۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
جانشین پژو پارس را بهتر بشناسید
با نزدیک شدن به پایان مهلت استانداردی پژو پارس، سورن پلاس با وام بدون بهره ۱۰۰ میلیون تومانی و تخفیف ۱۵ میلیون تومانی، به عنوان بهترین جایگزین معرفی شده است. این خودرو با رعایت استاندارد‌های ۸۵گانه و امکانات به‌روز، توجه خریداران پژو پارس را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۳۹۹۲

به گزارش کارنا، با نزدیک شدن به اتمام مهلت استانداردی پژو پارس و ارائه سه جایگزین سورن پلاس، پژو ۲۰۷ و تارا برای خریداران پژو پارس، بسیاری از مشتریان به دنبال توجیه برای انتخاب سورن پلاس به عنوان اصلی‌ترین جایگزین پژو پارس هستند.

سورن پلاس تنها گزینه جایگزینی پژو پارس است که با وام بدون بهره ۱۰۰ میلیون تومانی و تخفیف ۱۵ میلیون تومانی عرضه می‌شود. این خودرو همچنین استاندارد‌های ۸۵گانه را برخلاف پارس پاس می‌کند و تعداد امتیازات منفی آن در بررسی سازمان‌های مختلف به مراتب کمتر از پارس ارزیابی شده است.

سورن پلاس با پیشرانه XU ۷پلاس در مقایسه با سورن پلاس دو آپشن رینگ اسپرت و کروز کنترل را ندارد، اما به تجهیزاتی مجهز شده که آن را همگام با استاندارد‌های ۸۵گانه می‌کند و ارزن‌ترین محصول ایران خودرو با نشان ملی لقب می‌گیرد که به این امکانات مجهز شده است.

در نمای ظاهری، این خودرو برای کسب استاندارد محافظت از عابرین پیاده با قطعه‌ای جدید زیر سپر مجهز شده تا صدمه ناشی از برخورد با عابر پیاده را به حداکثر کاهش دهد و با این حساب این خودرو موفق به کسب استاندارد Pedestrian شده است. سپس نوبت به چراغ‌های روشنایی در روز یا Daylight می‌رسد که در تکمیل استاندارد‌های ۸۵گانه ایران با چراغ‌های Position در عقب که همراه با چراغ‌های روشنایی در روز روشن می‌شود همراه شده و در نتیجه ایران خودرو دیگر الزامی به نصب سنسور نور و روشنایی خودکار چراغ‌ها روی این خودرو را نداشته است. در نمای جانبی، دستگیره‌ها اصطلاحا آسان بازشو و مشابه دنا هستند و رینگ‌های اسپرت جایشان را به رینگ‌های فولادی و قالپاق داده اند که دو دلیل اصلی یعنی کاهش قیمت و امکان تامین در تیراژ بالا داشته است.

در داخل کابین تغییرات متعدد است، اما در ظاهر ممکن است همه آن‌ها به چشم شما نیاید. غربیلک فرمان با طرح جدید از نوع D-CUT نیست و سیستم کمکی آن هیدرولیکی است و برقی نشده است. کلید‌های کنترل مولتی مدیا سمت چپ آن قرار دارد، اما خبری از کروز کنترل و کلید‌های آن نیست و به دلیل سیمی بودن دریچه گاز نیز نصب این آپشن امکان پذیر نبوده است. نمایشگر‌های پشت فرمان همچنان آنالوگ هستند و یک نمایشگر TFT در میانه آن‌ها بر اساس سنت ده ساله خانواده سمند و سورن قرار دارد. در بالاترین نقطه کنسول میانی خودرو نمایشگر ساعت، دمای هوا و وضعیت باز بودن در‌ها به سنت خانواده ۲۰۶ قرار دارد و پایینتر از آن زیر دو دریچه تهویه، یک نمایشگر کوچک، اما با کیفیت قرار گرفته که آپشن سیستم کنترل فشار باد تایر‌ها یا TPMS از داخل آن قابل مشاهده است و با انتخاب گزینه Ikco Link امکان اتصال گوشی‌های اندروید و اپل فراهم شده است.

سپس نوبت به کلید‌های زیر نمایشگر می‌رسد که مهمترین آن کلید سیستم کنترل الکترونیکی پایداری یا ESP است و این خودرو در حالی ک ههنوز از ترمز‌های کاسه‌ای در عقب بهره می‌برد این استاندارد را نیز پاس کرده است. در نهایت نوبت به پنل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک می‌رسد تا مجموعه امکانات و تغییرات این خودرو تکمیل شود. صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای در جلو امکان تنظیم پشتی به صورت برقی را به سنت ده ساله خانواده سورن و سمند دارند و دیگر تنظیمات این صندلی‌ها دستی است. همچنین پلاستیک مورد استفاده روی داشبورد از نوع نرم با کیفیت مونتاژ متوسط است و برخی قطعات پلاستیکی با طرح فیبر کربن نیز روی در، دریچه‌های جانبی سیستم تهویه و قابل کنسول میانی نصب شده است.

یکی دیگر از مهمترین تغییرات سورن پلاس در این نسخه، استفاده از پیشرانه XU ۷پلاس است که بعد از مدت‌ها جایگزین پیشرانه EF ۷ شده است. این پیشرانه هر چند پسوند پلاس دارد، اما همچنان با حجم ۱.۸ لیتر و از نوع ۴ سیلندر ۸ سوپاپ است. موتور XU ۷ پلاس به لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند، مانند میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گاز‌های خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU ۷ P نسبت به XU ۷ متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند.

همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری‌هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است.

در موتور XU ۷ P از واشر سر سیلندر مشابه موتور XU ۷ دوگانه سوز استفاده می‌شود که دارای بهبود کیفی است. همچنین در این موتور سیستم خنک کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری مشابه موتور‌های TU ۵ و EF ۷ بطور اتوماتیک انجام می‌شود. توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود ۵۰۰ rpm کمتر است؛ که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می‌شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU ۷ P نسبت به موتور XU ۷ بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از ۹.۳ به ۱۰.۵ افزایش پیدا کرده است.

دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان وگشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست‌های انجام شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است. دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود ۱۵۰ rpm کاهش داشته و دور آرام آن ۷۰۰ rpm است. موتور XU ۷ و XU ۷ P در دور‌های پایین دارای سطح صدای یکسان بوده، ولی در سرعت‌های بالاتر موتور XU ۷ P بدلیل دور کمتر (۵۰۰ rpm کمتر نسبت به موتور مبنا) دارای سطح صدای پایین تری نسبت به موتور مبنا است. میانگین مصرف سوخت XU ۷ بین ۹.۱ تا ۱۰.۲ لیتر بود. هنگام تعریف پروژه، برای XU ۷ P میانگین مصرف سوخت ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هدف گذاری شد.
منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر