به گزارش کارنا، با گذشت یک سال از زمان ثبت نام متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، خودروسازان به مشتریان اعلام میکنند که به جای خودروی ثبتنامی، خودروی دیگری تحویل بگیرند؛ حتی زمان تحویل برخی خودروها به مشتریان هم به تعویق افتاده و این موضوع منجر به اعتراض مشتریان شده است. بهدنبال تقاضای روز افزون برای خرید خودروی سال گذشته، نخستین مرحله ثبت نام از متقاضیان در قالب سامانه یکپارچه انجام و قرار شد شرکتهای خودروساز داخلی سفارشهای مشتریان را طی یک فرایند زمانی تحویل دهند. با وجود تعهداتی که خودروسازان در این زمینه داشتند، اطلاعات موجود نشان میدهد که خودروسازان به تعهدات اصلی خود برای واگذاری سفارش مشتریان عمل نمیکنند و در حال حاضر شکایتهای فراوانی در این زمینه وجود دارد.
خودروهایی که مشتریان نمیخواهند
اتومات عادی ثبت نام کردهاند، اعلام شده است خودروی ۲۰۷ سقف شیشهای ارتقا یافته تحویل بگیرند که نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان گرانتر از ۲۰۷ اتومات عادی است. این یعنی اینکه متقاضیان باید سقف مبلغ پرداختی خود را برای دریافت خودرو ۵۰ درصد افزایش دهند که در موارد بسیار زیادی مشتریان قادر به پرداخت این مبلغ نیستند و به همین دلیل با وجود آنکه سال گذشته ثبت نام کردهاند و موعد تحویل خودرو نیز فرا رسیده، قادر به دریافت خودروی موردنظرشان نیستند. این اختلاف در خودروی ثبت نامی با خودروی تحویلی و تفاوت فاحش قیمت، منجر به اعتراض مشتریان شده است.
حسن احمدی، یکی از خریداران در اینباره میگوید: سال قبل برای خرید یک دستگاه خودروی ۲۰۷ اتومات در قالب سامانه یکپارچه ثبت نام کردم. زمان تحویل خودرو، زمستان امسال اعلام شده بود. از آن زمان تاکنون شرکت ایران خودرو چند پیامک ارسال کرده که به جای ۲۰۷ اتومات، خودرو ۲۰۷ سقف شیشهای را انتخاب کنم که تفاوت قیمت زیادی با خودرویی که من انتخاب کردهام دارد، به همین دلیل قادر به پرداخت تفاوت قیمت این خودرو نیستم و مشخص نیست آیا خودروی درخواستی من تحویل داده میشود یا خیر!
در تازهترین رویداد شرکت ایران خودرو به متقاضیانی که خودروی پارس ثبت نام کردهاند، اعلام کرده است سمند سورن و پژو ۲۰۷ سقف شیشهای دریافت کنند که این موضوع نیز اعتراضهای زیادی را بهدنبال داشته است.
مدیر عملیات فروش ایران خودرو در این باره میگوید: با توجه به الزام اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای تولیدی و عدمتوانایی پلتفرم محصول پارس در تطابق با استانداردها، به متقاضیان پیشنهادشده این محصول را با دیگر خودروهای ایران خودرو که طبق استانداردهای ۸۵ است جایگزین کنند. کیوان پناهی با بیان اینکه پیشنهادهای ارائه شده شامل سورن و پژو ۲۰۷ سقف شیشهای است میافزاید: ایران خودرو در راستای ایجاد شرایط مناسب پرداخت وجه خودرو برای متقاضیان با اینکه تمام محصولات دارای تفاوت قابل توجهی با قیمت حاشیه بازار هستند، امکان پرداخت بخشی از وجه بهصورت اقساطی را فراهم کرده است.
خودروهایی که با تأخیر میرسند
اما جایگزین شدن خودروهــای گرانتر به جای خودروهایی که مشتریان ثبتنام کردهاند، همه ماجرا نیست. بررسیها نشان میدهد که در مواردی تحویل خودروهای ثبت نامی هم با تأخیر انجام میشود.
پروین رضایی، متقاضی که سال قبل برای خرید خودروی رانا در طرح مادران ثبت نام کرده است، میگوید: چهارم اسفند سال قبل برای خرید یک خودروی رانا پلاس در قالب طرح مادران ثبتنام کردم. در همان زمان مبلغ ۹۰ میلیون تومان بهحساب ایران خودرو واریز کردم و زمان تحویل خودروی من ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ تعیین شد. او میافزاید: در تاریخ ۶ آذرماه نیز مبلغ باقیمانده خودرو را برای تحویل به ارزش ۱۸۷ میلیون تومان بهحساب ایران خودرو واریزکردم و طبق زمان تعیینشده و فاکتور فروش، باید در تاریخ ۳۰ آذرماه خودروی مورد نظرم را دریافت میکردم، اما با وجود آنکه کمتر از یک ماه به پایان سالجاری باقی مانده، هنوز موفق به دریافت خودرو نشدهام.
او توضیح میدهد: ۲ فرزند دارم و اگر موفق به دریافت خودرو نشوم، هزینه هایم در ایام عید حتی برای یک سفر ساده بهمراتب افزایش مییابد. او در پاسخ به این پرسش که آیا پیگیریهایی هم در این زمینه انجام داده است یا خیر میگوید: بله بارها با ایران خودرو تماس گرفتهام، اما هیچکس نمیگوید چه زمانی خودرو تحویل داده خواهد شد و صرفا پاسخهای مبهم دریافت میکنم.
منبع: تسنیم
ارسال نظر