازی و اخراج هزاران کارمند دولت را آغاز کرده بود.
نرخ وفاداری تسلا در آمریکا از آن زمان تاکنون دوباره افزایش یافته و در ماه می ۲۰۲۵ میلادی به ۵۷.۴ درصد رسیده است. هرچند این رقم بالاتر از میانگین صنعت قرار دارد و تقریباً برابر با نرخ وفاداری خودروسازی تویوتا است، اما هنوز پس از شورولت و فورد قرار دارد.
به گفته تام لیبی تحلیلگر S&P تا به حال سابقه نداشته یک شرکت در صدر فهرست وفاداری مشتریان با چنین سرعت به سطوح متوسط سقوط کند. او در این باره میگوید: من سقوط سریعی در چنین بازه زمانی کوتاهی ندیدهام. زمان سقوط نرخ وفاداری تسلا نشان میدهد دخالت ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی شرکت در سیاست مشتریان با گرایشهای محیطزیستی و پیشرو در حوزه خودروهای برقی را ناامید کرده است. سث گلدشتاین، تحلیلگر موسسه مورنینگاستارمی گوید: اگر مشتریان گرایشهای دموکراتیک داشته باشند، احتمالاً برندهای دیگری را علاوه بر تسلا هم در نظر میگیرند.
از سوی دیگر مدلهای قدیمیتر تسلا نیز با رقابت سخت تری با خودروهای برقی شرکتهای پر سابقه بازار از جمله جنرال موتورز، هیوندای، بیام دبیلو روبهرو هستند. سایبر تراک تسلا که تنها خودروی تولیدی این شرکت از ۲۰۲۰ میلادی تاکنون به حساب میآید نیز با وجود پیش بینی ماسک از فروش سالانه چند صدهزار دستگاه از آن با شکست روبهرو شده است.
منبع: مهر
ارسال نظر