۲۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۲

خودروسازان به جای طلب قطعه سازان، وانت می دهند !

خودروسازان به جای طلب قطعه سازان، وانت می دهند !
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور جمع کل بدهی دو خودرو ساز بزرگ کشور را ۶۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مطالبات معوق سر رسیده گذشته و تعیین تکلیف نشده خودروسازان به قطعه سازان به۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر: ۱۶۰۷۰

به گزارش کارنا، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور جمع کل بدهی دو خودرو ساز بزرگ کشور را ۶۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مطالبات معوق سر رسیده گذشته و تعیین تکلیف نشده خودروسازان به قطعه سازان به۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

آرش محبی نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: امروز زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به ۳۱۰ همت رسیده است. همچنین برآورد شکاف بازار خودرو با بازار آزاد ۶۴۰ همت و مطالبات تعیین تکلیف نشده ۱۶۰ همت است.

وی گفت: چرخه صنعت خودروی کشور به ۲۰ همت برای هر یک از دو خودروساز بزرگ و ۱۰ همت برای خودروسازان خصوصی که در زنجیره تامین داخلی حضور دارند نیاز دارد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان اظهار داشت: خودروسازان برای تأمین مالی از روش‌هایی مانند خرید دین، صدور چک، ال‌سی داخلی و اوراق گام استفاده می‌کنند که در واقع نوعی آینده‌فروشی محسوب می‌شود. البته ایران خودرو اخیرا امکان تسویه ۶۰ روزه از محل اعتبار قطعه‌سازان را فراهم کرده است.

خودروسازان به جای طلب قطعه سازان، وانت می دهند !

محبی نژاد افزود: خودروسازان به جای پرداخت بدهی خود، به ما خودروی وانت می‌دهند که ۲۰۰ میلیون تومان بالاتر از نرخ کارخانه است. آنها حتی حاضر نمی‌شوند خودرو‌های دارای اختلاف قیمت با بازار را به جای بدهی خود به قطعه‌سازان تحویل دهند و معمولاً خودرو‌های زیان‌ده جایگزین می‌کنند و این وضعیت نتیجه سال‌ها سیاست‌گذاری غلط است که مردم و تولیدکنندگان را متضرر کرده و کیفیت خودرو را در سطح حداقلی نگه داشته است.

وی به چالش تولید خودرو در خطوط تولید اشاره کرد و گفت: کاهش تولید خودرو نیز به یکی دیگر از چالش‌های صنعت تبدیل شده است؛ در پنج‌ماهه نخست امسال، تولید کل خودرو در کشور ۱۹ درصد کاهش داشته و در بخش سواری کاهش ۱۶ درصدی ثبت شده است.

وی افزود: کاهش تولید سایپا ناشی از افت تیراژ و هزینه‌های مالی و سرمایه‌ای ثابت است، در حالی که افزایش تولید ایران خودرو در مرداد با تعامل ساده با قطعه‌سازان، رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل را نشان داد.

در ادامه نشست محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور اظهار داشت: ما به هیچ وجه مخالف واردات خودرو نیستیم فقط میزان تعرفه باید به گونه‌ای باشد که لطمه‌ای به قطعه سازی وارد نشود. در قانون آمده است که تعرفه اجزا نمی‌تواند بیشتر از تعرفه کل باشد اگر تعرفه خودرو ۴۰ درصد باشد باید تعرفه قطعه نیز کاهش یابد.

وی با بیان اینکه از کیفیت موجود خودرو‌ها راضی نیستیم گفت: برای بهبود کیفیت به خودروسازان پیشنهاد دادیم تا راهکار‌ها را مورد توجه قرار دهند ضمن اینکه کیفیت راهی بی انتهاست.

 

ارسال نظر