۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
تکاپوی زنانه پشت فرمان اتوبوس در بیرجند + فیلم
پنج بانوی راننده با اشتغال در ناوگان اتوبوسرانی شهر بیرجند ثابت کرده‌اند که می‌توانند همپای مردان برای داشتن یک شغل اجتماعی تکاپو داشته باشند و فرمان اتوبوس را رام مهارت خود کنند.
کد خبر: ۵۳۵۸

به گزارش کارنا، اسلام به زنان این حق را می‌دهد که علاوه بر نقش‌های خانوادگی، همسری و مادری، به نقش‌های اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی بپردازند و پا به پای مردان کار کنند در حالی که هنوز عده‌ای بر این باورند زنان برای خانه و خانه‌داری آفریده شده‌اند.

قوانین متعددی نیز بر اشتغال زنان صحه می‌گذارد و حق کار زنان را با حفظ کرامت آنان به رسمیت شناخته از جمله اصل ٢١ قانون اساسی دولت‏ را موظف‏ کرده است‏ حقوق‏ زن‏ را در همه‏ جهات‏ با رعایت‏ موازین ‏‌اسلامی‏ تضمین‏ کند و زمینه‌های مساعد برای‏ رشد شخصیت‏ زن‏ و احیای حقوق‏ مادی‏ و معنوی‏ او را فراهم آورد.

هر گوشه از جامعه را نگاه کنیم، زنان زیادی را می‌بینیم که با تکیه بر توانمندی خود بار اقتصادی خانواده را به دوش می‌کشند و همواره نشان داده‌اند اگر ذوقی در وجودشان ایجاد شود از پس هر کاری بر می‌آیند و گواه این مطلب حضور موفق زنان در شغل‌های مختلف است.

رانندگی خودرو‌های سنگین نیز حرفه سختی است که هر کسی توان آموختن و فعالیت در آن را ندارد، اما بانوانی در شهر بیرجند ثابت کرده‌اند که این شغل فقط مردانه نیست بلکه با ظرفیت‌ها و ظرافت‌هایی همراه است که زنان هم مطابق روحیه لطیف خود می‌توانند از عهده آن برآیند.

کریمدادی از اولین بانوان راننده اتوبوس در شهر بیرجند است که از عشق و علاقه خود به این شغل برایمان می‌گوید.

وی که از یک سال پیش برای زندگی از زاهدان به بیرجند آمده است، به خبرنگار ایرنا گفت: ۶ سال راننده تاکسی بودم، اما به خاطر عشق و علاقه‌ای که داشتم به دنبال گرفتن گواهینامه پایه یک رفتم.

این بانوی ۴۲ ساله افزود: از شغلی که اکنون دارم راضی هستم، برنامه زندگی ام را طوری هماهنگ می‌کنم که هم به امور خانه‌داری برسم، هم در این شغل به خوبی ایفای نقش داشته باشم.

وی اظهار کرد: زمانی که شیفت صبح هستم ساعت پنج و ۳۰ دقیقه از منزل بیرون می‌آیم و تا ساعت ۱۳ در خیابان‌ها مسافر جابه‌جا می‌کنم، شیفت عصر هم از ساعت ۱۳ تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

کریمدادی درباره اولین برخورد شهروندان با یک راننده زن در اتوبوس گفت: ابتدا مسافران تعجب می‌کردند، ولی تشویق هم داشتند که باعث دلگرمی بود و از آن انرژی می‌گرفتم.

تعداد بازدید : 3



وی افزود: ما خانوادگی گواهینامه پایه یک داریم؛ برادران، برادرزاده و خواهرزاده‌هایم خودرو سنگین دارند و من هم به این شغل خیلی علاقه دارم.

این بانوی راننده خودرو سنگین با اشاره به اینکه تاکنون تصادفی نداشته است گفت: زمانی که می‌خواستم گواهینامه بگیرم برخی مردان در محل آزمون به طعنه می‌گفتند زن را چه به پایه یک! اما تعدادی هم مرا تشویق می‌کردند.

بانوی راننده دیگری در بیرجند با اشاره به اینکه ۱۹ سال پیش گواهینامه پایه یک گرفته است اظهار کرد: با تشویق همسرم راننده اتوبوس شدم و همیشه مرا پشتیبانی می‌کند.

حسینایی افزود: سه فرزند دارم و حمایت خانواده و جامعه مهمترین انگیزه ام در این شغل است.

وی با بیان اینکه هیچگاه احساس ترس را در چهره مسافران ندیده است گفت: تشویق و حمایت‌هایی که همسرم، خانواده و دیگر افراد جامعه دارند برایم بسیار ارزشمند است.

این بانوی راننده افزود: رانندگی با خودرو سنگین را دوست دارم و مسافران هم استقبال می‌کنند حتی برخی افراد در خیابان به رانندگان زن احترام می‌گذارند.

وی گفت: رانندگی اتوبوس درون شهر استرس دارد، اما این شغل را دوست دارم؛ مهمترین حامی من برای ورود به این کار یکی از دوستانم بود که وقتی علاقه ام را دید مرا تشویق کرد برای رانندگی در بخش اتوبوسرانی ثبت نام کنم.

حسینایی افزود: پدرم قبلا روی اتوبوس کار می‌کرد و با او در جاده همراه می‌شدم لذا از کودکی این رویا را همیشه در سر داشتم تا اینکه بالاخره برایم محقق شد.

وی در عین حال از متلک‌های برخی رانندگان خودرو‌های سبک در سطح شهر گلایه کرد و گفت: البته این افراد عده کمی هستند در حالی که ما برای پیشرفت به حمایت و تشویق نیاز داریم.

تکاپوی زنانه پشت فرمان اتوبوس در بیرجند + فیلم

رئیس سازمان اتوبوسرانی و حمل بار و مسافر شهرداری بیرجند هم گفت: در زمان حاضر ۱۱۷ راننده در بخش اتوبوسرانی شهر بیرجند فعالیت می‌کنند که ۸۰ نفر نیروی مرد شرکتی، ۳۲ نفر نیروی راننده مرد بخش خصوصی و پنج نفر خانم هستند.

سید محمود حسینی با اشاره به اینکه از یک سال پیش فعالیت رانندگان زن در اتوبوسرانی بیرجند آغاز شد عنوان کرد: بیشتر حوزه فعالیت بانوان در دانشگاه‌ها و سرویس خواهران است که با تعطیلی دانشگاه‌ها به طور موقت در خطوط کم ترافیک و سبک شهری فعالیت دارند.

وی بیان کرد: تلاش شده که بانوان در خطوط سبک و کم ترافیک فعالیت کنند و اتوبوس سالم‌تر و کولردار تحویلشان شده است.

رئیس سازمان اتوبوسرانی و حمل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: خانم‌ها از نظر حقوق هیچ تفاوتی با دریافتی حقوق رانندگان مرد ندارند و میانگین سن رانندگان خانم بین ۴۰ تا ۴۲ سال است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر