۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۰
اختصاصی

تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو در دستور کار کمیته تحقیق و تفحص مجلس قرار بگیرد

تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو در دستور کار کمیته تحقیق و تفحص مجلس قرار بگیرد
متاسفانه خودروسازان با آینده فروشی خودرو و انباشت تعهدات خود، خودرو را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده و مردم نیز برای حفظ ارزش سرمایه خود ناچار به خرید خودرو هستند.
کد خبر: ۱۷۶۲۸

به گزارش کارنا، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بر لزوم بررسی علل تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو توسط کمیته تحقیق و تفحص مجلس تاکید کرد.

علی آذری با اشاره به افزایش مراجعات مردم در رابطه با عدم تحویل به موقع خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی بیان کرد: متاسفانه خودروسازان با آینده فروشی خودرو و انباشت تعهدات خود، خودرو را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده و مردم نیز برای حفظ ارزش سرمایه خود ناچار به خرید خودرو هستند. در چنین شرایط طبیعی است که شاهد فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو باشیم.

وی با بیان اینکه تعهدات انباشته شرکت‌های خودروسازی از عملکرد نامطلوب خودروسازان حکایت دارد، افزود: جای تعجب است که خودرو‌هایی که بعد از ماه‌ها تحویل مشتریان می‌شوند نواقصی دارند که منجر به نارضایتی مردم از کیفیت خودرو‌های داخلی شده است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: اگر وزارت صمت با وجود افزایش شکایت‌های مردمی مبنی بر تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو همچنان در حال صدور مجوز فروش برای شرکت‌های خودروسازی است، این موضوع باید  در دستور کار کمیته تحقیق و تفحص مجلس قرار بگیرد، چراکه یکی از عوامل نارضایتی مردم از صنعت خودرو همین موضوع است.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، سوءمدیریت  در حوزه صنعت خودرو موجب شده خودروسازان داخلی با بیشترین مصرف انرژی، خودرو‌هایی غیراستاندارد تولید کنند که این خودرو‌ها خود مهم‌ترین عامل در افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کشور هستند.

آذری با صراحت بیان کرد: متاسفانه سوءمدیریت خودروسازان داخلی به خودروسازان مونتاژکار نیز سرایت کرده و امروز شاهد مونتاژ خودرو‌های بی کیفیت و درجه دو و سه چینی در کشور هستیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشوری نظیر چین طی ۲۰ سال گذشته با شکستن انحصار و ایجاد رقابت در حوزه خودروسازی به یکی خودروسازان بزرگ جهان تبدیل شده و شهری مانند شانگهای که از شهر‌های آلوده جهان در گذشته بود امروز از آلودگی مبرا شده است.

آذری در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد همان طور که وزرای پیشین صمت توفیق چندانی در مدیریت صنعت خودرو نداشته‌اند، وزیر فعلی صمت نیز در مدیریت خودروسازی ناکام خواهد بود.

ارسال نظر