به گزارش کارنا، سومین رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری کرمان موتور با عنوان KITONEXT با هدف ایجاد بستری برای تعامل مؤثر میان صنعت و دانشگاه و هم افزایی تخصصی و توسعه فناوریهای نوین در صنعت خودرو امروز دوم آذرماه ۱۴۰۴ با حضور شخصیتهای برجستهای، چون رییس دانشگاه شهید بهشتی، مشاورز وزیر صمت و مدیر پروژه ارتقاء و نوآوری در صنعت خودرو، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت کرمان موتور و جمعی از پژوهشگران، نخبگان، اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه در مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
از مهمترین محورهای تخصصی سومین رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری کرمان موتور میتوان به توسعه تاکسیهای پرنده (eVTOL)، نوآوری در قوای محرکه خودروهای هیبریدی، برقی و بنزینی، فناوریهای نوین در شبکه برق و نرمافزارهای خودرویی، تولید، لجستیک و زنجیره تأمین هوشمند، هوش مصنوعی، تحلیل داده و کاربرد آن در صنعت خودرو، طراحی صنعتی و حمل و نقل، تجلیل از برترین طرحهای مسابقه استایل eVTOL و مدرسه کسبوکار کرمان موتور اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار کارنا، مهندس بهرامی، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو (کادک) با اشاره به اهمیت همگرایی میان بخش تحقیق و توسعه و زنجیره تامین و نقش آن در موفقیت صنعت خودرو اظهار داشت: تغییراتی که در هفت سال اخیر در صنعت خودرو به ویژه در حوزه نوآوری اتفاق افتاده موجب ایجاد نگرشی نوین در زنجیره تامین شده است.
وی بیان کرد: امروز صنعت خودرسازی با چالشهای جدیدی مواجه شده که در حوزه تحقیق و توسعه اولین و مهمترین چالش «زمان» است، چراکه زمان به شدت در پیاده سازی و اجرای ایدهها و تبدیل آن به محصول نهایی تعیین کننده است. همچنین قوانین سختگیرانه زیست محیطی، قیمت تمام شده و تغییر سریع تکنولوژی از دیگر چالشها در بخش تحقیق و توسعه به شمار میروند.
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو ادامه داد: در صنعت خودرو جهانی، زنجیره تامین با سه یا چهار سطح تعریف میشود که سطح یک سیستمها و ماژولها، سطح دو اجزاء و سطح سه مواد اولیه نیمه ساخته را در برمی گیرد؛ بنابراین میتوان گفت منطق زنجیره تامین در دنیا «تیرینگ» است.

