۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۰

هیبرید، راهکار واقع‌بینانه کاهش مصرف سوخت در ایران است

هیبرید، راهکار واقع‌بینانه کاهش مصرف سوخت در ایران است
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پنل تخصصی «موتور‌های درون‌سوز و چالش‌های برقی‌سازی» در چهاردهمین همایش بین‌المللی موتور‌های درون‌سوز، به تبیین چالش‌های اصلی صنعت خودروسازی کشور و تشریح برنامه‌های توسعه‌ای این گروه پرداخت.
کد خبر: ۱۷۴۴۸

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پنل تخصصی «موتور‌های درون‌سوز و چالش‌های برقی‌سازی» در چهاردهمین همایش بین‌المللی موتور‌های درون‌سوز، به تبیین چالش‌های اصلی صنعت خودروسازی کشور و تشریح برنامه‌های توسعه‌ای این گروه پرداخت.

مهدی رادمنش با اشاره به جایگاه ویژه سایپا به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید خودرو در کشور گفت: تمرکز اصلی سایپا طی سال‌های اخیر بر طراحی و تولید خودرو‌های اقتصادی بوده است؛ محصولاتی که توانسته‌اند بخش قابل‌توجهی از نیاز‌های طبقه متوسط جامعه را پوشش دهند.

وی با بیان اینکه کشور با چالش‌های جدی در حوزه تأمین سوخت، آلودگی هوا و فرسودگی ناوگان خودرو مواجه است، افزود: حدود هفت‌ونیم میلیون دستگاه خودروی سواری فرسوده در کشور تردد می‌کنند که نه‌تنها مصرف سوخت بالایی دارند، بلکه سهم قابل‌توجهی در آلودگی هوا ایفا می‌کنند.

رادمنش با تأکید بر ضرورت توسعه موتور‌های بومی و کاهش وابستگی به منابع خارجی اظهار کرد: صنعت خودرو نباید به‌گونه‌ای باشد که هر تغییر در روابط بین‌المللی، روند تولید را دچار اختلال کند. بر همین اساس، راهبرد ما توسعه پلتفرم‌ها و قوای محرکه کاملاً بومی است.

ارتقای ظرفیت‌های تولید و تحقیق‌وتوسعه گروه سایپا

قائم مقام مدیرعامل گروه سایپا درباره برنامه‌های به‌روزرسانی موتور‌های تولیدی گفت: گروه سایپا در حال ارتقای ظرفیت‌های تولید و تحقیق‌وتوسعه شرکت مگاموتور به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی کشور است. در این مسیر، پروژه توسعه خانواده موتور‌های جدید در سه نسخه شامل تنفس طبیعی، توربوشارژ و توربوشارژ GDI در دستور کار قرار دارد؛ موتور‌هایی که قابلیت استفاده در خودرو‌های اقتصادی، میان‌رده و هیبریدی را خواهند داشت.

وی در ادامه به موضوع سوخت‌های جایگزین اشاره کرد و افزود: موتور‌های جدید سایپا قابلیت انطباق با سوخت CNG را خواهند داشت که می‌تواند نقش مؤثری در کاهش مصرف بنزین و کنترل آلایندگی ایفا کند.

آغاز پروژه خودرو‌های پلاگین هیبریدی

رادمنش همچنین درباره رویکرد سایپا در مسیر برقی‌سازی گفت: با توجه به محدودیت‌های زیرساختی کشور، فناوری هیبریدی (HEV) بهترین گزینه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به شمار می‌رود. در همین راستا، پروژه خودرو‌های پلاگین هیبریدی نیز آغاز شده و نمونه اولیه آن در این همایش رونمایی شد.

وی در پایان با تأکید بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی گفت: در تمام تعاملات خارجی، بر تولید نسخه‌های بنزینی و هیبریدی تأکید داریم تا بتوانیم نیاز‌های متنوع بازار داخلی را به بهترین شکل پاسخ دهیم. آینده گروه سایپا بر پایه توسعه فناوری‌های نوین قوای محرکه استوار است تا ضمن حفظ اشتغال و زنجیره تأمین داخلی، سهمی مؤثر در حفظ محیط‌زیست ایفا کنیم.

منبع:سایپا نیوز

ارسال نظر