۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
رشد جهانی فروش خودرو با یک استثنا
فروش خودرو در سراسر جهان با گسترش همه بازار‌های بزرگ خودرو‌های سبک به جز ژاپن، افزایش یافت. طی نیمه اول سال ۲۰۲۴، بازار‌های جهانی خودرو عمدتا گسترش یافتند، اگرچه برزیل و مکزیک تنها بازار‌های بزرگ با رشد دورقمی بودند. چین همچنان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان باقی ماند، در‌حالی‌که فروش در اروپا سریع‌تر از ایالات‌متحده رشد کرد. ژاپن تنها بازار بزرگ جهانی خودرو‌های جدید با فروش ضعیف‌تر در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بود و بازار آن نسبت به هند که در آن فروش خودرو همچنان در حال افزایش بود، کمتر بود.
کد خبر: ۶۶۶۰

به گزارش کارنا، در این بین، بی‌وای‌دی، پرفروش‌ترین خودروساز چینی، انتظار دارد که تحویل به خارج از کشور تقریبا نیمی از کل فروش را در آینده به خود اختصاص دهد.

پرفروش‌ترین خودروساز چین جهش ۳۳درصدی در درآمد خالص سه‌ماهه دوم را به ۹.۱میلیارد یوان (۱.۳میلیارد دلار)، گزارش کرد در‌حالی‌که درآمد با افزایش ۲۶درصدی به ۱۷۶.۲میلیارد یوان رسید. استلا لی، معاون اجرایی بی‌وای‌دی، گفت: بازار خارج از کشور سهم نسبتا زیادی از فروش جهانی ما را در آینده به خود اختصاص خواهد داد.

در‌حالی‌که لی چارچوب زمانی مشخصی را برای هدف فروش جهانی ارائه نکرده است، بی‌وای‌دی به افزایش عظیمی در تولید و تحویل نیاز دارد. بی‌وای‌دی در مسیر رسیدن به ۵۰۰هزار فروش خارج از کشور در سال جاری است که در هفت ماه اول به ۲۷۰هزار دستگاه رسیده است و حدود ۱۴درصد از کل کل آن را تشکیل می‌دهد. هدف کلی بی‌وای‌دی فروش تقریبا ۳.۶میلیون خودروی تمام‌برقی و پلاگین هیبریدی در سال ۲۰۲۴ است که عمدتا در بازار داخلی خود هستند.

این شرکت ۴۰درصد افزایش سالانه در فروش برقی و پلاگین هیبریدی را ثبت کرد. در نیمه اول، درآمد خالص بی‌وای‌دی به ۱۳.۶میلیارد یوان رسید درحالی‌که درآمد ۳۰۱.۱میلیارد یوان بود که ۱۶درصد نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۳ افزایش داشت.

بی‌وای‌دی برای دستیابی به هدف جهانی، میلیارد‌ها دلار آمریکا را در تاسیسات تولید در اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی سرمایه‌گذاری می‌کند تا به بازار‌های محلی خدمت کند.


اتحادیه اروپا در اوایل این ماه ۱۷ درصد عوارض اضافی بر خودرو‌های بی‌وای‌دی وضع کرد، در‌حالی‌که کانادا و ایالات‌متحده هر دو ۱۰۰درصد عوارض بر خودرو‌های برقی چین وضع کردند.

جوانا چن، تحلیلگر خودروی بلومبرگ اینتلیجنس چین، اظهار کرد که احتمالا هدف فروش جهانی ۵۰درصد تا پایان دهه محقق نخواهد شد. چن گفت: این ترکیب ۵۰درصدی حداقل مربوط به سال ۲۰۳۰ یا حتی بعد از آن است. بی‌وای‌دی در کشور‌هایی مانند برزیل، تایلند و استرالیا فروش خوبی داشته است، اما رانندگان اروپایی همچنان علاقه کمتری به خرید یک خودروی برقی دارند که نشان‌دهنده مشکلات گسترده‌تر برای کاربران قدیمی و جدید در سراسر قاره است. بی‌وای‌دی همچنین به نیروی مسلط در بازار داخلی خود تبدیل شده و با پشت سر گذاشتن خودروسازان معتبر غربی مانند فولکس واگن، سه‌میلیون دستگاه در سال گذشته به فروش رسانده است.

چین با افزایش فروش ۳.۳درصدی به ۹میلیون و ۸۵۶هزار خودرو در۶ماهه اول سال ۲۰۲۴، تا حد زیادی بزرگ‌ترین بازار خودرو‌های جدید تک کشور در جهان باقی ماند. با‌این‌حال، چشم‌انداز بازار خودرو‌های جدید چین چندان مثبت نیست، زیرا فروش در ماه ژوئن تقریبا ۸درصد کاهش یافته است. برزیل سریع‌ترین رشد بازار خودرو‌های بزرگ را در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ داشت. بازار خودرو‌های جدید برزیل سریع‌ترین رشد را در بازار خودرو‌های سبک طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ داشته است. فروش در این بازار با ۱۵درصد افزایش به بیش از یک‌میلیون خودروی سبک رسیده است. ثبت‌نام خودرو‌های سواری جدید در اروپا نیز با ۴.۴درصد افزایش به ۶میلیون و ۸۷۸هزار و ۴۰۰خودرو در نیمه اول سال ۲۰۲۴ رسید؛ بنابراین اروپا سریع‌ترین رشد را در بین سه بازار برتر داشت، اما فروش خودرو تقریبا یک‌پنجم کمتر از سال ۲۰۱۹ بود.

رشد فروش خودرو‌های برقی باتری‌دار در اروپا تنها با ۱.۶درصد افزایش به ۹۵۴هزار و ۹۴دستگاه رسید که سهم بازار آن تنها ۱۲.۵درصد و اندکی کمتر از سال ۲۰۲۳است. در ایالات متحده، فروش خودرو‌های سبک جدید تنها با ۲.۲درصد افزایش به ۷.۸میلیون خودروی سبک در ۶‌ماهه اول سال ۲۰۲۴رسید. در مکزیک، بازار خودرو‌های جدید با رشد ۱۲.۵درصد در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ مواجه شد و فروش خودرو‌های جدید به ۷۰۷هزار و ۷۰۰دستگاه افزایش یافت. در هند، فروش خودرو‌های جدید در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با ۷.۳درصد افزایش به ۲میلیون و ۱۶۱هزار و ۵۰۰دستگاه رسید.

 ثبت‌نام خودرو‌های سواری جدید در ژاپن با ۱۲.۱درصد کاهش در ۶ماهه اول سال ۲۰۲۴به یک‌میلیون و ۸۰۰هزار و ۱۰۰خودرو رسیده است.

منبع:دنیای اقتصاد

ارسال نظر