۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
اختصاصی
پشت پرده مسدودسازی پول در طرح های فروش خودرو + فیلم
طرح فروش اخیر ایران خودرو و شرط مسدودسازی  ٢٣٠ میلیون تومان در حساب وکالتی، اتهامات نسبت به بانک‌ها و خودروسازان مبنی بر کسب درآمد کلان از این محل را تقویت کرده است. در حالی که این مبلغ در حساب بانک‌ها بلوکه شده و شرکت خودروساز دسترسی به این وجوه نداشته است.
کد خبر: ۶۶۵۸

به گزارش کارنا، طرح فروش اخیر ایران خودرو و شرط مسدودسازی  ٢٣٠ میلیون تومان در حساب وکالتی، اتهامات نسبت به بانک‌ها و خودروسازان مبنی بر کسب درآمد کلان از این محل را تقویت کرده است. در حالی که این مبلغ در حساب بانک‌ها بلوکه شده و شرکت خودروساز دسترسی به این وجوه نداشته است.

از طرف دیگر بانک‌ها که شرایط تسهیلات دهی آنها به مردم با انتقاد‌های بسیاری مواجه است، مدعی پرداخت وام‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان خرید خودرو شده اند و سعی دارند از جذب نقدینگی مردم برای افزایش اعتبار خودرو استفاده کنند.  

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت عدم شفافیت در علت مسدودسازی سرمایه‌های مردم را عامل اتهام به بانک‌ها و خودروسازان عنوان و بیان کرد: اگر از ابتدا هدف از بلوکه کردن این مبلغ و منافع آن از سوی بانک‌ها برای مردم شفاف میشد، گمانه زنی‌ها و اتهاماتی که اکنون علیه بانک‌ها و خودروسازان مطرح شده است تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه مسدودسازی منابع عظیمی از سرمایه مردم، نقدینگی در جامعه را قفل خواهد کرد، تصریح کرد: این در حالی است که با هدایت این سرمایه به چرخه اقتصادی کشور می‌توان به مولدسازی اقتصاد کمک کرد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: به نظر می‌رسد بیشترین منافع پول‌های بلوکه شده در این طرح فروش نصیب بانک‌ها شده است چراکه بانک‌ها به جای مسدودسازی سرمایه‌های مردم می‌توانستند از ضمانت بانکی برای اطمینان از آمادگی متقاضیان از خرید خودرو استفاده کنند.

خالقی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه بخشی از این عدم شفاف سازی نیز متوجه دولت است، اضافه کرد: این احتمال می‌رود که دولت با بلوکه کردن منابع آزاد در بانک‌ها و جلوگیری از چرخش نقدینگی، قصد کاهش نقدینگی موجود در بازار داشته است که البته دستگاه‌های ذیربط مانند وزارت اقتصاد باید در این زمینه پاسخگو باشند.  
{$sepehr_key_۱۰۷۹}

وی با اشاره به اینکه در فروش به روش قرعه کشی می‌توان از محدودیت‌های دیگری مانند محرومیت متقاضی از شرکت در طرح‌های فروش بعدی در صورت انصراف استفاده کرد، یادآور شد: همان طور که شاهد بودیم علیرغم شرط مسدودسازی پول در طرح فروش اخیر ایران خودرو، اما تعداد زیادی متقاضی برای تعداد محدودی خودرو ثبت نام کرده اند و این یعنی بلوکه کردن پول نقشی در کاهش تقاضا‌های کاذب ندارد و در واقع اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار است که انگیزه خرید خودرو در جامعه را افزایش داده است.

تعداد بازدید : 2

ارسال نظر