۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
اختصاصی
افت توليد و فروش قطعات خودرو در سايه سياست های ارزی سازمان توسعه تجارت
اگر خودرو‌های ناقص را در آمار تولید خودروسازان محاسبه نکنیم، میزان افت تولید بیش از ٢٥ درصد خواهد بود.
کد خبر: ۵۳۷۵

به گزارش کارنا، آخرین آمار منتشره در بورس نشان می‌دهد آمار تولید و فروش قطعات خودرو در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت پیدا کرده است. درباره علل افت تولید و فروش قطعات با رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی به گفتگو پرداختیم. وی معتقد است دلیل اصلی افت تولید و فروش قطعات، سیاست‌های سازمان توسعه و تجارت در رابطه با تامین ارز برای خرید مواد اولیه خارجی است.

محمد مهدی شکورزاده با بیان اینکه تغییر قوانین ومقررات در سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی نقش به سزایی در افت تولید قطعات داشته است، عنوان کرد: سیاست‌های ارزی دو نهاد فوق موجب کاهش بیش از ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری شده است.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی با اشاره به تولید حدود ٧ هزار خودروی ناقص در هر یک از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا یادآور شد: اگر خودرو‌های ناقص را در آمار تولید خودروسازان محاسبه نکنیم، میزان افت تولید بیش از ٢٥ درصد خواهد بود.

شکورزاده در ادامه تصریح کرد: متاسفانه حدود ۸۰ درصد ارز تخصیص یافته به صنعت خودرو در اختیار خودروسازان مونتاژکار قرار گرفته و تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد ارز موجود به قطعه سازان و خودروسازان داخلی اختصاص پیدا کرده است.



وی درباره نقش واردات قطعات از سوی خودروسازان داخلی بر کاهش فروش قطعات بیان کرد: افت فروش قطعات داخلی تحت تاثیر واردات قطعات نبوده است چراکه بازرگانان نیز برای تامین ارز واردات با مشکل مواجه شده و حجم کمی از قطعات وارد کشور شده است.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین بسیاری از تامین کنندگان اصلی قطعات خودرو‌های داخلی که تامین کننده بازار قطعات یدکی نیز هستند به دلیل عدم دریافت ارز موفق به واردات قطعات نشده واین امر طی دو سه ماه آینده بازار لوازم یدکی را با چالش مواجه کرده و شاهد افزایش قیمت شدید و کمبود لوازم یدکی در بازار خواهیم بود.

شکورزاده همچنین درباره کمبود نقدینگی قطعه سازان و نقش آن بر کاهش تولید قطعات اظهار داشت: کمبود نقدینگی ممکن است در مقطعی تاثیرگذار باشد، اما دلیل اصلی در این زمینه عدم تخصیص ارز و ممنوعیت واردات مواد اولیه از سوی وزارت صمت است که تا پایان تیرماه نیز برای عمده قطعه سازان وجود داشته است و قطعاتی که وارد شده نیز مربوط به ثبت سفارش‌های پیش از سال ۱۴۰۳ است.

وی اذعان داشت: علیرغم جلسات انجمن‌های قطعه سازی  با معاونین وزارت صمت طی دو ماه گذشته و شرح مشکلات موجود، اما ارز موجود همچنان به مونتاژکاران تخصیص پیدا می‌کند.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های فعلی وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت، تحقق تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری نیز دور از ذهن خواهد بود.

ارسال نظر