به گزارش کارنا، هشدار رئیس جمهور به خودروسازان مبنی بر کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی بار دیگر نشان داد اصلاح موتورها در راستای تولید خودروهای کم مصرف و جایگزینی موتورهای درون سوز با خودروهای پاک در شرایط فعلی کشور که هشت میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد میکنند و مصرف بنزین به بیش از ۱۲۰ لیتر در روز رسیده بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
۲۵ آبان ماه بود که مسعود پزشکیان، رئیسجمهور کشور در جلسه هیات دولت خطاب به وزیر صمت بر اصلاح موتور و بهینه سازی مصرف سوخت خودروهای داخلی ظرف یک سال آینده تاکید کرد و هشدار داد در غیر این صورت، خودروسازان هیچگونه ارزی دریافت نکرده و اجازه تولید نیز نخواهند داشت.
در شرایطی که دولت شرط ادامه حمایت از خودروسازان را اصلاح موتور و کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی اعلام کرده، شرکت پارس خودرو از مدتها پیش با برنامه ریزی منسجم و هم راستا با سیاستهای دولت برای توسعه خودروهای پاک گامهای مؤثری در زمینه واردات، ایجاد زیرساخت و انتقال فناوری خودروهای هیبریدی برداشته و اکنون با دستور رییس جمهور انگیزه بیشتری برای پاسخ به مطالبه دولت پیدا خواهد کرد.
جالب است بدانید پارس خودرو اولین خودروساز داخلی است که با واردات خودرو پلاگینهیبریدی ROEWE در مسیر واردات خودروهای پاک گام برداشته است؛ خودرویی که به سبب بهرهگیری از ترکیب موتور توروبوشارژ بنزینی و برقی و مصرف سوخت حدود سه لیتر در هر صد کیلومتر و آلایندگی نزدیک به صفر میتواند تحول جدی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کلان شهرها ایجاد کند.
نکته حائز اهمیت اینکه پارس خودرو تمرکز خود را تنها به واردات این خودرو محدود نکرده و از طریق مذاکره رسمی با شرکت چینی تولیدکننده محصول پلاگین هیبریدی ROEWE Erx۵ قصد دارد مونتاژ این خودرو را با هدف انتقال دانش فنی آن آغاز کند؛ اقدامی که از عزم جدی پارس خودرو برای حرکت به سمت حمل و نقل پاک و توسعه خودروهای هیبریدی در کشور حکایت دارد.
طبق اعلام شرکت پارس خودرو، فرآیند این مشارکت نیز به نحوی است که ابتدا با انتقال فناوری تولید انبوه قوای محرکه هیبریدی به گروه خودروسازی سایپا، قطعات CKD تولید و سپس با داخلیسازی قطعات از خطوط بهروزشده پارسخودرو برای مونتاژ این خودرو استفاده شده و در نهایت تولید یک پلتفرم مشترک در آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت که و در صورت اجرایی شدن، پارسخودرو به نخستین تولیدکننده خودروهای پلاگینهیبریدی در کشور تبدیل خواهد شد که میتوان آن را نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور دانست.
از دیگر اقدامات پارس خودرو در راستای گسترش حمل و نقل پاک میتوان به برنامه ریزی این شرکت برای تولید نسخه هیبریدی پارس نوآ اشاره کرد. با توجه به استقبال گسترده بازار از محصول جدید پارسنوآ به عنوان محصول داخلی پارسخودرو، این شرکت از طریق همکاری با مجموعه مگاموتور و مرکز تحقیقات و نوآوری گروه خودروسازی سایپا تصمیم به تولید پارس نوآ در نسخه هیبریدی گرفته است.
همان طور که بارها صاحب نظران و کارشناسان صنعت خودرو عنوان کردهاند، توسعه حمل و نقل پاک در وهله نخست نیازمند بسترسازی است، زیرا گسترش خودروهای پاک تنها زمانی به تحول جدی در صنعت خودرو منجر خواهد شد که زیرساختهای شارژ به طور جدی توسعه پیدا کرده باشند.
پارس خودرو نیز در کنار واردات و برنامه ریزی برای تولید خودروهای هیبریدی، اقدام به ایجاد ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی در مجموعه پارسخودرو کرده است؛ اقدامی بی نظیر که بیانگر آمادگی کامل این شرکت برای خدمات رسانی به نسل جدید خودروهای برقی و پلاگینهیبریدی و عزم جدی برای توسعه زیرساختهای شارژ است که از مهمترین نیازهای کشور برای گذار از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی میباشد.
لازم به ذکر است این ایستگاههای شارژ در مرحله نخست در سایت مرکزی این شرکت فعال شده و در مراحل بعدی در شبکه خدمات پس از فروش سایپا در سراسر کشور توسعه پیدا خواهند کرد.
مهمتر از همه اینکه رشد و توسعه خودروهای هیبریدی در کشور نیازمند حمایت ویژه دولت و اختصاص منابع مالی به این بخش است، چراکه در شرایط امروز کشور حمایتهای مالی دولت از خودروسازان نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایهگذاری ملی است؛ زیرا بهجای خروج ارز برای واردات سوخت و قطعات، منابع مالی به سمت تقویت صنایع داخلی هدایت میشود؛ بنابراین دولت برای موفقیت در این مسیر باید با ابزارهای تشویقی از قبیل تخفیف مالیاتی، معافیت عوارض شمارهگذاری، کاهش تعرفه واردات قطعات، تسهیلات اعتباری خرید برای مصرفکنندگان زمینه توسعه خودروهای هیبریدی را که نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد، فراهم کند.
ارسال نظر