۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
اختصاصی
نمایش آخرین دستاوردهای بومی سازی در صنعت موتورسیکلت + فیلم
انجمن قطعه سازان موتورسیکلت در راستای نمایش آخرین دستاورد‌های داخلی سازی قطعات موتورسیکلت گردهمایی را ترتیب داده و از تمامی گروه‌های ذینفع از جمله مدیران عامل، مدیران تولید و بخش‌های فنی و مهندسی کارخانجات موتورسیکلت سازی برای حضور در این سمینار که ۱۲ مهرماه برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آورده است.
کد خبر: ۶۸۸۱

به گزارش کارنا، نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشور ضمن تشریح آخرین وضعیت داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت از برنامه ریزی انجمن متبوع خود برای برگزاری گردهمایی پبرامون نمایش آخرین دستاورد‌های بومی سازی صنعت موتورسیکلت خبر داد.

حبیب الله محمودان بیان کرد: انجمن قطعه سازان موتورسیکلت در راستای نمایش آخرین دستاورد‌های داخلی سازی قطعات موتورسیکلت گردهمایی را ترتیب داده و از تمامی گروه‌های ذینفع از جمله مدیران عامل، مدیران تولید و بخش‌های فنی و مهندسی کارخانجات موتورسیکلت سازی برای حضور در این سمینار که ۱۲ مهرماه برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آورده است.

وی با بیان اینکه بخش فنی و مهندسی کارخانجات موتورسیکلت سازی نگاه مثبتی به بحث داخلی سازی قطعات داشته اند، افزود: از آنجا که کل زنجیره موتورسیکلت سازی اعم از قطعه سازان، موتورسیکلت سازان، تعمیرکاران و فروشندگان موتورسیکلت در فرآیند ساخت داخل نقش دارند، عمق داخلی سازی نیز مستلزم درک مشترک همه دست اندرکاران صنعت موتورسیکلت است که امیدواریم پس از برگزاری این گردهمایی شاهد درک متقابل کل زنجیره موتورسیکلت سازی از بومی سازی در صنعت موتورسیکلت باشیم.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشور در گفتگو با خبرنگار کارنا درباره میزان سرمایه گذاری لازم برای داخلی سازی قطعات موتورسیکلت اظهار داشت: این سرمایه قطعا کمتر از هزینه واردات قطعات است، اما یکی از مشکلات ما در فرآیند داخلی سازی این است که همه هزینه‌های مربوط به ساخت داخل اعم از قالب سازی، رعایت استاندارد‌های لازم و ... به عهده قطعه سازان است و سازندگان موتورسیکلت به صورت برنامه ریزی شده و تنها در صورت تایید قطعات ساخت داخل، آنها را از فهرست قطعات سی کی دی خود حذف می‌کنند.

محمودان در پاسخ به این پرسش که قطعات داخلی سازی شده چه قطعاتی را شامل می‌شود، بیان کرد: قطعات ساخت داخل شامل قطعات بدنه موتورسیکلت از جمله قطعات فلزی، پلاستیکی، آلمینیومی و برخی قطعات متفرقه است. خوشبختانه قطعه سازان پیشرفت خوبی در این زمینه داشته اند.

وی با بیان اینکه ساخت اولیه و قالب سازی قطعات نیازمند نقدینگی است، افزود: متاسفانه سازندگان موتورسیکلت و سیستم بانکی توان تامین نقدینگی را نداشته و حاکمیت نیز اهمیتی برای ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت قائل نیست.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشور با اشاره به اینکه قطعه سازان برای تداوم این مسیر نیازمند تشویق و تامین بخشی از نقدینگی از سوی کارخانجات موتورسیکلت سازی  می‌باشند، تصریح کرد: متاسفانه سهمیه ارزی که دولت در اختیار بخش بازرگانی کارخانجات موتورسیکلت سازی قرار داده است و محدودیت زمانی برای استفاده از آن موجب شده موتورسیکلت سازان الویت خود را تامین ارز که نقدینگی بالایی را می‌طلبد، قرار دهند و از این رو قادر به پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان نیستند.

محمودان نمایش ساخت داخل قطعات فلزی، پلاستیکی و آلمینیومی موتورسیکلت را شاهکار تولید در این صنعت عنوان و بیان کرد: بی اعتنایی به موضوع داخلی سازی قطعات موتورسیکلت کم لطفی در حق صنعت قطعه سازی کشور است و واردات قطعات مشابه موتورسیکلت‌های مختلف زحمات قطعه سازان را به هدر خواهد داد.

وی در ادامه درباره فرآیند بومی سازی انجین (قوای محرکه) به عنوان حلقه مفقوده صنعت موتورسیکلت عنوان کرد: اگرچه بعضی کارخانجات اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده اند، اما متاسفانه تمرکز کارخانجات موتورسیکلت سازی بر موضوع  تامین ارز و نقدینگی موجب غفلت در این بخش شده و متاسفانه اطلاعات دقیقی از داخلی سازی انجین در دسترس نیست.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکا قطعه سازان موتورسیکلت کشور با اشاره به اینکه بازاریابی موتورسیکلت‌های تولیدی مستلزم بومی سازی انجین است، تاکید کرد: وقتی مهندسان کشور قادر به ساخت قوای محرکه خودرو هستند، داخلی سازی انجین موتورسیکلت که فرآیندی به مراتب ساده‌تر از قوای محرکه خودرو است به راحتی برای آنها امکان پذیر است.

محمودان با بیان اینکه سازندگان موتورسیکلت به عنوان آخرین حلقه زنجیره موتورسیکلت سازی باید تنوع ساختاری در صنعت موتورسیکلت را توجیه کنند، اذعان داشت: حاکمیت نباید اجازه دهد کشور به بازار  قطعات چینی تبدیل شود.  کما اینکه هیچ دولتی این اجازه را نمی‌دهد. در عوض می‌توان از طریق مشارکت با کشور‌های پاکستان و ترکیه نسبت به ساخت مشترک موتورسیکلت و صادرات آنها به عنوان کالای صنعتی به کشور‌های سی آی اس که درگیر ساخت موتورسیکلت نیستند، اقدام کرد.

تعداد بازدید : 3




 

 

 

 

 

 

ارسال نظر