به گزارش کارنا، با عرضه جدید خودرو از طریق سایت فروش اینترنتی خودروسازان، سامانه فروش یکپارچه خودرو رسما به کار خود پایان داد.
دو شرکت ایران خودرو و سایپا پس از دو دوره عرضه در سامانه فروش یکپارچه که از سال ۱۴۰۱ آغاز شد، از اواخر هفته گذشته فروش اینترنتی خود را آغاز کردند.
بدین ترتیب سامانه فروش یکپارچه خودرو که با مخالفت خودروسازان آغاز به کار کرد با عرضههای جدید، رسما فعالیتش متوقف ماند. سیاستگذار وقت خودرو در سال ۱۴۰۱ به دنبال آن بود که روند عرضه خودرو را شفاف کند. بدین جهت عرضه تمام خودروها تنها از طریق سامانه یکپارچه خودرو انحام شد تا به نوعی هیچ خودروساز و مونتاژکاری نتواند بازار خودرو را که برای برخیها محل سودهای میلیاردی شده بود به هم بریزد.
اما مشکل اصلی این شیوه فروش در اجبار خودروسازان برای عرضه خودرو حتی در صورت نداشتن ظرفیت بود. “خالی فروشی” و “آینده فروشی” دو واژهای است که در مورد فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه بطور مکرر توسط دست اندرکاران صنعت خودرو بکار گرفته شده است.
منبع:عرشه
ارسال نظر