به گزارش کارنا، رنو۵، اما خودرویی زیباتر و بهروزتر از ژیان محسوب میشد و توانست خود را دل ایرانیها جا کند. رنو۵ را سایپاییها در اواسط دهه ۵۰ شمسی وارد بازار خودروی کشور کردند و به فاصله کوتاهی از ورود این خودرو، تولید آن نیز آغاز شد. این خودروی فرانسوی قرار بود زمینهساز همکاری گسترده خودروسازی ایران و رنو (در دوران قبل از انقلاب) شود، اما تقریبا سه دهه طول کشید تا این همکاری شکل بگیرد. از همین رو، رنو۵ تا سالها و البته با نامهای دیگر نیز در ایران به تولید رسید و روانه بازار شد. در اواسط دهه ۷۰ که خودروسازی ایران تنوع تولید خاصی نداشت و پیکان سلطان بازار بود، خط تولید رنو۵ به پارسخودرو واگذار شد و این شرکت با اعمال تغییراتی، این خودرو را با نامی دیگر - سپند - تولید و عرضه کرد. پارسخودرو بعدها سپند۲ را هم عرضه کرد، اما این مدل توفیق چندانی در بازار نداشت.
در اوایل دهه ۸۰ و در حالی که قرارداد پلتفرم مشترک X ۹۰ بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رنو به امضا رسیده بود، بهاصطلاح نسل سوم رنو۵ در ایران با نام پیکی تولید و عرضه شد. پیکی نیز خودرویی کوچک و کممصرف بود و بازار بدی نداشت، اما در نهایت اواسط دهه ۸۰ به دلیل ناتوانی از پاس کردن استانداردهای لازم، تولید آن متوقف شد تا پرونده رنو۵ در ایران پس از حدود ۳۰ سال بسته شود. تقریبا در همان دوران بود که قرارداد X ۹۰ وارد فاز اجرا شد و رنو با خودرویی تقریبا بهروز و ارزان به بازار ایران بازگشت. این قرارداد البته فرجام چندان خوشی در اجرا نداشت و به بسیاری از اهداف خود نرسید، اما محصولات زاده شده از دل آن مانند تندر-۹۰ و ساندرو توانستند از منظر کیفی ایرانیها را راضی کنند.
رنو در دوران برجام قصد داشت با شکلوشمایلی جدید در ایران فعالیت کند و به دنبال تولید و فروش مستقل محصولاتش در بازار کشور بود. این شرکت حتی قصد داشت خط تولیدی مخصوص خود را در کشور ایجاد کند، اتفاقی که اگر رخ میداد، شاید حالا ایران یکی از میزبانان رنو۵ جدید بود. رنو قصد داشت در کارخانه ایران خود محصولاتی را هم جهت عرضه در بازار داخل و هم برای صادرات به کشورهای منطقه تولید کند. با توجه به این سیاست و همچنین تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت بر توسعه خودرهای برقی در کشور (در مقطع فعلی) این احتمال قوی وجود داشت که خودروسازی ایران بار دیگر میزبان رنو۵ شود و این بار مدل برقی آن را به تولید برساند.
بازگشت رنو
اما طبق گزارش بلومبرگ، رنو با رونمایی از R ۵ E-Tech در نمایشگاه سالانه خودروی ژنو ۲۰۲۴، شمشیر را از غلاف بیرون کشیده و آماده نبردی نفسگیر در بازار خودروهای برقی اروپا شده است. این نمایشگاه از ۲۶ فوریه تا ۳ مارس برگزار میشود و رنو با این رونمایی، خود را برای رقابت در این بازار پرشتاب آماده میکند.
این خودرو با اتکا به قیمت رقابتی (حدود ۲۵هزار یورو) و فناوریهای بهروز مانند دستیار صوتی دیجیتال، رقیبی سرسخت برای برندهای چینی خواهد بود. رنو۵ اولین خودرویی است که در قالب پلتفرم جدید رنو تولید میشود. هدف از این کار، کاهش هزینهها و جلب نظر مشتریانی است که از قیمتهای بالا گلهمند بودهاند. رنو۵ E-Tech با الهام از هاچبک محبوب دهه ۷۰میلادی، خاطرات آن دوران را زنده میکند. اما این خودرو صرفا یک نوستالژی نیست، بلکه تجربهای مدرن از رانندگی با یک مدل برقی را به ارمغان میآورد. رنو۵ E-Tech با یک بار شارژ، قادر به پیمودن مسافت ۴۰۰کیلومتر است که برای رانندگیهای روزمره و سفرهای کوتاه، ایدهآل به نظر میرسد.
