۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
اختصاصی
انحصار در قطعه سازی؛ عامل ورود قطعات بی کیفیت به خطوط تولید
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تولید انحصاری قطعات توسط برخی قطعه سازان را عامل ورود قطعات بی کیفیت به خطوط تولید خودرو دانست.
کد خبر: ۴۰۳۹

به گزارش کارنا، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تولید انحصاری قطعات توسط برخی قطعه سازان را عامل ورود قطعات بی کیفیت به خطوط تولید خودرو دانست.

علیرضا نیک آیین عنوان کرد: متاسفانه تولید انحصاری قطعاتی مانند لنت ترمز و فیلتر روغن که امکان واردات آن‌ها به کشور وجود ندارد زمینه را برای ورود قطعات بی کیفیت به چرخه مصرف فراهم کرده است.

وی افزود: ممنوعیت واردات برخی قطعات خودرو و عدم رقابت در صنعت قطعه سازی موجب فرصت طلبی برخی قطعه سازان از این موقعیت و عرضه قطعات تقلبی به بازار شده است.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران درباره نقش خودروسازان در بی کیفیتی قطعات خودرو اظهار داشت: اگرچه خودروساز نیز مکلف به استفاده از قطعات استاندارد و رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه در فرآیند تولید خودرو است و در صورت کسری قطعه و وقفه در خط تولید نباید از قطعات موجود در بازار در خط تولید استفاده کند، اما سازنده قطعه، قطعه ساز است؛ بنابراین مقصر اصلی کیفیت پایین قطعات، قطعه سازان هستند هر چند که خودروساز نیز باید توجه بیشتری به این موضوع داشته و استاندارد‌های تولید را رعایت کند.

نیک آیین در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه بزرگترین چالش این صنف وفور قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار است، ادامه داد: اگرچه وجود قطعات تقلبی، تعمیرکاران را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است، اما اگر همین قطعات تقلبی هم از بازار جمع آوری شوند قطعا با کمبود قطعات در بازار لوازم یدکی مواجه می‌شویم، زیرا بخش عمده‌ای از قطعات موجود در بازار قطعات بی کیفیت و تقلبی هستند.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران همچنین درباره تاثیر طرح درج شناسه کالا بر جمع آوری قطعات تقلبی از بازار تصریح کرد: این طرح زمانی بر حذف قطعات تقلبی در بازار تاثیرگذار است که در کنار ثبت کد رهگیری کالا، زیرساخت‌های لازم از جمله امکان گارانتی قطعه از سوی تولید کننده قطعه وجود داشته باشد و از این رو این طرح فعلا متوقف شده است.

ارسال نظر