۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۹

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد + عکس

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد + عکس
آیین واگذاری هزار دستگاه کامیونت کمپرسی زامیاد به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و راه اندازی خط تولید اتوبوس درون شهری این شرکت امروز سه شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۴ با حضور مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا و زامیاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد.
کد خبر: ۱۸۰۵۳

به گزارش کارنا، آیین واگذاری هزار دستگاه کامیونت کمپرسی زامیاد به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و راه اندازی خط تولید اتوبوس درون شهری این شرکت امروز سه شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۴ با حضور مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا و زامیاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کارنا، داریوش گل محمدی، مدیرعامل شرکت زامیاد ضمن ابراز خرسندی از انتخاب زامیاد به‌عنوان شریک تجاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور طی دو سال گذشته عنوان کرد: این سازمان سال گذشته ۲ هزار دستگاه و امسال نیز هزار دستگاه کامیونت نیسان از زامیاد خریداری کرده است.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

وی با اشاره به ارتقای این محصول افزود: از هزار دستگاه نیسان که قرار است امروز به سازمان شهرداری‌ها واگذار شود ۷۰ درصد از نوع «اکستند» می‌باشد، زیرا یکی از مهم‌ترین مشکلات نیسان آبی عدم پاس کردن استاندارد‌های ۸۵ گانه بود. از این رو سال گذشته تولید نیسان آبی متوقف و خودرو نیسان اکستند جایگیزین آن شد و خوشبختانه این محصول اکنون تمام استاندارد‌های ۸۵گانه، تأییدیه سازمان ملی استاندارد، محیط‌زیست و پلیس راهور را پاس می‌کند.

مدیرعامل شرکت زامیاد مهم‌ترین ویژگی این محصول را تجهیز آن به استاندارد‌های ۸۵ گانه عنوان و بیان کرد: سیستم پایداری الکترونیک، ترمز اضطراری پیشرفته، هشدار خروج از خط، و سامانه‌های کنترل هدایت ناوبری از جمله قابلیت‌های جدید این خودرو است که موجب سهولت رانندگی در مسافت‌های طولانی شده است.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

گل محمدی با اشاره به دیگر ویژگی‌های نیسان اکستند اضافه کرد: با افزایش ۱۶ سانتی‌متری طول این خودرو که تماما به کابین جلو اضافه شده است، فضای سرنشینان ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده و با این افزایش فضا صندلی‌های جدید با قابلیت تنظیم پشتی و کفی جایگزین صندلی‌های نیمکتی شده است. همچنین فرمان کاملا هیدرولیک و عایق‌بندی صوتی و حرارتی داخل کابین از دیگر قابلیت‌های جدید این خودرو به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ۶۶ درصد حمل بار کشور توسط محصولات نیسان انجام می‌شود، یادآور شد: با وجود اینکه جایگزین کردن نیسان با محصولی دیگر امری دشوار است، اما کامیونت پادرا پلاس را جایگزین نیسان خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت زامیاد در ادامه از راه اندازی خط تولید اتوبوس «اروند» در زامیاد پس از ۱۲ سال توقف تولید اتوبوس در این شرکت خبر داد و اظهار داشت: با قرارداد جدید، قابلیت تولید اتوبوس برای زامیاد فراهم شده است. اتوبوس جدید «اروند» با طول ۱۲ متر مجهز به موتور ۹.۵ لیتری کامینز با قدرت ۳۴۰ اسب بخار و ۱۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

گل محمدی با بیان اینکه این محصول از نظر مشخصات فنی در رده اتوبوس‌های مناسب کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: شریک تجاری ما برای تولید این اتوبوس شرکت فوتون، دومین اتوبوس‌ساز بزرگ چین با تولید بیش از ۴۵ هزار دستگاه اتوبوس در سال گذشته است و با این قرارداد پتانسیل تولید اتوبوس‌های متنوع ۱۸ متری، برقی و میدل باس را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: اگرچه ظرفیت تولید اتوبوس اروند دو دستگاه در روز است، اما در گام نخست تولید آن را با یک دستگاه در روز آغاز و امسال را با تولید ۷۲ دستگاه اتوبوس و ایجاد اشتغال زایی برای ۱۲۸ نفر به پایان خواهیم برد. البته قرارداد‌هایی نیز برای واگذاری این ۷۲ دستگاه اتوبوس از جمله شهرداری شهرکرد و قم منعقد کردیم و امیدواریم این قرارداد در سطح گسترده تری و با سازمان شهرداری‌های کشور به امضا برسد تا بتوانیم نیاز کلان شهر‌ها به اتوبوس را نیز پوشش دهیم.

مدیرعامل شرکت زامیاد با اشاره به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی کشور عنوان کرد: متاسفانه از ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری در کشور، حدود ۱۸ هزار دستگاه و به عبارتی حدود ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است. از طرفی سرعت جایگزینی نیز پایین است، کمااینکه تولید اتوبوس درون شهری در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته است؛ از این رو با حمایت گروه سایپا، برنامه داریم سال آینده حداقل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس شهری در سال تولید کنیم تا بتوانیم با افزایش تولید بخشی از فرسودگی ناوگان را جبران کنیم.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

گل محمدی در بخش پایانی سخنان خود به محصولات جدید زامیاد اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجایی که یکی از مشکلات زامیاد تک‌محصولی بودن بوده است، طبق برنامه ریزی صورت گرفته به‌زودی کامیونت پادرا پلاس با استاندارد‌های ۸۵گانه مجوز شماره‌گذاری دریافت کرده و به بازار عرضه خواهد شد. علاوه بر این کامیونت‌های ۶، ۶.۵ و ۹ تن در مدل‌های خواب‌دار و بی‌خواب و همچنین پیکاپ لوکس هانتر به سبد محصولات زامیاد اضافه خواهد شد.

در ادامه این مراسم، محمدصالح جوکار، رییس امور داخلی و شورا‌های مجلس توقف تولید نیسان آبی و ارتقای این محصول را گامی مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اقداماتی که در جهت ارتقا و بهبود این محصول انجام شده قطعا ایمنی این خودرو را افزایش داده و رانندگی برای رانندگان را سهولت خواهد بخشید.

وی با اشاره به خرید هزار دستگاه نیسان جدید زامیاد توسط سازمان شهرداری‌های کشور افزود: این اقدام گامی رو به جلو برای ارائه خدمات مطلوب در شهر‌های کوچک و روستا‌های بزرگ با دامنه جمعیت بیش از ۳ هزار نفر خواهد بود.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

رییس امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این اقدام نشان می‌دهد وجوه حاصل از مالیات ستانی از مردم و پیش بینی اعتبارات در قوانین بودجه در راستای ارائه خدمات استاندارد در نقاط دور افتاده توسط سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور به کار گرفته شده است.

جوکار تصریح کرد: نباید تمام کشور را در تهران خلاصه کنیم و ارائه خدمات باید در تمام نقاط کشور محقق شود.

وی با اشاره به راه اندازی خط تولید اتوبوس درون شهری زامیاد بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی در تامین نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تاکید کرد و گفت: شهرداری تهران در مقطعی به واردات اتوبوس‌های برقی اقدام کرد، هر چند که اقدام خوبی بود، اما تامین نیاز ناوگان اتوبوسرانی با تکیه بر ظرفیت داخل قطعا گام موثرتری خواهد بود.

جوکار ضمن اشاره به نقش شهرداری‌ها در حمایت از تولیدات داخل بیان کرد: با توجه به نامگذاری سال تحت عنوان سال سرمایه‌گذاری برای تولید از سوی مقام معظم رهبری باید از این فرصت برای تقویت تولیدات داخل در حوزه ساخت اتوبوس استفاد کرد.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

مجتبی یوسفی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در این مراسم با تاکید بر حذف موانع موجود در حوزه قانونگذاری به منظور توسعه شهر‌ها و روستا‌های کشورعنوان کرد: متأسفانه عمر اتمام پروژه‌های عمرانی در کشور بین ۱۸ تا ۲۱ سال است که بخش زیادی از دوران بهره برداری در زمان احداث پروژه‌ها هدر می‌رود. با این وجود روزانه هزاران پروژه توسعه عمرانی در بخش‌های درمانی و ورزشی در ۶۰ هزار روستا و هزار و ۴۸۰ شهرداری در تمام نقاط کشور در حال احداث و پیگیری است.

وی با اشاره به نقش کلیدی دولت‌ها در توسعه حمل و نقل عمومی دنیا خاطرنشان کرد: در دنیا توسعه زیرساخت‌های عمرانی، شهری و حمل و نقل عمومی به عهده دولت‌ها است. در این راستا ما نیز در مجلس در اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت را از پنج به چهار درصد کاهش و سهم شهرداری‌ها را از سه به چهار درصد افزایش دادیم که ماحصل آن افزایش اعتبارات توزیع شده در حوزه ارزش افزوده در ۶۰ هزار روستا و ۱۴۸۰ شهر است. این رقم که در سال ۹۹ حدود ۲۹ همت بود در سال ۱۴۰۰ به رقم به ۱۸۰ همت افزایش پیدا کرد و نقش به سزایی در توسعه بخش‌های غیر مرکزی در سطح روستا‌ها و شهر‌های کشور داشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش بینی حدود ۵۶ همت اوراق در بودجه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور بیان کرد: طی سه سال گذشته قرارداد نزدیک به ۲ هزار دستگاه اتوبوس در کشور منعقد شده و در قانون بودجه نیز پیش بینی شده تا ۳ هزار دستگاه کامیونت برای خدمت رسانی به روستا‌ها و نقاط پراکنده کشور تولید شود.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

یوسفی ادامه داد: امروز نیز با همت وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و همچنین اختصاص منابع از سوی مجلس، ۳ هزار دستگاه کامیونت کمپرسی زامیاد (۲ هزار دستگاه سال گذشته و هزار دستگاه در سال جاری) در راستای خدمت رسانی به روستا‌های کشور عرضه شود.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس قانون از سال ۸۷ مقرر شد به منظور کاهش سهم مردم در توسعه هر شخصی که کالایی وارد کشور می‌کند سهمی در توسعه روستا‌ها و شهر‌های کشور داشته باشد که این قانون با همکاری‌های صورت گرفته میان مجلس و وزارت کشور از سال ۱۴۰۰ اجرایی شد و از سال گذشته تا کنون حدود ۱۴ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان از این سهم پرداخت شده است.

یوسفی با تاکید بر اهمیت توسعه متوازن در سطح کشور بیان کرد: نباید همه شهر‌های کشور را در تهران خلاصه کرد و توسعه یک روستا با ظرفیت ۲۰۰ خانوار باید به همان اندازه توسعه تهران برای وزارت کشور اهمیت داشته باشد تا توسعه متوازن محقق شود.

مسعود نصرتی، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور عنوان کرد: چشم انداز ما در سال ۱۴۰۰با ۲۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان افزایش این تعداد به ۳۰ هزار دستگاه با اولویت اتوبوس‌های برقی بود، اما امروز این تعداد به حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است و متاسفانه نه‌تنها به افق طرح دست پیدا نکرده‌ایم، بلکه به دلیل فرسودگی ناوگان در شرایط حداقلی قرار داریم.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

وی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته با شرکت‌های مختلف برای تولید و واردات اتوبوس در کشور افزود: ۱۱ تولیدکننده اتوبوس در کشور داریم که با همه این شرکت‌ها برای تولید و واردات اتوبوس مذاکره کرده‌ایم. البته پیشنهاد ما این است که نیاز ناوگان اتوبوسرانی را در کوتاه مدت از طریق واردات و در میان مدت از طریق تولیدات داخل برطرف کنیم.

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: علاوه بر تهران، ۸ تا ۹ کلان‌شهر در کشور داریم که هر یک دارای شهر‌های اقماری خود هستند که آرایش این مناطق باید مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی و در هماهنگی و توازن در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی انجام شود، اما متاسفانه امروز از شهر‌های اقماری به عنوان خوابگاه استفاده می‌شود.

