
به گزارش کارنا، بازار روغن موتور به عنوان یکی از لوازم مصرفی خودرو و به دنبال رکود بازار خودرو این روزها در رکودی عمیق فرو رفته است، اما با این حال شواهد موجود از حباب قیمتها در بازار روانکار حکایت دارد.
اکنون سوال کلیدی این است که چرا قیمت روغن موتور برخلاف سایر کالاها در مواقع رکود و افت تقاضا با افزایش همراه است؟
علیرضا آمارمحمدی، کارشناس بازار روانکار با بیان اینکه رکود حاکم بر صنوف و بازارهای مختلف، بازار روانکار را نیز تحت تاثیر قرار داده است، عنوان کرد: رکود اقتصادی حاکم بر کشور که مشمول همه اصناف شده و دومینو وار به همه صنوف و بازارها منتقل شده است، بازار روغن موتور را نیز تحت تاثیر قرار داده و به تناسب کاهش تقاضا در بازار خودرو شاهد افت تقاضا و رکود در بازار روانکار نیز هستیم.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: متاسفانه هر تحرکی در راستای تغییر روند بازار با نگرانیهایی نسبت به آینده بازار توأم است که البته چنین شرایطی در بازار ملتهب طبیعی بوده و با گذشت زمان به امری قابل تحملتر تبدیل خواهد شد، اما بلاتکلیفی حاصل از نتایج تغییرات احتمالی، معمولا باعث کندی این جریان شده تا بازار به آرامش روانی مورد نیاز خود برسد.
این کارشناس بازار روانکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قیمت روغن موتور برخلاف سایر کالاها در مواقع رکود و افت تقاضا با افزایش همراه است، گفت: بالغ بر ٩٠ درصد مواد اولیه تولید روغن موتور و گیربکسهای به روز دنیا از طریق واردات تامین میشود و، چون نرخ ارز در ماههای گذشته نوسانی بوده، در نتیجه تاثیر منفی بر بازار روانکار گذاشته است.
آمارمحمدی افزود: نکته بعدی اینکه تولیدکنندگان روغن موتور برای خرید مواد اولیه وارداتی نیاز به ارز دارند که متاسفانه تاخیر و یا کاهش احتمالی در تخصیص ارز، نگرانی تولیدکنندگان نسبت به گرانی مواد اولیه را افزایش داده است، زیرا تولیدکننده هر بار مجبور خواهد شد مواد اولیه را با قیمت بالاتری تهیه کنند. از این رو ممکن است فروشندگان مواد اولیه از فروش کالای خود امتناع نموده و یا آن را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کنند، چراکه چرخه سفارش گذاری تا دریافت کالای جایگزین در حالت عادی نزدیک به دو ماه به طول میانجامد؛ بنابراین فروشندگان مواد اولیه نیز خواسته یا ناخواسته درگیر این چالش شدهاند که خروجی آن افزایش قیمت در بازار روانکار بوده است.
وی ادامه داد: رقابت در خرید روغن پایه از بورس کالا از دیگر عوامل موثر بر افزایش قیمت در بازار روانکار است، زیرا تقاضای روغن پایه در بورس کالا بعضا بیش از میزان عرضه بوده و رقابت در خرید باعث میشود روغن پایه با نرخ بالاتری در بورس کشف قیمت شود؛ لذا با رصد قیمتها در بورس کالا نیز میتوان میزان و شیب افزایش این کالا را بررسی نمود که روند صعودی داشته است.
این کارشناس بازار روانکار رشد نرخ ملزومات بسته بندی روغن موتور و افزایش هزینههای سربار از جمله قطعی برق را از دیگر دلایل افزایش قیمت روغن موتور در بازار برشمرد و تصریح کرد: افزایش نرخ ملزومات بسته بندی محصولات روانکار که مواد اولیه آن توسط صنایع پتروشیمی تامین میشود و قطعیهای مکرر برق موجب رشد هزینههای تولید و افزایش قیمت روغن موتور شده است.
آمار محمدی در پایان با بیان اینکه اقتصاد دستورپذیر نیست، خاطرنشان کرد: بازار روغن موتور با قیمتهای دستوری به تعادل نمیرسد، زیرا بازار به صورت هوشمند خود را با شرایط تطبیق داده و هر دخالت و دستکاری در بازار تبعاتی را نیز به دنبال خواهد داشت که این مهم سالهاست در بازار روغن موتور تجربه شده و شاید نیاز به بازنگری و تغییر رویکرد اساسی داشته باشد.
ارسال نظر