۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
حفظ جایگاه ایران خودرو در بازار خودرو‌های کار با عرضه وانت آریسان ۲
شرکت ایران خودرو با تغییرات گسترده در نسل جدید وانت آریسان عملکرد خوبی از منظر قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش، توسعه محصول نسبت به رقبای خود به نمایش گذاشته و با افزایش سهم خود در بازار وانت بار‌های سبک و متوسط توانسته جایگاه خود در بازار خودرو‌های کار را حفظ کند.
کد خبر: ۶۵۲۹

به گزارش کارنا، شرکت ایران خودرو با تغییرات گسترده در نسل جدید وانت آریسان عملکرد خوبی از منظر قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش، توسعه محصول نسبت به رقبای خود به نمایش گذاشته و با افزایش سهم خود در بازار وانت بار‌های سبک و متوسط توانسته جایگاه خود در بازار خودرو‌های کار را حفظ کند.

با خروج وانت پیکان از چرخه تولید و بازار خودرو‌های کار در سال ۹۳، گروه صنعتی ایران خودرو وانت آریسان را به عنوان محصولی جایگزین تولید و به بازار عرضه کرد. تولید وانت آریسان در ابتدا با انتقاداتی به قوای محرکه و شاسی این خودرو همراه بود. از این رو شرکت ایران خودرو با هدف رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه، بهبود قوای محرکه، ارتقای کیفیت محصول و افزایش سهم خود در بازار وانت بار‌های سبک، وانت آریسان ۲ را طراحی و در سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه کرد.

ایران‌خودرو در آریسان۲، موتور XU۷ پلاس با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی، ۹۷ اسب‌بخار توان و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور را جایگزین موتور قدیمی OHVG کرده و این تغییرات موجب شده نسل جدید آریسان شتاب و کشش بهتری، دوام بالاتر، مصرف سوخت مناسب‌تر و آلایندگی کمتر (ارتقای استاندارد آلایندگی از یورو ۴ به یورو ۵) نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد. همچنین تغییر سیستم انتقال قدرت در این محصول، وانت آریسان ۲ را از یک وانت محور عقب به خودرویی محور جلو تبدیل کرده است.

از مهم‌ترین تغییرات داخل کابین نیز می‌توان به انتقال لاستیک زاپاس از پشت صندلی شاگرد به زیر فضای بار که موجب بهبود فضای کابین برای سرنشینان شده است، اشاره کرد. میزان لرزش و صدای داخل کابین نیز به واسطه حذف میل گاردان کاهش پیدا کرده است.

کیفیت رانندگی و شتاب‌گیری اولیه و ثانویه وانت آریسان ۲ نیز به لطف تغییر ضرایب دنده گیربکس BE نسبت به گیربکس قبلی بهتر شده و تعویض دنده‌ها حالت نرم تری دارد. با ارتقای عملکرد شاسی نیز وزن قابل حمل در این خودرو از ۶۰۰ کیلوگرم به ۷۰۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

کاهش مصرف سوخت از دیگر نکات مثبت نسل جدید اریسان نسبت به نسخه قبلی است. مصرف ینزین نسل اول آریسان ۱۰.۵ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر بود که در وانت اریسان ۲ به ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرده است. با کاهش مصرف سوخت، ظرفیت باک بنزین نیز از ۵۲ لیتر به ۴۰ لیتر کاهش و حجم مخزن گاز با ۵ لیتر افزایش، به ۷۵ لیتر رسیده است.

وانت آریسان ۲ تنها وانت بار داخلی است که مطابق با استاندارد‌های اجباری و ایمنی طراحی و تولید شده است. این خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل کشش (TCS) , سنسور‌های پایش فشار باد تأثیر‌ها (TPMS) , دی لایت و پوزیشن لایت است.

گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مهر تاییدی بر بهبود شاخص‌های کیفی وانت آریسان ۲ و رضایت مشتریان از توسعه این محصول است چراکه بر اساس گزارش این شرکت مهم‌ترین بهبود‌های ایجادشده در آریسان ۲ از نگاه مشتریان ارتقای عملکرد گیربکس، شتاب بالا، افزایش توان موتور، کاهش مصرف سوخت، کارکرد مناسب شیشه بالابر‌ها و بهینه سازی داخل کابین و… بوده است.

در مجموع وانت آریسان ۲ با امکاناتی، چون موتور دوگانه سوز ارتقایافته شاسی یکپارچه با کابین بار مجزا، گیربکس تقویت شده و باک بنزین ۴۰ لیتری، مصرف سوخت ترکیبی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مخزن ۷۵ لیتری سی. ان. جی، ظرفیت بار بیش از ۷۵۰ کیلوگرم، تعبیه زاپاس بند در قسمت زیرین کابین بار انتهای خودرو، استاندارد آلایندگی یورو ۵، فرمان هیدرولیک، و… توانسته بیش‌ترین سهم بازار خودرو‌های کار را از آن خود کند.

بر این اساس ایران خودرو با تغییرات گسترده‌ای که در نسل جدید وانت آریسان ایجاد کرده است، عملکرد خوبی از منظر قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش، توسعه محصول نسبت به رقبای خود به نمایش گذاشته و با افزایش سهم خود در بازار وانت بار‌های سبک و متوسط، جایگاه خود در بازار خودرو‌های کار حفظ کرده است.

ارسال نظر