۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
شاسی بلند محبوب ایران خودرو را بهتر بشناسید + مشخصات
در این گزارش به معرفی و بررسی شاسی بلند پرطرفدار ایران خودرو می‌پردازیم.
کد خبر: ۳۴۸۱

به گزارش کارنا، ایران خودرو در چند سال اخیر اقدام به مونتاژ خودرو‌های شاسی بلند جدید کرده است که طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. هایما یکی از این خودروهاست که با توجه به آپشن‌هایی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به معرفی و بررسی این خودرو می‌پردازیم.

ایران خودرو در سال ۱۳۹۴ هایما S ۷ را به‌عنوان کراس‌اوری تک‌دیفرانسیل و تنها در تیپ «اتوماتیک» به بازار معرفی کرد. هرچند S ۷ دنده‌ای راهی بازار کشورمان نشد، اما امکانات مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروزکنترل، تنظیم نزدیکی ستون فرمان و رینگ‌های بزرگتر تنها مختص مدل اتومات آن است.

در سال ۱۳۹۶، مدل توربوشارژ S ۷ با پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو و با ظاهری متفاوت و فیس‌لیفت شده درکنار تجهیزات بیشتر، به بازار ایران آمد که خطوط عمودی جلوپنجره‌اش، از بارزترین تفاوت‌های S ۷ توربو با S ۷ دو لیتری است. باتوجه به شتاب‌گیری بسیار بهتر مدل توربو نسبت به مدل دو لیتری و همچنین وجود امکانات بیشتر، می‌توان گفت که S ۷ توربو شانس موفقیت بیشتری نسبت به برادرش در ایران دارد.

بررسی هایما S ۷
هایما S ۷ یک کراس‌اوور سایز متوسط دیفرانسیل جلو چینی است که در ابتدا تنها با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی به بازارمان عرضه شد، اما شتاب نه‌چندان مناسب و کشش متوسط این محصول، مسئولان ایران خودرو را برآن داشت تا با ارائه مدل توربو که از موتور به مراتب قوی‌تر و گیربکس جدیدتر و چند آپشن اضافه بهره می‌برد، نقطه‌ضعف‌های نسخه قبلی را جبران نمایند. میزان استقبال از S ۷ توربو به حدی بود که پس از مدتی نمونه ساده از چرخه تولید کنار رفت و حالا چند سالی است که نماینده ایران‌خودرو تنها با پیشرانه مجهز به پرخوران تولید می‌گردد. با این حال نسخه‌های دست دوم S ۷ اتمسفریک هم در مدل‌های تولیدی سال ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۷ قابل خریداری هستند که هرچند از نظر لذت رانندگی و توانایی‌های حرکتی به پای برادر قوی‌تر خود نمی‌رسند، اما با قیمت ارزان‌تر و حساسیت کمتر به کیفیت سوخت وشرایط نگهداری، میتوانند انتخاب قابل قبولی به حساب آیند.
شاسی بلند محبوب ایران خودرو را بهتر بشناسید + فیلم و مشخصات
مشخصات فنی
مدل اولیه هایما اس ۷ که در بازار ایران حضور یافت، به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز شده بود. توان حاصل از هایما S ۷ معمولی برابر با ۱۴۸ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن. متر است و این خودرو می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ را در حدود ۱۳ ثانیه پر کند.

اما هایما S ۷ توربو پا به میدان گذاشت تا ضعف‌های فنی نسخه تنفس طبیعی را جبران کند؛ بنابراین این مدل به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربوشارژ مجهز شد که ۱۷۰ اسب بخار قدرت از انتهای میل لنگ آن به سوی جعبه‌دنده ارسال می‌شود. گشتاور حاصل از این پیشرانه هم برابر با ۲۳۰ نیوتن. متر است که یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته وظیفه ارسال آن به سوی چرخ‌های جلو را برعهده گرفته است.

توان فنی هایما اس ۷ توربو نسبت به قبل بسیار ارتقا یافته و شتاب آن به رقم ۱۰.۵ ثانیه رسیده است. حداکثر سرعت این خودرو ۱، ۵۴۵ کیلوگرمی نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. در این بین ۸.۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر توسط هایما S ۷ توربو سوزانده می‌شود که برای ماشین‌های امروزی زیاد به نظر می‌رسد.

آپشن‌ها و امکانات
امکانات هایما S ۷ توربو در زمان خودش مناسب بود، اما امروزه جزو حداقل‌های مورد قبول مشتریان ایرانی به حساب می‌آید.

کروز کنترل، سانروف برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، حسگر دنده عقب، آینه وسط با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع، حسگر میزان باد لاستیک‌ها، آینه‌های جانبی برقی تاشونده با گرمکن، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی دارای پورت AUX و USB، رهیاب، درگاه SD و بلوتوث، صندلی راننده ۸ حالته برقی، ۴ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین و جانبی)، سیستم ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل پایداری و کشش و… جزو مهم‌ترین امکانات هایما اس ۷ توربو محسوب می‌شوند.
منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر