۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۳
ماجرای باز شدن ایربگ تیبا در زمان دیاگ زدن+فیلم
تعمیرکار مقصر است یا تولیدکننده خودرو؟ دو تعمیرکار به این سوال در این گزارش پاسخ می‌دهند.
کد خبر: ۳۶۵۹

به گزارش کارنا، در چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی وایرال شد که یک تیبا تولید خودروساز داخلی سایپا در یک تعمیرگاه در دست تعمیر بود. اپراتور وقتی دیاگ می‌زند، ایربگ ماشین توی صورت تعمیرکار باز می‌شود! اصلا بگوییم منفجر می‌شود درست‌تر هم هست. انتقادات زیادی متوجه هر دو سمت ماجرا بود. عده‌ای سایپایی‌ها را مقصر این اتفاق می‌دانستند که ایربگ قبل از آلارم دستگاه دیاگ، باز شده است. عده دیگر اپراتور را مقصر می‌دانستند که دکمه اشتباه را روی دستگاه دیاگ فعال کرده و باعث این اتفاق شده تا جایی که ایمنی خودش هم به خطر بیافتد.

در این میان سایپا هنوز توضیحاتی درباره این اتفاق نداده است. انگار نه انگار نام تیبا و سایپا در فضای مجازی می‌چرخد و حتی برخی رسانه‌ها تیتر زدند: «آبروریزی مجدد خودروساز داخلی!» حالا که این خودروساز توضیحی درباره این ماجرا نداده، خودمان دست به کار شدیم و به سراغ دو تعمیرکار پایتخت رفتیم تا علت این ماجرا را جویا شویم. سوالات از این قرار است: علت اصلی این ماجرا چیست؟ دستگاه دیاگ مشکل داشته یا ایربگ خودرو به خوبی نصب نشده که این اتفاق رخ داده است؟ سهم تعمیرکار از اشتباه رخ داده در این میان چه میزان است؟ یکی از تعمیرکاران ایراد را از ایربگ خودرو و دستگاه دیاگ می‌داند و دیگری دستگاه دیاگ را بی‌نقص توصیف کرده و نصب اشتباه کامپیوتر ایربگ را در تعمیرات قبلی علت این اتفاق می‌داند، اما هر دو نفر چه مخالف و موافق، متفق القول هستند که اپراتور هم کم‌تجربه بوده است. البته از روی یک فیلم به خوبی نمی‌توان تشخیص داد کدام دکمه در دستگاه دیاگ زده شده که باعث فعال شدن ایربگ شده است. نظر این دو تعمیرکار درباره این ماجرا به این شرح است:

تعداد بازدید : 18

باید قبل از باز شدن ایربگ دستگاه دیاگ اخطار می‌داد
در همه ماشین‌ها قبل از وارد شدن به قسمت کامپیوتر ایربگ، کار به شدت سخت و پیچیده شده است. وقتی شما به عنوان تعمیرکار می‌خواهید وارد بخش ایربگ از طریق دستگاه دیاگ بشوید، این دستگاه به شما می‌گوید احتمال عمل کردن ایربگ وجود دارد و دستگاه چهار بار سوال می‌پرسد و چهار بار تاکید می‌کند که چهار دکمه F۱، F۲، F۳ و F۴ را بزنید که دستگاه مطئمن باشد شما می‌خواهید وارد نرم‌افزار ایربگ بشوید. این اقدام هم برای رعایت ایمنی فردی است که در حال تعمیر و دیاگ زدن است. بعد از این اتفاق، تازه وارد قسمت دیاگ‌ای سی یو ایربگ می‌شوید. در یونیت ایربگ، راه‌های بسیاری وجود دارد که درصد خطا را کاهش می‌دهد. اول از همه می‌توانید عیب‌یابی و سرچ کنید و پارامتر‌ها را ببینید. زمانی که شما می‌خواهید تستی از چاشنی ایربگ بگیرید که ببینید ایربگ در حال فعال شدن است یا خیر؛ باید پروسه سختی را بگذرانید، چون چند بار آلارم داده می‌شود که ایربگ را می‌خواهید فعال کنید و باید پروتکل‌های امنیتی خاصی را رد کنید تا ایربگ فعال شود. در همه دستگاه‌های دیاگ دنیا و داخل اتومبیل‌ها در قسمت میکروی داخلی‌ای سی یو، کد‌های امنیتی گذاشته شده است. متاسفانه درباره این ماشین باید گفت از خود‌ای سی یو این درخواست‌ها داده نشده و‌ای سی یو باید این کد‌های امنیتی را بگذارد تا در کنارش شما به سختی بتوانید با دیاگ، وارد قسمت فعال سازی ایربگ بشوید. این موضوع نشان دهنده این است ضعف در قسمت طراحی نرم افزار داخلی‌ای سی یو وجود دارد. پس نتیجه می‌گیریم این بخش به خود سایپا و بخش کنترل کیفی بازمی‌گردد. البته تعمیرکار نیز یک اشتباه فاحش داشته است آن هم وقتی است که اکتیو تست به راحتی دم دست بوده و او با یک اقدام اشتباه فعالش کرده است. اما در مجموع‌ای سی یو ایربگ جزو قسمت‌های اورژانسی و حیاتی است و باید با چند راهکار و عمل سخت به آنجا رسید. در نتیجه باید دید شرکت سایپا چگونه این مراحل سخت فعال شدن ایربگ این تیبا را فعال نکرده بوده!

