به گزارش کارنا، اواخر سال گذشته سازمان ملی استاندارد اعلام کرده بود که خودروهای باری با بن سازههای قدیمی تا پایان تیر ۱۴۰۳ از خط تولید خارج میشوند چرا که این خودروها استانداردهای ۸۵ گانه را دریافت نکرده اند و نمره قبولی در آزمونهای ایمنی کسب نمیکنند.
شرکت زامیاد زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا فروش نیسان آبی را از روز سهشنبه ۲۹ خرداد آغاز کرده است، مشابه این اقدام برای پژو پارس در شرکت ایران خودرو رخ داد و با وجود اعلام سازمان ملی استاندارد مبنی بر توقف شماره گذاری آن، پیش فروشهای پی در پی باعث شد تا ۱۰۰ هزار خریدار این خودرو ماهها بلاتکلیف بمانند.
مهدی انگورج مدیر دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی گفت: نیسان زامیاد صرفا تا ۳۱ تیر ماه سال جاری مجوز تولید دارد و بعد از آن به هیچ عنوان اجازه تولید داده نخواهد شد.
وی افزود: در هر نوع از فروش وانت نیسان باید این موضوع لحاظ شود که تولید آن تا پایان تیر ماه است و ما براساس قانون بعد از تیر ماه اجازه شماره گذاری نخواهیم داد.
وانت نیسان زامیاد از ۵۰ سال پیش در حال تولید است، شماره گذاری این خودرو اوایل سال ۱۴۰۲ متوقف شد، اما مرداد ۱۴۰۲ با وساطت دولت، تولید این خوردو از سرگرفته شد.
سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میگوید: برخی از خودروها با بن سازههای قدیمی از نظر ایمنی مسئله دارند و اگر آزمون ایمنی از آنها اخذ شود نمیتوانند نمره قبولی بگیرند.
وی با شاره به ادامه تولید خودروهایی نظیر نیسان آبی افزود: ایجاد تغییرات ظاهری در خودروهای قدیمی دلیلی بر این نمیشود که ما به خودرویی که آزمون ایمنی را پاس نمیکند اجازه تولید دهیم، آنچه امروز بعنوان استانداردها برای تولید خودرو در نظر گرفته میشود در واقع تعیین حداقلهای کیفیت است، آنچه در استاندارد تعیین شده با آنچه که انتظار مصرف کننده است تفاوت دارد و ما خودروهایی داریم که استاندارد دارند، اما از نظر کیفی، مردم از آنها راضی نیستند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر