
به گزارش کارنا، شرکت سایپا در راستای ارتقا محصولات خود، از عرضه خودرو کوییک جی ایکس ال با موتور پیشرفته M۱۵i خبر داده است. با توجه به اینکه موتور M۱۵ در طول سالیان متمادی، قلب تپنده خودروهایی نظیر تیبا، ساینا و کوییک بوده است، معرفی و عرضه نسخه M۱۵i میتواند تأثیرات قابل توجهی بر تجربه رانندگی و رضایت مشتریان داشته باشد. موتور M۱۵i که در واقع نسخهای بهروزرسانی شده و بسیار بهبودیافته از موتور M۱۵ شناخته میشود، با بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید و اصلاحات ساختاری، قرار است بیشتر در محصولات آینده این برند استفاده شود. در این بخش از اخبار خودرو با بررسی مشخصات کوییک GX-L ارتقا یافته همراه گجت نیوز باشید.
پیشرانه M۱۵i که اکنون قلب تپنده کوییک GX-L ارتقا یافته محسوب میشود، با دستیابی به توان ۹۱ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتنمتر، جهشی قابل توجه در مقایسه با نسل اولیه موتور M۱۵ با ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور داشته است. یکی از برجستهترین ویژگیهای پیشرانه M۱۵i، بهرهگیری از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) است که نقش کلیدی در بهینهسازی عملکرد موتور در دورهای مختلف ایفا میکند.
این سیستم هوشمند، با تنظیم دقیق زمان باز و بسته شدن سوپاپها، به موتور اجازه میدهد تا در دورهای پایینتر، گشتاور بیشتری تولید کرده و در دورهای بالاتر تنفس بهتر و در نتیجه قدرت بیشتری را ارائه دهد. علاوه بر VVT، تغییرات مهمی در سیستم منیفولد و همچنین برنامهریزی ECU صورت گرفته است. این اصلاحات علاوه بر بهبود راندمان پیشرانه، در انطباق کامل با استاندارد آلایندگی یورو ۵ انجام شدهاند.
با وجود این پیشرفتها، ساختار میلسوپاپ پیشرانه M۱۵i همچنان از نوع SOHC یا میل سوپاپ بالاسری تکی (Single OverHead Camshaft) است. این سیستم که یک میل سوپاپ واحد مسئولیت باز و بسته کردن هر دو سوپاپ دود و هوا را بر عهده دارد، به دلیل سادگی طراحی و سهولت در تعمیر و نگهداری، مزایای خاص خود را دارد. اما باید گفت که در مقایسه با موتورهای ۱.۵ لیتری با ۱۶ سوپاپ، راندمان پیشرانه M۱۵i همچنان کمی پایینتر باشد، چرا که موتورهای DOHC اغلب کنترل دقیقتری بر سوپاپها ارائه میدهند که به بهبود تنفس و عملکرد در دورهای بالا منجر میشود.
در سایر بخشهای فنی، کوییک GX-L همانند نسخههای قبلی خود باقی مانده است. سیستم تعلیق در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است. فرمان خودرو همچنان از نوع هیدرولیک بوده و در نهایت، سیستم ترمز نیز شامل دیسکی در چرخهای جلو و کاسهای در چرخهای عقب است که یک ترکیب استاندارد برای این سگمنت خودرویی به شمار میرود و نباید انتظار بسیار بالایی از آن داشت.
در راستای تکمیل سبد امکانات کوییک GX-L ارتقا یافته، شرکت سایپا دو آپشن جدید شامل نشانگر تعویض دنده (GSI) و کامپیوتر سفری را به این تیپ افزوده است. علاوه بر این، فهرست تجهیزات کوییک GX-L چند آپشن مهم دیگر شامل سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، آینههای جانبی برقی، دیلایت، درگاه USB با قابلیت شارژ موبایل، اتولایت و کیسه هوای راننده و سرنشین را در خود جای داده است.
نکته قابل تأمل در تجهیزات کوییک GX-L، عدم وجود مانیتور سیستم صوتی به صورت استاندارد است. این بدان معناست که مشتریانی که تمایل به داشتن یک سیستم سرگرمی پیشرفتهتر با قابلیتهایی نظیر ناوبری و اتصال بلوتوث دارند، باید با صرف هزینه شخصی اقدام به نصب این آپشن پس از خرید خودرو کنند.
همچنین برای آن دسته از مشتریانی که به دنبال امکانات رفاهی و سرگرمی کاملتری هستند، سایپا تیپ بالارده این خودرو را با نام کوییک GX-H عرضه خواهد کرد. این مدل که احتمالا با قیمت بالاتری عرضه میشود، مانیتور سیستم صوتی را به صورت استاندارد در اختیار خواهد داشت.
منبع:گجت نیوز
ارسال نظر