بهرامی با اشاره به سه چالش اصلی در حوزه زنجیره تامین افزود: مسائل اصلی در این حوزه به ترتیب بحران و کمبود نیمه رسانا، تامین مواد مصرفی الکترونیکی مانند باتریها و در نهایت زمان مورد نیاز برای تامین و بحرانهای ژِئوپولیتیکی است که به شدت تامین مواد اولیه و قطعات را تحت تاثیر قرار داده است.
وی درباره همگام سازی میان بخش تحقیق و توسعه و زنجیره تامین تصریح کرد: سوال مهمی که مطرح میشود این است که چرا بین تحقیق و توسعه و زنجیره تامین باید همگرایی وجود داشته باشد که دلیل آن وابستگی متقابل این دو مقوله به یکدیگر است؛ به این معنا که تحقیق و توسعه وظیفه طراحی و زنجیره تامین وظیفه سورس یابی را به عهده دارد و در مواقعی که تحقیق و توسعه با مشکل مواجه میشود، زنجیره تامین شروع به بازطراحی میکند.
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو تاکید کرد: حال اگر همگرایی لازم بین بخش تحقیق و توسعه و زنجیره تامین وجود نداشته باشد، قطعهای که طراحی و قالب آن توسط قالب ساز ساخته شده و نمونه اولیه آن نیز به تولید رسیده وقتی روی دستگاه پرس قرار میگیرد با خطا مواجه شده و محصول نهایی به تولید انبوه نمیرسد. در نتیجه قطعه به چرخه اصلاح بازگشته و با افزایش قیمت تمام شده و از دست رفتن زمان مواجه خواهیم شد.
بهرامی بیان کرد: این در حالی است که با ایجاد همگرایی میان تحقیق و توسعه و زنجیره تامین، محصول نهایی به سرعت و با قیمت تمام شده پایین و کیفیت قابل قبول به بازار عرضه خواهد شد.
وی در تشریح ابزارهای لازم برای ایجاد همگرایی بین بخش تحقیق و توسعه و زنجیره تامین اظهار داشت: یکی از این ابزارها، مشارکت زودهنگام بین تامین کنندگان است، به طوری که تامین کنندگان از محله ایده تا اجرا در کنار ما باشند تا بتوانیم طراحی محصول را در آینده نیز تضمین کنیم.
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه محصولی که طراحی میکنیم باید قابلیت تولید نیز داشته باشد، چراکه وقتی زنجیره تامین هم راستا با ساختار طراحی حرکت کند شاهد استاندارسازی و کاهش قیمت تمام شده محصول خواهیم بود. مهندسی هم زمان این فرآیند توسط سازمانها از دیگر ابزارهایی است که میتواند بین بخش تحقیق و توسعه و زنجیره تامین همگرایی ایجاد کند.
در ادامه این مراسم، مرتضی ملاجعفری از مرکز توسعه ایسیو کرمان موتور (متا) با ارائه توضیحاتی درباره خودروهای مجهز به فناوری سیستم کمک راننده پیشرفته (ADAS) اظهار داشت: سیستم کمک راننده پیشرفت ه، سامانهای از مجموعه سخت افزار و نرم افزارها است که سه هدف پشتیبانی و کمک به راننده در انجام وظایف رانندگی، کاهش بار شناختی (حرکات و رفتارهای تکراری راننده در طول رانندگی) و کاهش خطای انسانی و تصادفات را دنبال میکند.

وی توسعه سیستمهای کمک راننده پیشرفته را گام نخست برای دستیابی به فناوری خودروهای خودران عنوان و بیان کرد: آمار تصادفات در کشور نشان میدهد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار نفر جان خود را بر اثر تصادفات جادهای از دست داده و حدود ۴۰۰ هزار نفر نیز مجروح شدهاند که این موضوع هزینههای سنگینی را به دولتها تحمیل کرده است، به طور مثال دولت آمریکا در سال ۲۰۲۳ متحمل بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه اقتصادی ناشی از تصادفات شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این مطلب که خطای انسانی عامل ۹۰ درصد تصادفات است، تاکید کرد: این در حالی است که تنها با اضافه شدن ترمز اضطراری خودکار (AEB) بیش از ۳۰ درصد از تصادفات جلوگیری میشود، چراکه ترمز اضطراری خودکار از قابلیتهای مهم خودروهای خودران است.
ملاجعفری با اشاره به مزایای خودروهای خودران اذعان داشت: استفاده از ترمز اضطراری خودکار در خودروهای خودران هم ایمنی خودرو را ارتقا داده و هم به سبب تصمیمات بهینه هنگام رانندگی، مصرف سوخت را کاهش داده و از تصادفات و هزینههای ناشی از آن جلوگیری میکند. از طرفی به دلیل عدم تصادف، تعرفه بیمه خودرو کاهش پیدا کرده و در نهایت هزینههای تعمیر و نگه داری خودرو به حداقل میرسد و هزینههای سرباری که جهت این فناوری پرداخت شده به مالک خودرو باز خواهد گشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان تامین سخت افزاری را مهمترین گلوگاه توسعه خودروهای خودران در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: به عنوان کشوری که به تازگی به حوزه خودرهای خودران ورود کرده باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در حوزه نرم افزار برای توسعه مدلهای هوش مصنوعی در خودروهای خودران چالشی نداشته و خوشبختانه منابع انسانی متخصص و موردنیاز را در اختیار داریم، اما گلوگاه و پاشنه آشیل ما در این بخش، تامین سخت افزار و چیپها است که تامین پایدار آنها در بلدند مدت از الزامات توسعه خودروهای خودران در کشور میباشد.

ارسال نظر