نصرتی با اشاره به سهم ۱۳ درصدی اتوبوس در تردد‌های شهر تهران ادامه داد: متاسفانه سهم ۱۳ درصدی اتوبوس با منطق توسعه حمل‌ونقل عمومی همخوانی ندارد و امروز هزینه‌ای که کشور برای واردات سوخت خودرو‌های شخصی پرداخت می‌کند، بسیار بیشتر از هزینه خرید اتوبوس و مترو است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت دولت و مجلس از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تضامین لازم به بخش خصوصی برای واردات و تولید اتوبوس خاطرنشان کرد: در دولت چهاردهم و با حمایت مجلس، برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقای حمل‌ونقل عمومی آغاز شده و اقداماتی برای نوسازی ناوگان در دستور کار قرار گرفته است.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه مشکل نقدینگی برای خرید اتوبوس نداریم، اذعان داشت: از انتشار اوراق و تامین مالی سال ۱۴۰۳، ۱۱ همت و از اوراق سال ۱۴۰۴ نیز ۱۶ همت در اختیار داریم که شهریور سال آینده نقد می‌شود؛ لذا مشکل نقدینگی برای خرید اتوبوس نداریم و تنها نیاز به تقویت خط تولید اتوبوس است.

در پایان این مراسم نیز مهدی رادمنش، قائم‌مقام مدیرعامل گروه سایپا در توسعه محصول با اشاره به اقدامات زامیاد در توسعه محصول نیسان اکستند اظهار داشت: این محصول متناسب با اقلیم ایران و نیاز‌های کاربری مشتریان طراحی شده و استاندارد‌های ۸۵گانه را به‌طور کامل پاس می‌کند.

تولیدی:جایگزین نیسان آبی به بازار آمد+ عکس

وی حفظ پلتفرم‌های ارزشمند و ادامه توسعه آنها را از استراتژی‌های مهم گروه سایپا عنوان و بیان کرد: با توجه به سطح داخلی‌سازی بالای و ارزبری پایین پلتفرم نیسان، سال آینده محصول جایگزین جدید این خانواده را معرفی خواهیم کرد.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: استمرار عرضه محصولات اقتصادی برای ما اهمیت ویژه دارد، چراکه بخش قابل‌توجهی از مشتریان این محصول، اقشار زحمت‌کش جامعه هستند که با این خودرو کسب درآمد می‌کنند.

قائم‌مقام توسعه محصول گروه سایپا با اشاره به راه اندازی خط تولید اتوبوس درون شهری زامیاد بیان کرد: خوشبختانه سایپا پس از سال‌ها با همکاری یکی از برند‌های معتبر جهانی مجدد به عرصه تولید اتوبوس ورود کرده است.

رادمنش درباره میزان ساخت داخل اتوبوس جدید این شرکت بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته عمق داخلی‌سازی این اتوبوس تا سال ۱۴۰۷ به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید. ضمن اینکه هدف ما مونتاژکاری نیست و افتخار سایپا تولید محصولاتی با عمق ساخت داخل بالا و تکیه بر توان داخل است.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمدوی در ادامه از عرضه خودرو سواری آریا در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: نسخه نخست این خودرو با موتور بنزینی و نسخه‌های بعدی پلاگین هیبرید خواهد بود. البته نسخه پلاگین هیبرید آریا رونمایی شده و توسعه آن نیز به‌طور کامل انجام شده است.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه سایپا در توسعه محصول با اشاره به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آریا اظهار داشت: این خودرو به دلیل عدم نیاز به زیرساخت گسترده شارژ و هزینه نگهداری پایین گزینه‌ای مناسب برای ناوگان تاکسیرانی کشور است. همچنین این محصول قادر به پاس کردن استاندارد‌های فعلی و آتی کشور است.

رادمنش ضمن اعلام آمادگی سایپا برای تولید آریا هیبرید به عنوان تاکسی ملی خواستار حمایت مجلس، وزارت کشور و وزارت نفت از این طرح شد.

جایگزین نیسان آبی به بازار آمد

ارسال نظر