
به گزارش کارنا، رئیس هیأت مدیره کانون آموزشگاههای رانندگی کشور در واکنش به افزایش هزینه آموزش رانندگی در سال جاری عنوان کرد: شیطنت برخی رسانهها این شائبه را ایجاد کرده که هزینه گواهینامه رانندگی پایه سوم به عنوان پرتقاضاترین نوع گواهینامه در کشور به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است، در حالی که این هزینه برای ۴۰ ساعت آموزش رانندگی و با محاسبه هزینههای جانبی اعم از معاینات پزشکی، تمبر و فیشهای دولتی، کتاب آییننامه و ... از متقاضیان دریافت میشود.
فرهاد حقیقی در تشریح هزینههای آموزش رانندگی در سال ۱۴۰۴ بیان کرد: هزینه هر ساعت آموزش رانندگی برای گواهینامه پایه سوم و انواع خودرو سواری ۳۷۰ هزار تومان، گواهینامه پایه یک (کامیون و مینی بوس) ۳۳۰ هزار تومان، پایه دوم ۶۰۰ هزار تومان و برای موتورسیکلت ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا افزود: بر این اساس هزینه تعلیم رانندگی به ازای ۴۰ ساعت آموزش برای گواهینامه پایه سوم ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، گواهینامه پایه یک ۱۶ میلیون تومان، پایه دوم ۱۵ میلیون تومان و موتورسیکلت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میباشد.
رئیس هیأت مدیره کانون آموزشگاههای رانندگی کشور در ادامه تصریح کرد: متاسفانه شیطنت برخی رسانهها این شائبه را ایجاد کرده که هزینه گواهینامه رانندگی پایه سوم به عنوان پرتقاضاترین نوع گواهینامه در کشور به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است، در حالی که این هزینه برای ۴۰ ساعت آموزش رانندگی و با محاسبه هزینههای جانبی اعم از معاینات پزشکی، تمبر و فیشهای دولتی، کتاب آییننامه و ... از متقاضیان دریافت میشود.
حقیقی تاکید کرد: در کشوری که سالانه ۲۰ هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهند نه تنها این مبلغ هزینه زیادی برای آموزش رانندگی نیست، بلکه لازم است دورههای آموزشی صدور گواهینامه در کشور سختگیرانهتر شود.
وی با بیان اینکه هزینه آموزش و آزمون رانندگی در ایران برابر با تنها هزینه آزمون رانندگی در کشورهای همسایه است، خاطرنشان کرد: همچنین باید به این نکته توجه داشت اگر هزینه هر ساعت آموزش رانندگی برای گواهینامه پایه سوم ۳۷۰ هزار تومان است، این هزینه بین مربی، خودرو و آموزشگاههای رانندگی تقسیم میشود که سهم هر یک حدود ۱۳۰ هزار تومان خواهد بود.
رئیس هیأت مدیره کانون آموزشگاههای رانندگی کشور با اشاره به اینکه عدم صرفه اقتصادی آموزش رانندگی در کشور موجب شده ۶۰ درصد از همکاران ما جذب تاکسیهای اینترنتی شوند، یادآور شد: متاسفانه عدم ارائه تسهیلات دولتی و حذف سهمیه سوخت، خودرو و بیمه مربیان، صرفه اقتصادی آموزش رانندگی در کشور را از بین برده و در حالی که تامین موارد مذکور به بخش خصوصی واگذار شده، قیمت گذاری توسط سازمان حمایت انجام میشود.
حقیقی با صراحت بیان کرد: ممکن است ۱۰ میلیون تومان هزینه زیادی برای متقاضیان آموزش رانندگی باشد، اما برای آموزشگاههای رانندگی به عنوان ارائه دهنده خدمات صرفه اقتصادی ندارد. مضاف بر اینکه وقتی ارزانترین خودروی داخلی۴۰۰ میلیون تومان است، ۱۰ میلیون تومان هزینه زیادی برای آموزش رانندگی نیست.
ارسال نظر