۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
تصمیم دولت و مجلس برای بنزین
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: امروز پالایشگاه‌ها ۱۶۲ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند البته دولت هم در زمینه خودراک از آنها طلبکار است که باید تهاتر صورت گیرد، باید این مشکلات به نوعی حل شود و کنار هم بتوانیم مشکل کمبود سوخت را حل کنیم که راه اصلی آن نیز بهینه‌سازی مصرف است.
کد خبر: ۷۳۱۲

به گزارش کارنا، رمضانعلی سنگدوینی درباره برنامه دولت و مجلس برای حل ناترازی بنزین در کشور اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین احکام در برنامه هفتم توسعه؛ بهینه‌سازی مصرف انرژی و سوخت است اینکه روزی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم رقم بالایی است و قبل از هر اقدامی باید این روند کنترل شود، اکنون مسئله ناترازی نیست ما کمبود سوخت داریم، زیرا هر قدر هم بنزین تولید شود مصرف می‌شود.

وی افزود: اکنون ۵۰ درصد مردم خودرو دارند و تعداد زیادی نیز بیش از یک خودرو در اختیار دارند؛ خودرو‌هایی که در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش حدود ۱۰ تا ۱۵ لیتر مصرف سوخت دارد و این رویه مهمترین موضوعی است که در راستی حل مشکل بنزین باید اصلاح و ساماندهی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما صندوقی در بودجه با عنوان صندوق بهینه‌سازی مصرف انرژی و سوخت تعریف کردیم و ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار برای آن در نظر گرفتیم تا مصرف را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خودرویی که ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین دارد باید از چرخه تولید خودرویی کشور خارج شود، تصریح کرد: در جلسه‌ای که اخیرا با مدیران پالایشگاه‌ها و معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش داشتیم عنوان شد که پالایشگاه‌ها تا حدی امکان تولید دارند و بیش از این میسر نیست؛ هرچند برنامه افزایش تولید در دستور کار قرار دارد، اما موضوع اصلی این است که ابتدا باید بخش تقاضا را سامان دهیم، زیرا افزایش عرضه تنها به مصرف بیشتر دامن می‌زند، راه دیگر اینکه باید سبد سوخت را متنوع کنیم علاوه بر بنزین باید سی‌ان‌جی را به میزان بیشتری وارد چرخه سبد سوخت کنیم همچنین باید از ظرفیت ال‌پی‌جی تولیدی در کشور نیز استفاده کنیم.

سنگدوینی بیان داشت: مشکل ما این است که علاوه بر بنزین به لحاظ تولید گاز نیز مشکل داریم و این باعث می‌شود در آینده نتوانیم خوراک پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین را تامین کنیم و این در حالی است که نیروگاه‌ها هم با مشکل تامین سوخت مواجه خواهند شد بنابراین راهی جز بهینه‌سازی مصرف انرژی نداریم.

وی ادامه داد: باید تنوع مصرف انرژی را بالا ببریم، کیفیت خودرو‌ها بالا برود و دولت در مورد قیمت بنزین تصمیم‌گیری درستی داشته باشد باید لایحه ارائه دهد و مجلس بررسی کند البته اکنون زمان اجرای آن نیست، زیرا در صورت بالا رفتن قیمت بنزین سفره و اقتصاد مردم دچار مشکل می‌شود، قیمت تمام کالا‌ها افزایش می‌یابد؛ نتیجه اینکه طبقه پایین جامعه نمی‌توانند از پس زندگی خود برآیند؛ بنابراین راهکار اصولی این است که باید این زنجیره را اصلاح کنیم.


این نماینده مجلس با اشاره به مشکل تامین بنزین در زمان تعطیلات اخیر و افزایش مسافرت‌ها به شمال کشور یادآور شد: در این رابطه باید مشکل ذخایر استرتژیک را حل کنیم و ذخیره‌سازی داشته باشیم، اما راهکار صحیح‌تر کنترل مصرف است وقتی در یک روز ۱۴۰ میلیون لیتر و در کل به طور متوسط ۱۳۰ میلیون لیتر در روز بنزین به مصرف می‌رسد بیانگر عدم طی مسیر درست است، به این معنا که ما مشکل اساسی‌تری غیر از تامین داریم؛ اصل ماجرا عدم مصرف بهینه است.

وی با بیان اینکه ما اکنون واردکننده بنزین شده‌ایم، ادامه داد: البته برخی پالایشگاه‌ها برنامه افزایش تولید را در دستور کار دارند، اما مشکلاتی هم دارند از جمله اینکه مطالبات پالاشگاه‌ها بالاست و طبق آنچه پالایشگاه‌های بخش خصوصی عنوان می‌کنند تقاضا دارند که اجازه صادرات مازاد فرآورده‌های نفتی را داشته باشند تا افزایش تولید بنزین را اعمال کنند.

سنگدوینی تاکید کرد: امروز پالایشگاه‌ها ۱۶۲ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند البته دولت هم در زمینه خودراک از آنها طلبکار که باید تهاتر صورت گیرد، باید این مشکلات به نوعی حل شود و ما باید کنار هم بتوانیم مشکل کمبود سوخت را حل کنیم که راه اصلی آن نیز بهینه‌سازی مصرف است. برای افزایش قیمت نیز ابتدا باید ساختار را اصلاح کنیم؛ نمی‌توانیم افزایش قیمت را اعمال کنیم و سفره مردم دچار مشکل شود باید ساختاری ایجاد شود که اگر درآمدی از افزایش قیمت بدست آمد به نفع مردم بوده و به جیب اقشار کم‌درآمد برود.

وی در ادامه به موضوع مشکل ناترازی در دیگر حامل‌های انرژی از جمله گاز اشاره و اظهار داشت: ما غیر از بنزین در حوزه دیگر حامل‌های انرژی مثل گاز طبیعی هم ناترازی داریم، اکنون یک میلیارد متر مکعب در روز تولید گاز داریم که همه آن را نیز می‌سوزانیم و هیچ اقدامی در راستای افزایش راندمان وسایل گازسوز از جمله بخاری‌ها و یا نیروگاه‌ها نداشته‌ایم. با این شیوه شرایط در تمامی حوزه‌ها سخت می‌شود چراکه از یک سو مخازن ذخیره در پارس‌جنوبی در حال تخلیه است و ما در زمینه فشارافزایی همچنان عقب هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مشکل تولید و مصرف بالای گاز باعث می‌شود که در آینده نتوانیم خوراک پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین را تامین کنیم و نیروگاه‌ها هم با مشکل تامین سوخت مواجه می‌شوند، بنابراین در این شرایط راهی جز بهینه‌سازی مصرف سوخت ایجاد تنوع در مصرف انرژی و افزایش کیفیت خودرو‌ها نداریم.

منبع:ایران جیب

ارسال نظر