ب گزارش کارنا، دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور با هشدار نسبت به خرید لنتهای ارزان قیمت گفت: استفاده از لنتهای زیرپلهای و ارزان قیمت به دیگر قطعات خودرو آسیب وارد کرده و هزینههای سرسام آوری را به مالکان خودرو تحمیل خواهد کرد.
قیمت لنت ترمز به عنوان یکی از قطعات مصرفی و حساس خودرو رابطه مستقیمی با نوسانات نرخ ارز دارد. به همین دلیل با افزایش نرخ ارز، رانندگان و تعمیرکاران خودرو ناچارند لنت ترمز را با قیمت بالاتری خریداری کنند.
از آنجایی که حداکثر مواد اولیه وارداتی لنت ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزش لنتهای تولید داخل را شامل میشود با افزایش نرخ ارز، هزینه تأمین این مواد اولیه نیز بهشدت افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان داخل مجبور به افزایش قیمت محصولات خود میشوند.
مسعود حسن پور، دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور با اشاره به نقش نوسانات نرخ ارز بر تولیدات لنت میگوید: یکی از مواد اولیه اصلی تولید لنت ترمز گرافیت است که به دلیل عدم وجود معادن آن در کشور و عدم صرفه اقتصادی تولید گرافیت آزمایشگاهی در داخل از طریق واردات تامین میشود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه معادن اصلی تولید گرافیت در کشورهای چین، هند و چند کشوری که با ایران مراودات تجاری ندارند، قرار دارد، در شرایط تحریمی تولیدکنندگان ناچارند گرافیت موردنیاز خود را از چین که به لحاظ قیمت و کیفیت مقرون به صرفهتر از واردات گرافیت از هند میباشد، تامین کنند.
دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور با اعلام اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزش بسیاری از لنتهای تولید داخل را مواد اولیه وارداتی تشکیل میدهد، افزود: به همین دلیل است که رشد نرخ ارز تاثیر مستقیم بر قیمت تولیدات لنت دارد، چراکه اگر فرض کنیم ۲۰ درصد ارزش یک لنت را مواد اولیه وارداتی تشکیل میدهد، با رشد ۲۰ درصدی نرخ ارز به همان نسبت (یک پنجم ۲۰ درصد) شاهد افزایش ۴ درصدی قیمت لنت در بازار خواهیم بود.
حسن پور درباره میزان افزایش قیمت لنتهای تولید داخل در سال جاری بیان کرد: قیمت تولیدات لنت بسته به نوع و میزان مواد اولیه وارداتی به کار رفته در آن متفاوت است، زیرا مقدار مواد اولیه تولیدات لنت از صفر تا ۲۰ درصد متغیر بوده و بعضی از انواع لنت، اصلا مواد اولیه وارداتی ندارند. همچنین ارزش هر لنت بسته به اینکه آن لنت برای خودروهای سبک و سنگین، ماشین آلات کشاورزی، آسانسور و هر وسیله دیگری که برای حرکت خود نیاز به لنت دارد و با چه مواد اولیه و فرمولی تولید شده متفاوت است.
وی با اشاره به دیگر مؤلفههای تاثیرگذار در قیمت تولیدات لنت یادآور شد: علاوه بر نرخ ارز و مواد اولیه وارداتی، نرخ گازوئیل نیز بر بهای تمام شده تولیدات لنت تاثیرگذار است. زیرا تولیدکنندگان لنت که در گذشته هر لیتر گازوئیل دولتی را با نرخ ۳ هزار تومان خریداری میکردند، امروز ناچارند هر لیتر گازوئیل را با نرخ ۲۰ هزار تومان خریداری کنند.
دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور ادامه داد: همچنین افزایش حقوق و دستمزد کارگری، نرخ نهادههای انرژی، نرخ سود تسهیلات بانکی اثر مستقیم بر قیمت تمام شده لنتهای تولید داخل دارد.
حسن پور در پاسخ به این پرسش که آیا خرید لنتهای ارزان قیمت دلیل بر بیکیفیتی آنها است، اظهار داشت:لنت ترمز دارای استاندارد ملی اجباری میباشد، لنتهای بی کیفیت معمولا در کارگاههای زیرزمینی تولید میشوند و طبیعی است لنتی که به صورت زیر پله ایی و بدون هیچ نوع استاندارد کیفی تولید میشود با لنت تولید شده در یک کارخانه بزرگ با ۵۰۰ پرسنل و کارگر آموزش دیده و ماهر و مجهز به آزمایشگاه و تجهیزات به روز و خطوط تولید مکانیزه که تستهای استاندارد را نیز پاس کرده به لحاظ قیمت و کیفیت تفاوتهای زیادی دارند؛ در نتیجه قیمت و کیفیت هر لنت بسته به هزینههای تولید آن دارد.
دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور در پایان با هشدار نسبت به خرید لنتهای ارزان قیمت تصریح کرد: مالکان خودرو باید به این نکته توجه داشته باشند استفاده از لنتهای زیرپلهای و ارزان قیمت به دیگر قطعات خودرو آسیب وارد کرده و هزینههای سرسام آوری را به مالکان خودرو تحمیل خواهد کرد.
منبع:تسنیم
ارسال نظر