۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۸
اختصاصی

رشد تقاضای خودروهای هیبریدی با اعطای مشوق به خریداران

رشد تقاضای خودروهای هیبریدی با اعطای مشوق به خریداران
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر بر لزوم حمایت‌های مالی و اعطای مشوق به خریداران خودرو‌های هیبریدی از سوی دولت بیان کرد: دولت با اعطای تسهیلات بانکی به خریداران خودرو‌های هیبریدی و همچنین پرداخت اعتبارات به خودروسازان می‌تواند به رشد عرضه و تقاضای این خودرو‌ها در کشور کمک کند.
کد خبر: ۱۷۸۰۶

به گزارش کارنا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر بر لزوم حمایت‌های مالی و اعطای مشوق به خریداران خودرو‌های هیبریدی از سوی دولت بیان کرد: دولت با اعطای تسهیلات بانکی به خریداران خودرو‌های هیبریدی و همچنین پرداخت اعتبارات به خودروسازان می‌تواند به رشد عرضه و تقاضای این خودرو‌ها در کشور کمک کند.

بهنام رضوانی با بیان اینکه تولید خودرو‌های هیبریدی نیاز امروز کشور است، عنوان کرد: متاسفانه مصرف روزانه بنزین در کشور به بیش از  ۱۲۰ میلیون لیتر و بعضا ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده و اگر امروز چاره‌ای برای رفع این مشکل پیدا نکنیم، تامین این میزان سوخت بنزین در آینده امکان پذیر نخواهد بود.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا ادامه داد: از این رو برای رفع مشکل مصرف سوخت و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در کلان شهرهایی، چون تهران، حرکت به سمت خودرو‌های پاک به ویژه خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین که با شرایط کشور سازگارتر هستند، ضرورت دارد.

نماینده مردم کلیبر و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حالی که بسیاری از کشور‌های آسیایی و اروپایی به منظور رفع مشکلات زیست محیطی و کاهش هزینه‌های تامین سوخت ۶۰ درصد از ناوگان خود را به خودرو‌های سبز اختصاص داده و به سرعت در حال گذار به دنیای حمل و نقل پاک هستند، متاسفانه در ایران، دولت در اعطای تسهیلات بانکی برای تولید خودرو‌های پاک، مطابق با قانون عمل نکرده و در این زمینه کوتاهی کرده است.

رضوانی با تاکید بر اهمیت برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی یادآور شد: علاوه بر این، قرار بود بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور برقی شود، اما متاسفانه سرعت کار آن طور که باید پیش نمی‌رود. از این رو در کمیسیون صنایع این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا در راستای مدیریت مصرف سوخت و کمک به کاهش آلودگی هوا با حمایت از خودروسازان داخلی، بخشی از تولیدات داخل را به خودرو‌های هیبریدی با الویت ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم.

وی در ادامه بر لزوم حمایت‌های مالی و اعطای مشوق به خریداران خودرو‌های هیبریدی از سوی دولت تاکید کرد و گفت: همان طور که دولت در حوزه واردات، تخصیص ارز به خودرو‌های برقی و هیبریدی را در الویت قرار داده باید با حمایت‌های ارزی و تعرفه‌ای، خودروسازان را نیز در ساخت داخل خودرو‌های هیبریدی کمک کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر این، دولت با اعطای تسهیلات بانکی به خریداران خودرو‌های هیبریدی و همچنین پرداخت اعتبارات به خودروسازان می‌تواند انگیزه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای تولید و خرید این خودرو‌ها افزایش داده و به رشد عرضه و تقاضای خودرو‌های هیبریدی در کشور کمک کند. همچنین دولت می‌تواند با سیاست‌های تشویقی به خودروسازانی که ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات خود را به خودرو‌های هیبریدی اختصاص دهند ارز ترجیحی یا اعتبارات بانکی تخصیص دهد.

رضوانی واقعی سازی قیمت سوخت را از دیگر راهکار‌ها برای رشد تقاضای خودرو‌های هیبریدی عنوان و بیان کرد: با اصلاح قیمت سوخت تمایل مصرف کنندگان به خرید خودرو‌های هیبریدی افزایش پیدا کرده و با افزایش تقاضا، خودروسازان نیز رغبت بیشتری به تولید خودرو‌های هیبریدی پیدا خواهند کرد.

نماینده مردم کلیبر و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: برای ایجاد زیرساخت خودرو‌های برقی و هیبریدی این تکلیف به شهرداری‌ها واگذار شده که با ساخت جایگاه‌های شارژ برق، بستر لازم برای تولید خودرو‌های پاک در کشور را فراهم کنند که خوشبختانه اقداماتی در برخی شهر‌ها انجام شده، هر چند که خودرو‌های برقی و هیبریدی طوری طراحی شده‌اند که امکان شارژ این خودرو‌ها در پارکینگ منازل نیز وجود خواهد داشت.

ارسال نظر