۲۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۳
اختصاصی

پارس‌نوآ، خودرویی که تحریم را پشت سر گذاشت

پارس‌نوآ، خودرویی که تحریم را پشت سر گذاشت
دکتر امیرحسن کاکایی دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، خودرو جدید «پارس‌نوآ» شرکت پارس‌خودرو را محصولی تحلیلی و مهندسی‌شده می‌داند که با وجود فشار تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی، طراحی خودرو جدید با استفاده از سیستم‌های ایمنی به‌روز و سرمایه‌گذاری گسترده یک هزار میلیارد تومانی را به نمایش گذاشته و به‌عنوان اولین خودرو داخلی در دولت چهاردهم، نوید تحولی جدی در صنعت خودرو ایران را می‌دهد.
کد خبر: ۱۶۰۶۸

به گزارش کارنا، دکتر امیرحسن کاکایی دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، خودرو جدید «پارس‌نوآ» شرکت پارس‌خودرو را محصولی تحلیلی و مهندسی‌شده می‌داند که با وجود فشار تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی، طراحی خودرو جدید با استفاده از سیستم‌های ایمنی به‌روز و سرمایه‌گذاری گسترده یک هزار میلیارد تومانی را به نمایش گذاشته و به‌عنوان اولین خودرو داخلی در دولت چهاردهم، نوید تحولی جدی در صنعت خودرو ایران را می‌دهد. متن این گفت‌و‌گو را در زیر می‌خوانید:

باتوجه‌به معرفی خودرو جدید «پارس‌نوآ» توسط شرکت پارس‌خودرو، لطفاً از منظر علمی و مهندسی درباره طراحی داخلی و مشخصات آن توضیح دهید؟

بنابر اطلاعات موجود، در طراحی بدنه پارس‌نوآ، استاندارد‌های جدید ایمنی رعایت شده و همچنین به فضای داخلی خودرو، راحتی و ارگونومی سرنشینان توجه شده است. داشبورد و کنسول با طراحی جدید و مواد باکیفیت ساخته شده تا تجربه رانندگی بهتر و راحت‌تری برای سرنشینان فراهم شود. تولید محصولی با این سطح کیفیت در شرایط دشوار تحریم، دستاورد قابل توجهی است.

همان‌طور که مستحضرید خودرو پارس‌نوآ به‌عنوان نخستین خودرو ایرانی در دوران دولت چهاردهم، به بازار عرضه خواهد شد؛ این موضوع چه وجه تمایزی به محصول جدید پارس‌خودرو می‌بخشد؟

این محصول، نمونه‌ای از تلاش صنعت خودرو برای ارتقای سطح کیفی و فناوری تولیدات داخلی است. سیستم‌های ایمنی به‌روز، مصرف بهینه سوخت و طراحی جدید، ویژگی‌های کلیدی آن هستند. آن‌طور که در آمار و اعداد ذکر شده بود، پروژه با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی اجرا شده که بیش‌از ۵۰ درصد آن تنها در طی هشت‌ماه اخیر و در زمان مدیریت فعلی پارس‌خودرو تأمین شده است. این امر نشان می‌دهد حتی در شرایط محدود اقتصادی و تحریمی، امکان تولید خودرو‌های شاخص وجود دارد.

در شرایط تحریم، چالش‌های طراحی و تولید چگونه قابل مدیریت است؟

تحریم‌ها محدودیت‌های جدی در تأمین قطعات و مواد اولیه ایجاد می‌کنند، اما تجربه مهندسی و پژوهش‌های داخلی نشان می‌دهد که با بهره‌گیری از دانش و نوآوری‌های بومی، می‌توان این چالش‌ها را مدیریت کرد. پارس‌نوآ نمونه‌ای است که نشان می‌دهد حتی در شرایط محدود اقتصادی و تحریم، امکان تولید خودرو‌هایی با کیفیت و فناوری قابل قبول وجود دارد و بیانگر ظرفیت تطبیق و نوآوری بالای صنعت خودرو ایران است.

باتوجه‌به پیشینه پارس‌خودرو در تولید محصولات موفقی مانند خانواده رنو و تجربه سال‌ها فعالیت در صنعت خودرو، فکر می‌کنید پارس‌نوآ چگونه میراث این تجربه را ادامه می‌دهد و چه ویژگی‌هایی آن را از محصولات گذشته متمایز می‌کند؟

پارس خودرو با تولید محصولاتی مانند پارس‌تندر توانست استاندارد‌های کیفیت و دوام را به بازار معرفی کند. پارس‌نوآ با حفظ نقاط قوت محصولات قبلی، مانند قابلیت اطمینان و کیفیت ساخت، و در عین حال افزودن فناوری‌های مدرن و طراحی به‌روز، تجربه موفق گذشته را ادامه داده و آن را به سطحی بالاتر رسانده است. این خودرو نشان می‌دهد که خودروسازان داخلی می‌توانند با اتکا به تجربه گذشته و نوآوری، محصولات باکیفیت و جذاب ارائه کنند.

پارس نوآ نشان‌دهنده بلوغ مهندسی و توانمندی پارس‌خودرو است. رعایت استاندارد‌های ایمنی، ارتقای راندمان سوخت، بهینه‌سازی طراحی داخلی و توجه به تجربه کاربری، همه دستاورد‌هایی هستند که نشان می‌دهند این شرکت قادر است خودرو‌های داخلی باکیفیت تولید کند. این محصول نمونه‌ای است که حتی در شرایط محدود و تحریمی، با مدیریت منابع و سرمایه‌گذاری هوشمند، صنعت خودرو ایران می‌تواند محصولات قابل رقابت ارائه کند.

ارسال نظر