۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۰

ارزان ترین خودروهای اتوماتیک در بازار + قیمت

ارزان ترین خودروهای اتوماتیک در بازار + قیمت
ارزان‌ترین خودرو داخلی یعنی کوییک دنده‌ای و ساینا دنده‌ای حدود ۵۰۰ تا ۵۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند.
کد خبر: ۱۵۶۲۸

به گزارش کارنا، ارزان‌ترین خودرو داخلی یعنی کوییک دنده‌ای و ساینا دنده‌ای حدود ۵۰۰ تا ۵۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند. ری‌را در طرف مقابل به‌عنوان گران‌ترین سواری تولیدی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون قیمت دارد. این وسط دست‌کم پنج محصول داخلی با گیربکس اتومات و در بازه زیر یک میلیارد معامله می‌شوند. کوییک پلاس اتوماتیک، ساینا S اتوماتیک، سهند پلاس اتومات، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌فلزی و شاهین G اتوماتیک.

پنج خودرو داخلی که در خط تولید خودروسازان حضور دارند، در بازار آزاد در بازه زیر یک میلیارد خریدوفروش می‌شوند:

کوییک پلاس اتوماتیک؛ ۶۳۰ میلیون تومان

کوییک R پلاس اتوماتیک اسم کامل یکی از ارزان‌ترین خودرو‌های اتومات بازار خودرو ایران است. نسبت به تیپ دنده‌ای علاوه بر تغییر گیربکس، رینگ آلومینیومی، فرمان دی‌کات جدید با دکمه‌های کنترلی، روکش چرمی صندلی، روکش چرمی فرمان، مولتی مدیا و کفپوش سه بعدی برای صندوق و کابین به‌چشم می‌خورد.

نسخه‌های دو رنگ همین خودرو به آپشن‌های دیگری از جمله دوخت قرمز برای روکش صندلی‌ها و جاسوییچی چرمی با دوخت قرمز مجهز شده و از سال ۱۴۰۱ به این طرف شاهد حضور کوییک پلاس اتوماتیک در بازار هستیم.

کوییک پلاس اتوماتیک درمقایسه با تیپ دنده‌ای از حیث فنی تفاوتی ندارد و از همان پیشرانه ۱.۵ لیتر و چهار سیلندر M۱۵ استفاده می‌کند. با این تفاوت که مثل اغلب خودرو‌های اتومات مصرف سوخت بیشتری دارد و بعد از هر ۱۰۰ کیلومتر به‌جای هفت لیتر، به ۷.۸ لیتر بنزین احتیاج پیدا می‌کند. قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک در بازار آزاد نیمه دوم شهریور امسال به‌طور متوسط ۶۳۰ میلیون تومان اعلام می‌شود؛ تقریبا ۱۰۰ میلیون بیشتر از تیپ دنده‌ای.

ساینا اتوماتیک؛ ۶۴۰ میلیون تومان

ساینا S اتوماتیک و ساینا S رابطه‌ای مثل کوییک دنده‌ای و اتومات دارند. در بخش فنی تفاوتی به‌چشم نمی‌آید و نسخه اتومات اشتهای بیشتری برای مصرف سوخت به‌نمایش می‌گذارد.

معمولا خودرو‌های اتومات شتاب کمتری از نسخه دنده‌ای خودشان دارند. ساینا S اتومات نیز برای تبدیل سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۱۳.۵ ثانیه زمان احتیاج دارد، اما این مدت زمان در نسخه دنده‌ای به ۱۳ ثانیه نمی‌رسد.

مهمترین تفاوت‌های ساینا S اتومات درمقایسه با ساینا S دنده‌ای در بخش تجهیزات به چیز‌هایی مثل کروز کنترل، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، دوربین عقب و سیستم ترمز با نیروی کمکی BA محدود می‌شود.

قیمت ساینا S دنده‌ای در بازار آزاد حول‌وحوش ۵۳۰ میلیون تومان است، اما تیپ اتومات ساینا S را به‌طور متوسط ۶۴۰ میلیون تومان به خریداران قیمت می‌دهند.

سهند پلاس اتومات؛ ۷۸۰ میلیون تومان

سهند اساسا فیس‌لیفت سایناست و سهند پلاس اتوماتیک در دو تیپ ۲ و ۳ در برنامه سایپا یا به‌طور دقیق‌تر پارس‌خودرو قرار گرفته است. فعلا فقط تیپ ۳ سهند پلاس در بازار موجود است که البته از حیث فنی تفاوتی با تیپ ۲ ندارد و همه تفاوت‌ها در سطح آپشن‌ها خلاصه می‌شود.

سهند به‌وضوح شمایل ظاهری ساینا را به ارث برده و تغییر فرم چراغ‌ها و صندوق عقب جزو مهمترین فرق‌های سروشکل سهند با ساینا محسوب می‌شود. در بخش فنی همه پیشرفت‌های سهند به تغییر پیشرانه M۱۵ به M۱۵ GSI خلاصه می‌شود که قدرت موتور را ۸۷ به ۹۰ اسب‌بخار تبدیل می‌کند.

سهند اتومات در مقایسه با سهند دنده‌ای با آپشن‌هایی مثل سانروف و مولتی‌مدیا دردسترس خریداران قرار می‌گیرد و حدود ۱۷۰ میلیون هم گران‌تر است. قیمت سهند دنده‌ای در بازار آزاد به ۶۱۰ میلیون تومان رسیده و فروشنده‌های سهند E اتومات آن را ۷۸۰ میلیون به خریداران پیشنهاد می‌دهند.

پژو ۲۰۷ اتومات؛ ۹۵۰ میلیون

پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای در دسته مدل‌های بالای یک میلیارد قرار می‌گیرد، اما همین تیپ خودرو با سقف فلزی را به‌طور متوسط ۹۵۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌کنند.

موتور ۱.۶ لیتر TU۵ به‌عنوان قلب تپنده زیر کاپوت عمل می‌کند و شتاب ۱۱.۶ ثانیه‌ای بخشی از مشخصات فنی این تیپ محسوب می‌شود. موتور چهار سیلندر ۲۰۷ اتومات می‌تواند ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور خروجی آزاد کند و طبق تست‌های مختلف شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۱۲.۵ ثانیه محاسبه شده است.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به هفت لیتر بنزین احتیاج دارد، اما تیپ اتومات ۲۰۷ مصرف بیشتری دارد و قریب ۷.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند.

شاهین اتومات؛ ۹۹۰ میلیون

شاهین اتومات برادر میانی خانواده سه نفره شاهین است. شاهین دنده‌ای در بازار آزاد نزدیک ۹۰۰ میلیون خریدوفروش می‌شود. قیمت شاهین پلاس به‌عنوان گران‌ترین محصول سایپا تا یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون بالا رفته و شاهین اتومات یا همان شاهین G اتوماتیک را ۹۹۰ میلیون تومان می‌فروشند.

موتور M۱۵ توربو یکی از نقاط ضعف شاهین اتومات است و برای خودرویی با وزن بالای هزار و ۳۰۰ کیلو مناسب نیست. احتمالا به همین خاطر در طراحی شاهین پلاس اتومات از پیشرانه دیگری استفاده شده. مصرف سوخت شاهین اتومات در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۸ لیتر است. حدود نیم لیتر بیشتر از نسخه دنده‌ای.

گیربکس CVT هفت‌دنده، یکی از مهمترین بخش‌های فنی شاهین اتومات به‌شمار می‌رود و در بخش امکانات رفاهی، تفاوت‌ها به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، مانیتور ۱۰ اینچ و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی محدود می‌شود.

منبع:رکنا

ارسال نظر