۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۳
اختصاصی
افزایش هزینه‌های تولید چالش جدی خودروسازان است + ‌فیلم
عواملی چون ناترازی عرضه و تقاضا و محدودیت واردات خودرو باعث شده مشتریان بازار، خودرو را به دو برابر قیمت کارخانه از بازار خریداری کنند.
کد خبر: ۶۹۳۷

به گزارش کارنا٬عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عقب ماندگی تکنولوژیکی صنعت خودرو اظهار داشت: خودرو‌های داخلی نه تنها با خودرو‌های رده اول جهان بلکه با محصولات سطح متوسط خودروسازان دنیا فاصله دارند و تکنولوژی، آپشن‌ها و امکانات خودرو‌های داخلی مربوط به ۴۰ سال قبل است.

عباس پاپی زاده افزایش هزینه‌های تولید را از دیگر چالش‌های جدی در خودروسازی عنوان و بیان کرد: همچنین رشد هزینه‌های تولید در صنعت خودرو موجب شده خودرو‌های تولیدی بسیار گران‌تر از خودرو‌های خارجی که دارای تکنولوژی، امکانات رفاهی و کیفیت بالاتری خارجی هستند به مردم تحویل داده شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه حاشیه سود بازار به مشکلی مضاعف برای مصرف کنندگان بازار خودرو تبدیل شده است، افزود: متاسفانه عواملی چون ناترازی عرضه و تقاضا و محدودیت واردات خودرو باعث شده مشتریان بازار، خودرو را به دو برابر قیمت کارخانه از بازار خریداری کنند. به عبارت دیگر اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار موجب شده افرادی که خودرو را مستقیم از کارخانه خریداری کرده اند به دو برابر قیمت در بازار آزاد بفروشند.




عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکاری برای  رفع مشکلات نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان بیان کرد: معمولا هدف خودروسازان از فروش محصولات خود در بورس افزایش حاشیه سود است و عرضه خودرو در بورس با این هدف کاملا اشتباه است، زیرا خودروسازان بزرگ کاملا خصوصی نیستند و و مورد حمایت دولت می‌باشند و سعی می‌کنند با دریافت تسهیلات از دولت زیان انباشته خود را از پوشش دهند؛ لذا قیمت تمام شده خودرو به علاوه حاشیه سود مشخص باید به عنوان قیمت فروش خودرو محاسبه شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگرچه فروش خودرو در بورس کالا با هدف شفافیت معاملات خودرویی و ایجاد شانس برابر برای همه شهروندان به منظور خرید خودرو و حتی تامین مالی خودروسازان روش مناسبی است، اما متاسفانه خودروسازان نتوانستند از این شرایط استثنایی خودروسازی کشور که مردم از یک سال قبل مبلغ خودرو را پرداخت می‌کنند و فرصت طلایی که برای آنها ایجاد شده و خودروسازان بزرگ دنیا از آن بی بهره هستند، استفاده کنند.  

وی همچنین درباره قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو اذعان داشت: اینکه دولت به جز کالا‌های اساسی نباید در قیمت گذاری سایر کالا‌ها دخالت داشته باشد، قابل انکار نیست، اما در کشور‌های توسعه یافته نیز دولت‌ها به محض ایجاد بازار سیاه در فروش کالایی سعی می‌کنند با ورود موقت به بحث قیمت گذاری، عوامل موثر بر ایجاد بازار سیاه را برطرف کنند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت خودرو باید بر اساس هزینه تکنولوژی، مواد اولیه، دستمزد کارگر و حاشیه سود خودروساز تعیین شود، ادامه داد: قیمت خودرو در کشور ما که از آن به عنوان قیمت گذاری دستوری یاد می‌شود، دستوری نیست بلکه در برخی مواقع قیمت کارشناسی است که با نظارت دولت تعیین شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  دولت نه تنها ظلمی به خودروسازان نکرده بلکه همواره در خدمت خودروسازان بوده و با حمایت‌های خود از صنعت خودرو، ممنوعیت واردات خودرو و افزایش تعرفه واردات، مصرف کننده را مجبور به خرید خودرو‌های داخلی کرده است.  

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که کدام کشور توسعه یافته‌ای تا این حد از خودروسازان خود حمایت کرده است، تصریح کرد: برخلاف خودروسازان دنیا که هر روز خودرو‌های به روز و با پلتفرم و موتور‌های جدید را به بازار عرضه می‌کنند، خودروسازان کشور به دنبال رانت و فرصت‌های جدید  برای تامین مالی و جبران زیان انباشته خود که حاصل ضعف مدیریتی آنها است، می‌باشند.

تعداد بازدید : 3

ارسال نظر