به گزارش کارنا، تیپ جدید شاهین دندهای از نسخههای پلاس به حساب میآید. پیش از این شاهین دندهای تنها در نسخه توربو ۸ سوپاپ و با تیپهای G (با سانروف) و GL (بدون سانروف) راهی بازار شده بود. حال قرار است تا شاهین پلاس با جعبه دنده دستی به بازار بیاید و به عنوان نسخه جدید شاهین دندهای به فروش برسد.
شاهین پلاس دنده دستی به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ مجهز است که فناوری زمان بندی متغییر سوپاپهای ورودی را دارد. این پیشرانه که به ME۱۶ در سایپا معروف است، نسخهای کمی متفاوت از TU۵ پلاس به حساب میآید. این پیشرانه ۱۱۱ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید میکند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F۱۸ توان را به چرخهای جلوی این سدان ملی سایپا میرساند.
شاهین پلاس دنده دستی نسبت به شاهین توربو دنده دستی، احتمالاً شتاب ضعیف تری را دارد. اما این خودروی ارتقا یافته میتواند استهلاک به مراتب کمتری را نسبت به نسخه ۸ سوپاپ داشته باشد و مصرف سوخت کمتری را ثبت کند. در شاهین پلاس دنده دستی از تعلیق مک فرسون جلو و نیمه مستقل عقب استفاده شده است.
همچنین این خودرو دارای امکاناتی مانند سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، تهویه اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی اندروید ۱۰ اینچی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، سنسور نور، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، استارت دکمهای، آینه تاشو برقی، شیشههای عقب دودی و دو کیسه هوا است.
به احتمال زیاد شاهین پلاس دنده دستی قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان را در کارخانه سایپا خواهد داشت. اما این پرسش مطرح است که چرا شاهین پلاس دنده دستی به امکاناتی مانند کروز کنترل و محدودکننده سرعت مجهز نیست؟ زیرا در حال حاضر خودروی رقیب شاهین پلاس دنده دستی، یعنی تارا V۱ پلاس دارای قابلیت کروز کنترل و محدودکننده سرعت است.
منبع:فرارو
ارسال نظر