۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۴
چراغ هشدار DRL خودرو به چه معناست؟
در این مقاله می‌خواهیم به معنا و مفهوم چراغ هشدار DRL خودرو بپردازیم.
کد خبر: ۷۱۰۸

به گزارش کارنا، واضح است که حتی محصولات مطمئن‌ترین خودروسازان دنیا نیز از خرابی قطعات مصون نیستند و شاید دیر یا زود نیازمند تعمیر و نگهداری باشند. با استهلاک مداوم خودرو‌ها مراجعه به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان و همچنین مکانیک‌ها ضروری خواهد بود. بررسی پشت آمپر‌ها و چراغ‌های هشدار به عنوان یکی از روش‌های اطلاع از مشکلات خودرو به شمار می‌رود. قبلاً به برخی از مهم‌ترین چراغ‌های هشدار موجود در خودرو‌ها پرداخته‌ایم، اما این بار می‌خواهیم چراغی را بررسی کنیم که کمتر به چشم می‌خورد و اکثر رانندگان اطلاع چندانی از آن ندارند. اگر می‌خواهیم با معنی چراغ هشدار DRL خودرو آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید.

DRL مخفف عبارت daytime running lights یا همان چراغ‌های روز روشن است. این چراغ‌ها حتی در روز نیز روشن هستند تا به دیدن و دیده شدن خودرو‌ها کمک کنند هرچند میزان روشنایی آنها به اندازه چراغ‌های اصلی نیست. اگر چراغ DRL در پشت آمپر‌ها روشن شده یا چشمک بزند به معنی وجود ایراد در چراغ‌های روز روشن خواهد بود. احتمال دارد فیوز مربوط به این چراغ‌ها سوخته باشد و یا اینکه رله آنها کار نکند. همچنین مشکلات چراغ‌های اصلی نیز می‌توانند یکی از دلایل روشن شدن چراغ هشدار DRL باشند. حتی امکان دارد یکی از ویژگی‌های ایمنی اصلی در خودرو کار نکند و این چراغ روشن شود.


اگر به دنبال یافتن ریشه اصلی مشکل هستید می‌توانید با برخی روش‌ها این کار را انجام دهید. طبیعتاً اولین کاری که برای رفع مشکل روشن شدن این چراغ هشدار انجام می‌دهید بررسی خود چراغ‌های روز روشن است. در این مرحله باید چراغ‌های جلو، کاسه‌چراغ‌ها و اتصالات مربوط به آنها را بررسی کنید تا از عدم وجود ایراد در آنها مطمئن شوید. اطمینان حاصل کنید که تمامی سیم‌ها به درستی به چراغ‌ها متصل شده‌اند و لامپ‌ها نیز ایرادی ندارند. در قدم بعدی می‌توانید جعبه‌فیوز خودرو و فیوز مربوط به چراغ‌های روز روشن را بررسی کنید. اگر فیوز DRL سوخته باشد باید آن را تعویض کنید تا هم ایمنی خودرو تأمین شود و هم چراغ هشدار آن خاموش گردد.

اگر مشکل از این بخش‌ها نبود نوبت به استفاده از دستگاه‌های برقی برای یافتن مشکل می‌رسد. با استفاده از یک مولتی متر می‌توان اتصالات برقی چراغ‌های روز روشن را بررسی کرد. همچنین اسکنر ویژه نیز به یافتن کد‌های خطای خاص کمک خواهد کرد. البته درصورتی‌که این کار را نتوانید انجام دهید مراجعه به تکنسین خودرو و استفاده از دستگاه دیاگ بسیار مفید خواهد بود. طبیعی است که با وجود سیستم‌های الکترونیکی و برقی متنوع در خودرو‌های امروزی امکان وقوع خطا وجود دارد و زمانی که چراغ هشدار DRL روشن شود این موضوع کاملاً به چشم خواهد آمد. به همین خاطر یافتن ریشه مشکل در کمترین زمان و رفع آن ضروری است.

منبع:منیبان

ارسال نظر