۰۶ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۷
اختصاصی

دلیل ارزبری بالای صنعت خودرو چیست؟

دلیل ارزبری بالای صنعت خودرو چیست؟
در کشور ما تنها بر کمیت خودرو تمرکز شده و کیفیت خودرو به عنوان محصولی که ارتباط مستقیم با جان مردم دارد، در سال‌های گذشته ارتقا پیدا نکرده است.
کد خبر: ۱۵۷۴۸

به گزارش کارنا، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد صنعت خودرو طی دو دهه اخیر در عین حال که بیشترین میزان ارزبری را داشته، ارزآوری اندکی ایجاد کرده است. به عبارت دیگر، صنعت خودرو کشور در این سال‌ها نه تنها توان صادراتی خود را از دست داده، بلکه بیش از هر صنعت دیگری به واردات مواد اولیه و قطعات وابسته بوده است؛ اتفاقی که در شرایط تحریمی و محدودیت‌های ارزی، صنعت خودرو را به یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های اقتصادی کشور تبدیل کرده است.

اما برای پاسخ به اینکه چرا صنعت خودرو با ارزبری قابل‌توجهی روبه‌رو است با ولی الله بیاتی، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی به گفت‌و‌گو پرداختیم.

وی  وابستگی به واردات قطعات و کاهش صادرات خودرو را دلیل اصلی رشد ارزبری در صنعت خودروسازی عنوان و بیان کرد: متاسفانه  در کشور ما تنها بر کمیت خودرو تمرکز شده و کیفیت خودرو به عنوان محصولی که ارتباط مستقیم با جان مردم دارد، در سال‌های گذشته ارتقا پیدا نکرده است.

بیاتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: بنابراین به دلیل عدم تولید خودروی باکیفیت، در صادرات خودرو نیز موفق نبودیم و طبیعی است در شرایطی که خودروسازان دنیا، خودرو‌های باکیفیت تولید و به بازار جهانی عرضه می‌کنند، خودرو‌های داخلی جایگاهی در بازار‌های صادراتی نخواهند داشت.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بهره مندی از توانمندی قطعه سازان داخلی به جای وابستگی به واردات قطعات یادآور شد: کشور ما همان طور که در بسیاری از عرصه‌ها با تکیه بر توان نیرو‌های بومی به دستاورد‌های خوبی دست پیدا کرده، در صنعت خودرو نیز می‌توان با بهره مندی از ظرفیت قطعه سازان داخلی و تولید خودرو‌های باکیفیت هم نیاز داخل را برطرف کرد و هم با صادرات خودرو ضمن کاهش ارزبری به رشد ارزآوری در صنعت خودرو کمک کرد.

بیاتی با بیان اینکه ارزبری بالای صنعت خودرو بیانگر این موضوع است که این صنعت به جای خودکفایی در سال‌های گذشته بیشتر وابسته به مونتاژ خودرو بوده است، تاکید کرد: وابستگی در هر صنعتی تهدیدی برای  آن بخش محسوب می‌شود و این خطر در صنعت خودرو به مراتب بیشتر از صنایع دیگر است.

وی کاهش ارزبری و رشد ارزآوری در صنعت خودرو را مستلزم کیفیت بخشی خودرو‌های داخلی دانست و بیان کرد: با بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی، خودروسازان می‌توانند از فرصت صادرات در راستای افزایش درآمد خود و همچنین رشد ارزآوری  صنعت خودرو استفاده کنند.

ارسال نظر