براساس این گزارش، رنو۵ از ماه سپتامبر به میدان رقابت میآید و رقیبی سرسخت برای سیتروئن برقی خواهد بود. این خودرو که توسط رقیب رنو، یعنی استلانتیس، با قیمت ۲۳هزار و ۳۰۰یورو به فروش میرسد، تاکنون با استقبال خوبی روبهرو شده است. رنو برای افزایش جذابیت رنو۵ برقی به سراغ المانهای فرانسوی محبوب رفته است. سبدی برای نگهداری باگت، نمادی از نان فرانسوی، در این خودرو تعبیه شده است. مونتاژ و تولید باتری نیز در فرانسه انجام میشود تا به این طریق حس وطنپرستی را در میان مشتریان فرانسوی برانگیزد. رنو۵ برقی در طیف گستردهای از رنگهای درخشان و جذاب عرضه میشود. برخی از این رنگها، دارای جلوهای درخشان هستند و ظاهری خیرهکننده به خودرو میبخشند.
مدل الهامبخش رنو
به گفته یک تحلیلگر حوزه خودرو، احیای رنو۵ برقی، نقطهعطفی در دوران مدیریت لوکا دو مئو در رنو به حساب میآید. این تحلیلگر این اتفاق را گامی کوچک برای رنو، اما جهشی بزرگ برای صنعت خودرو میداند. او معتقد است رنوی برقی میتواند به عنوان یک مدل الهامبخش، مصرفکنندگان را به طور گسترده به استفاده از خودروهای برقی ترغیب کند. استفاده از فناوری جدید خودروهای برقی، فرآیند توسعه رنو۵ جدید را تا یکچهارم کوتاهتر کرده است. مدیرعامل رنو، در حال مذاکره با شرکای بالقوهای مانند فولکسواگن برای همکاری در ساخت پلتفرمهای مشترک است. هدف از این همکاری، کاهش هزینهها در شرایطی است که خودروسازان سنتی با رقبای قدرتمندی مانند بیوادی چین و جنگ قیمتی تسلا روبهرو هستند. دو مئو در ژنو اعلام کرد که به دنبال یافتن شرکای تازه برای پلتفرم جدید رنو توئینگو نیز هست. رنو برای نسخه برقی رنو ۵، از اواسط سال آینده باتریهایی را تولید خواهد کرد که ۸۵درصد از اجزای آن قابل بازیافت هستند.
خود باتریها نیز قابل تعمیر خواهند بود، که این موضوع به حفظ منابع و کاهش هزینهها کمک میکند. رنو۵ برقی از قابلیت شارژ دوطرفه برخوردار است، به این معنا که خودرو میتواند علاوه بر دریافت برق از شبکه، برق اضافی خود را نیز به شبکه بازگرداند. این قابلیت میتواند به تعادل شبکه برق خودرو و کاهش هزینههای مشتریان کمک کند.
با وجود تلاشها برای ترویج استفاده از خودروهای برقی، این روند در ماههای اخیر با موانعی مواجه شده است. به دنبال این چالشها، رنو تصمیم به تعویق برنامه عرضه سهام زیرمجموعه برقی خود گرفته است. فرانسه برای تسهیل دسترسی به این خودروهای گرانقیمت برای خانوارهای کمدرآمد، برنامههایی ازجمله لیزینگ با مبلغ ماهانه ۱۵۰یورو یا کمتر ارائه کرده است. مدیرعامل رنو، در بیانیهای اعلام کرده است که رنو۵ برقی نقشی کلیدی در نبرد برای بازسازی خودروسازی اروپا در برابر برندهای شرق و غرب ایفا خواهد کرد.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر