به گزارش کارنا، در ماههای اخیر شاهد تصادفات شبانه هولناکی در تهران هستیم؛ تصادفاتی که قربانیان آنها اغلب جوانان هستند. اما چرا تصادفات مرگبار، آن هم در شبها بیشتر شده؟ چه عواملی در وقوع چنین حوادث هولناکی مؤثر هستند و چطور میشود از این حوادث پیشگیری کرد؟
سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران در این باره به همشهری توضیحاتی داده است.
موتورسیکلتهای مرگ
۴۸ درصد از متوفیان ۷ماه ابتدایی امسال در شهر تهران را موتورسیکلت سواران تشکیل میدهند. عابران پیاده با ۳۸ درصد و خودروسواران با ۱۴ درصد در جایگاه بعدی آمار قربانیان تصادفات امسال قرار دارند. نکته قابل تامل این است که در هر ۳ گروه با افزایش مواجه هستیم و وقتی در هر ۳ گروه این افزایش را داریم زنگ خطر به صدا در میآید و این نکته را گوشزد میکند که یک عامل مشترک در این حوادث وجود دارد. با بررسی دقیقتر مشخص میشود که آن عامل چیزی جز سرعت نیست.
زنگ خطر برای جوانان
بیشتر از ۶۷ درصد تصادفات در شب اتفاق میافتد. قربانیان تصادفات اغلب جوان هستندو هوشیار نیستند. وقتی میدانم فرزند ۱۷ ساله من گواهینامه ندارد نباید خودرو را در اختیار او قرار دهم. چند هفته قبل در منطقه ۲۱ پسری ۱۷ ساله در شب تولد دوستش خودروی پدرش را برداشته بود و در تصادفی که اتفاق افتاد ۳ پسر نوجوان جان خود را از دست دادند. در موردی دیگر دختر جوانی در بزرگراه شهید یاسینی از ترک موتورسیکلت پرت و فوت شده بود. وقتی همکاران انتظامی با خانواده این دختر تماس گرفتند خانوادهاش گفتند که دختر ما در اتاق خواب است؛ یعنی دختر جوان بعد از خوابیدن اعضای خانواده مخفیانه از خانه خارج شده بود.
اردیبهشت و مهر، اوج تصادفات
بررسی آمار متوفیان تصادفات تهران در ۷ماه ابتدایی امسال نشان میدهد که بیشترین قربانیان را در اردیبهشت و مهرماه داشتیم. مشکلات اصلی از ساعتهای پایانی شب شروع میشود؛ از ساعتی که معابر خلوت، ترددهای کاری تمام میشود و افرادی برای تفریح، لاییکشی و حرکات مخاطرهآمیز به کف بزرگراهها میآیند یا دیرهنگام از مهمانی برمیگردند و برخی از آنها شرایط عادی ندارند. این بازی خطرناک از ساعت ۱۱ شب شروع میشود و در ساعتهای ۲ تا ۴ صبح به اوج خود میرسد.
ماجرای مشروبات الکلی
ماجرای مصرف مشروبات الکلی را نمیتوانیم بگوییم که اصلا وجود ندارد. در شهری زندگی میکنیم که افراد با شخصیتها و تیپهای مختلفی حضور دارند. وقتی فردی مشروبات الکلی مصرف میکند و پشت فرمان مینشیند، خطر فقط متوجه خود فرد نیست و خطر بزرگی سایر شهروندان را هم تهدید میکند. در این شرایط بینایی افراد دچار مشکل میشود، ابعاد در دید آنها تغییر پیدا میکند و ممکن است فرد کنترلی بر رفتار خودش نداشته باشد. البته فراوانی این افراد نسبت به دلایل دیگر وقوع تصادفات کم است، اما یک مورد هم زیاد است. باید به این فرهنگ برسیم که وقتی وضعیت پایداری نداریم پشت فرمان قرار نگیریم.
افزایش ۴۰ درصدی فوتیها
در ۷ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته با افزایش ۴۰ درصدی فوتیها در سوانح رانندگی شهر تهران روبهرو هستیم. کل متوفیان سال ۱۴۰۳ در شهر تهران ۶۲۲ نفر بودند، اما متأسفانه در همین ۷ماه ابتدایی امسال شمار قربانیان آنچنان بالا رفته که چیزی تا رسیدن به ۶۲۲ نفر نمانده و نسبت به گذشته با افزایش ۴۰ درصدی روبهرو هستیم.
هشدار به خانمهای موتورسوار
وقتی شما گواهینامه ندارید، فرقی نمیکند چه آقا و چه خانم، اگر حادثهای اتفاق بیفتد متأسفانه بیمه حمایت لازم را از شما نمیکند و این یک زنگ خطر است. اگر خودرو یا موتورسیکلت دارید، اما فاقد گواهینامه هستید به هیچ وجه از آن استفاده نکنید. شنیده میشود که موتورسیکلتهای برقی نیاز به گواهینامه ندارد که این موضوع صحت ندارد. موتورسیکلت حتی اگر برقی باشد نیاز به گواهینامه دارد.
منبع:خبرآنلاین
ارسال نظر