به گزارش کارنا، نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: دولت باید با مشارکت مردم در افزایش درآمد حاصل از واقعی سازی قیمت سوخت نه فقط یک قشر خاص، بلکه عموم جامعه را از واقعی سازی قیمت بنزین منتفع کند.
حمیدرضا صالحی با اشاره به مصوبه جدید هیات وزیران مبنی بر اصلاح نظام یارانه سوخت و افزایش تدریجی قیمت بنزین اظهار داشت: اجرای این مصوبه در صورت جامع نگری میتواند عقب ماندگی کشور در حوزه واقعی سازی قیمت سوخت را جبران و به بهینه سازی مصرف سوخت در کشور کمک کند.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه دولت باید برنامهای جامع برای اجرای این مصوبه داشته باشد، یادآور شد: این مصوبه باید در قالب برنامهای جامع طراحی و اجرا شود؛ برنامهای که نقش کلیه بازیگران، ذینفعان و بخشهای مختلف در آن تعریف شده باشد، چراکه بخشی نگری نسبت به نظام یارانه سوخت و قیمت بنزین خود میتواند به آفتی در این حوزه تبدیل شود.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به پیش بینی حذف یارانه سوخت خودروهای سبک و موتورسیکلتهای پرمصرف در این مصوبه خاطرنشان کرد: اگر قرار است از محل افزایش قیمت بنزین، ناوگان خودرویی و موتورسیکلت کشور نوسازی و سهمیه سوخت موتورسیکلتهای پرمصرف که معمولا وسیلهای برای امرار معاش مردم هستند، حذف شود دولت میبایست با تدوین سندی جامع و پیش بینی تسهیلات لازم امکان خرید موتورسیکلتهای برقی برای مردم را فراهم کند.
صالحی در ادامه تاکید کرد: همچنین دولت باید در قالب برنامهای جامع اهداف خود از اصلاح قیمت سوخت را از قبیل اینکه درآمدهای ناشی از افزایش قیمت سوخت قرار است در چه بخشهایی هزینه شود تبیین کند.
وی اذعان داشت: اگر دولت با جامع نگری به سمت اصلاح قیمت سوخت حرکت کند میتواند به بهینه سازی و مدیریت مصرف سوخت در کشور کمک کند، در غیر این صورت هر گونه بخشی نگری در رابطه با واقعی سازی قیمت سوخت محکوم به شکست خواهد بود.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران همچنین درباره دیگر راهبرد مصوبه هیات وزیران مبنی بر اعمال سقف سهمیه بنزین و چند نرخی شدن آن اظهار داشت: در سالهای گذشته این موضوع نیز مطرح بوده که با هدف توزیع عادلانه یارانه سوخت و کاهش مصرف بیرویه بنزین، سهمیه سوخت به جای خودرو به هر نفر تخصیص پیدا کند.
صالحی تصریح کرد: به این ترتیب هر فردی بر اساس سوخت یارانهای که دریافت میکند نسبت به نحوه استفاده از آن تصمیم خواهد گرفت. به طور مثال ممکن است یک خانواده چهار نفره بخواهد از فروش سهمیه بنزین برای دیگر مخارج زندگی خود استفاده کند و یا آن را مصرف کند.
وی تاکید کرد: به این ترتیب دولت باید با مشارکت مردم در افزایش درآمد حاصل از واقعی سازی قیمت سوخت نه فقط یک قشر خاص، بلکه عموم جامعه را از واقعی سازی قیمت بنزین منتفع کند. چه بسا که سیاستهای رانتی همواره به نفع عدهای خاص بوده و متاسفانه نظام یارانهای در کشور برای همه اقشار جامعه به یک اندازه جاری و ساری نبوده است.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطرنشان کرد: حذف یارانه سوخت از محل واقعی سازی قیمت بنزین نیز نه یک شبه بلکه باید طی چند سال و همراه با افزایش درآمدهای مردم اتفاق بیفتد، در غیر این صورت مردم همراهی لازم را نکرده و ممکن است شاهد بحرانی جدید در حوزه سوخت باشیم.
ارسال نظر