انتقاد به دستگاه دیاگ داخل فیلم
این تعمیرکار خودرو به قطعه‌نیوز درباره دستگاه دیاگی که در دست تعمیرکار است و کیفیت آن نیز می‌گوید: دستگاهی هم که با آن کار می‌شود؛ دستگاه جالبی نیست. این دستگاه در برخی تعمیرگاه‌ها طرفدار دارد، اما همین دستگاه نباید خیلی راحت اجازه اکتیو کردن ایربگ را می‌داد. یا اپراتور ناوارد بوده یا واقعا مشکل اساسی وجود داشته است. از روی ویدئو مشخص نیست تعمیرکار دقیقا چه کاری انجام داده. کسی که می‌خواهد با ایربگ کار کند باید دستگاه به این فرد آلارم بدهد که به دلیل تغییر ولتاژ ممکن است مشکل ایمنی پیش بیاید پس بیرون از خودرو بایستد که خب در فیلم شاهد هستیم نه دستگاه آلارمی داده و تعمیرکار هم که پشت فرمان نشسته بود و ایربگ هم توی صورتش منفجر شد و تعمیرکار هم هاج و واج مانده بود که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است!

دستگاه دیاگ هیچ مشکلی ندارد
تعمیرکار بعدی معتقد است دستگاه دیاگ هیچ مشکلی نداشته و اگر واقعا ایرادی هم وجود داشته باشد زاویه نصب کامپیوتر ایربگ است که مشکل دارد. او به قطعه‌نیوز می‌گوید: اگر ماشین این فرد که در فیلم مشاهده کردیم به تعمیرگاه من بیاید و یونیت ایربگ را بخواهم نو کنم، کارمند من باید طوری یونیت ایربگ را تنظیم کند که سر فلش به سمت جلو باشد و هم با افق زاویه مماس داشته باشد و نباید در عین حال زاویه‌دار باشد. نصب کردن یونیت ایربگ فقط وصل کردن چند سیم و سوکت نیست. اگر یونیت را برعکس کار بگذارند یا اگر برعکس نصب کند یا محل قرارگیری را اشتباه بگذارند این اتفاق که شرح می‌دهم رخ خواهد داد؛ بعد از نصب شدن یونیت ایربگ، من می‌خواهم قطعه‌ای جدید را تعویض کنم بدون اطلاع از اینکه ممکن است یونیت ایربگ اشتباه نصب شده باشد. با دستگاه عیب یابی که در فیلم مشاهده شد یونیت را اکتیو کنم به محض اینکه دکمه اکتیو را بزنم کامپیوتر ایربگ، چون محل قرار گیری‌اش با افق را دارای اختلاف می‌بیند تصور می‌کند ماشین برعکس شده و با زدن دکمه اکتیو بلافاصله ایربگ می‌ترکد. حالا باید از اپراتور پرسید کدام دکمه را زده است؟ آیا دکمه اکتیو یونیت را زده است؟ ممکن است اپراتور بگوید من اصلا با بخش ایربگ کاری نداشتم و فقط بخش‌ای بی اس را می‌خواستم تعمیر کنم. دوباره چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر به یک باره کامپیوتر ایربگ احساس کند کاهش ناگهانی سرعت رخ داده است یعنی یونیت‌ای بی اس مشکل داشته تا دکمه پاک کردن خطا‌ها زده شود سرعت ۲۰۰ تبدیل به صفر می‌شود در نتیجه داخل کامپوتر ایربگ این تصور می‌شود که جسمی به ماشین برخورد کرده که سرعت ۲۰۰ کیلومتر به یک باره صفر شده است در نتیجه ایربگ مجدد می‌ترکد.

تعمیرکار باید توضیح دهد چه دکمه‌ای را زده است!
این تعمیرکار خودرو درباره اپراتور که در فیلم دیدیم ایربگ توی صورتش ترکید نیز می‌گوید: باید اول تعمیرکار بگوید با کدام یونیت چه کاری می‌کرده است. این تعمیرکار معتقد است دستگاهی که در دست اپراتور بود دستگاه معتبری است و به عنوان دستگاه دیاگ مرجع یا دیاگ OEM مورد تایید کمپانی است و در بسیاری از خط‌های خودرویی با آن کار می‌کنند؛ پس از مقوله اینکه دستگاه دستور اشتباه داده باید دور شویم. البته این گفته را چندان نمی‌توان تایید کرد چرا که اگر دستگاه دیاگ، حساسیت بالایی دارد و معتبر است چطور قبل از باز شدن ایربگ هیچ آلارمی نداده است!

خودروسازی که توضیح نمی‌دهد
ظرف یک ماه گذشته همه درباره چینی‌ها و ماشینی که اکسلش شکست و معذرت‌خواهی مدیر چینی گفتند آن هم در بازاری که تقدیر و چاره‌ای جز چینی‌ها فعلا نداریم. اما خودروساز داخلی یعنی شرکت سایپا حتی حاضر نشد یک بیانیه درباره این ماجرا بدهد و بخش کنترل کیفیت اگر باز شدن ایربگ ربطی به بخش آن‌ها ندارد این موضوع را از گردن خود ساقط کند. ولی انگار اصلا نه امنیت مردم مهم است، نه کیفیت خودرویی که تحویل داده می‌شود و نه توضیح درباره فیلمی که از این خودروساز وایرال شده است! فقط خودروسازان داخلی درباره اینکه قطعه‌سازان به آن‌ها قطعه نمی‌دهند و افزایش قیمت خودرو در چک و چانه با شورای رقابت به میان می‌آیند. اگرنه هر اتفاقی بیافتد و فیلمی هم از ایربگ باز شده تیبا توی صورت تعمیرکار منتشر شود به صورت مویی از کنار اتفاق عبور می‌کنند با سیستم کی بود؟ من نبودم! که انگار راه جدید خودروسازان داخلی به این شکل است!
منبع: قطعه نیوز

ارسال نظر