۰۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۲
اختصاصی

مزایا و معایب کاهش تعرفه واردات خودرو

مزایا و معایب کاهش تعرفه واردات خودرو
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اگر کاهش تعرفه واردات خودرو تدریجی، هدفمند و با اصلاحاتی در صنعت خودرو داخلی مانند ارتقای استاندارد و رقابتی شدن قیمت‌ها همراه باشد، می‌تواند به نفع اقتصاد کشور و مصرف کننده داخلی باشد، در غیر این صورت کاهش تعرفه‌ها بدون برنامه ریزی و صرفا برای کنترل مقطعی بازار، اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی بر مصرف کننده، واردکننده و تولیدکننده خواهد داشت.
کد خبر: ۱۸۱۵۶

به گزارش کارنا، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اگر کاهش تعرفه واردات خودرو تدریجی، هدفمند و با اصلاحاتی در صنعت خودرو داخلی مانند ارتقای استاندارد و رقابتی شدن قیمت‌ها همراه باشد، می‌تواند به نفع اقتصاد کشور و مصرف کننده داخلی باشد، در غیر این صورت کاهش تعرفه‌ها بدون برنامه ریزی و صرفا برای کنترل مقطعی بازار، اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی بر مصرف کننده، واردکننده و تولیدکننده خواهد داشت.

پیمان سنندجی با تاکید بر اهمیت زمان، شیوه اجرا و اهداف سیاستی تعرفه واردات خودرو عنوان کرد: کاهش تعرفه واردات همیشه به نفع صنعت و بازار خودرو نیست و مزایا و معایب آن به زمان، شیوه اجرا و اهداف سیاستی بستگی خواهد داشت.

وی با اشاره به مزایای کاهش تعرفه واردات خودرو بیان کرد: قاعدتا کاهش تعرفه‌ها نقش به سزایی در افزایش رقابت در بازار خودرو داخلی و ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش توسط خودروسازان داخلی دارد. همچنین با کاهش تعرفه ها، دسترسی مصرف کننده به خودرو‌های ایمن و با فناوری‌های جدید و مصرف سوخت پایین فراهم خواهد شد، چراکه خودروسازان داخلی ناچارند با خودرو‌های وارداتی که دارای سطح استاندارد و فناوری بالاتری هستند، رقابت کنند. کاهش انحصار و شفافیت قیمت‌ها در بازار نیز از دیگر مزیت‌های کاهش تعرفه واردات خودرو می‌باشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در تشریح معایب کاهش تعرفه واردات خودرو خاطرنشان کرد: کاهش به یکباره تعرفه واردات خودرو در شرایطی که صنعت خودرو داخلی از بهره وری پایینی برخوردار است، می‌تواند به توقف تولید در برخی خطوط، افزایش خروج ارز و فشار بر تراز ارزی کشور منجر شود، به ویژه اینکه واردات خودرو مدیریت شده نباشد.

سنندجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا ادامه داد: قاعدتاً عدم ایجاد زیرساخت‌های خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی برای خودرو‌های وارداتی، مصرف کنندگان را در بلند مدت دچار مشکل خواهد کرد. همچنین با توجه تنوع شرکت‌های وارد کننده خودرو این موضوع به معضل خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی دامن زده و درآمد و بازار رقابتی واردکنندگان را تحت تأثیرگذار قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان گفت اگر کاهش تعرفه واردات خودرو تدریجی، هدفمند و با اصلاحاتی در صنعت خودرو داخلی مانند ارتقای استاندارد و رقابتی شدن قیمت‌ها همراه باشد، می‌تواند به نفع اقتصاد کشور و مصرف کننده داخلی باشد، در غیر این صورت کاهش تعرفه‌ها بدون برنامه ریزی و صرفا برای کنترل مقطعی بازار، اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی بر مصرف کننده، واردکننده و تولیدکننده خواهد داشت.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به موافقت مجلس با کاهش تعرفه واردات خودرو یادآور شد: به نظر می‌رسد تعرفه‌های جدید با دیدگاه منطقی نسبت به تعرفه‌های بالای قبلی تعیین شده، اما می‌توان به تدریج به سمت واقعی سازی تعرفه‌ها حرکت کرد.

ارسال نظر