به گزارش کارنا، شهرداری تهران اقدام مهمی در راستای برقیسازی ناوگان تاکسیرانی برداشته است. با امضای قراردادهایی با چین و تفاهمنامههایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، زمینه ورود تاکسیهای برقی به پایتخت فراهم شده است.
این اقدام بخشی از تلاشهای شهرداری برای کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت حملونقل عمومی در تهران است؛ با این حال، موفقیت کامل این طرح به توسعه زیرساختهای موردنیاز، بهویژه ایستگاههای شارژ خودروهای برقی، بستگی دارد.
چالشهای زیرساختی در برقیسازی ناوگان تاکسیرانی
یکی از چالشهای اصلی در برقیسازی ناوگان تاکسیرانی تهران، کمبود ایستگاههای شارژ در سطح شهر است. تاکسیهای برقی برای بهرهبرداری بهینه به ایستگاههای شارژ سریع و قابلدسترس در نقاط مختلف شهر نیاز دارند. در حال حاضر، زیرساختهای شارژ در تهران محدود است و افزایش تعداد خودروهای برقی بدون توسعه ایستگاههای شارژ میتواند مشکلاتی مانند ازدحام در ایستگاههای موجود و کاهش بهرهوری رانندگان را به همراه داشته باشد.
برنامههای توسعهای شهرداری تهران
شهرداری تهران برنامههای جدیدی برای توسعه ایستگاههای شارژ در دست اقدام دارد. یکی از اهداف اصلی این برنامه، احداث ایستگاههای شارژ در مکانهای استراتژیک مانند ترمینالهای تاکسیرانی، ایستگاههای مترو و مراکز پررفتوآمد است. این اقدام میتواند علاوه بر کاهش زمان انتظار رانندگان، اعتماد عمومی به خودروهای برقی را نیز افزایش دهد.
شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، اعلام کرده است که در حال حاضر ۱۲ ایستگاه شارژ برای تاکسیهای برقی در تهران فعال است. برخی از این ایستگاهها به شارژرهای سریع DC با توان ۶۰ کیلووات مجهز هستند که امکان شارژ ۱۲ خودرو در روز را فراهم میکنند. ۴ ایستگاه دیگر نیز در حال احداث است که تا پایان مهرماه به بهرهبرداری خواهد رسید و ۷۴ ایستگاه دیگر نیز جانمایی شدهاند.
علاوه بر این، تعدادی از ایستگاههای شارژ توسط بخش خصوصی احداث شدهاند و این زیرساختها بهتدریج در حال توسعه هستند تا با ورود بیشتر تاکسیهای برقی، نیازهای شارژ آنها تأمین شود.
زمان و هزینه شارژ تاکسیهای برقیمدت زمان شارژ کند، حدود ۶ تا ۷ ساعت و شارژ سریع، ۴۵ دقیقه است. تاکسیهای برقی اغلب بهصورت یک روز در میان به شارژ نیاز دارند و هزینه شارژ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان برآورد شده است.
علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، با اشاره به وضعیت تأمین برق کشور گفت: «در ساعات اوج مصرف برق با کمبود مواجه هستیم، اما در ساعات غیر اوج، مازاد برق داریم. میتوانیم از این ظرفیت برای شارژ خودروها استفاده کرده و در تمام طول روز به شهروندان خدمترسانی کنیم.»
زاکانی همچنین به نقش سیستمهای هوشمند در مدیریت زمان شارژ اشاره کرد و افزود: «این سیستمها مانع از شارژ خودروها در ساعات اوج مصرف میشوند و زیرساختهای ایجاد شده در این حوزه به رفع مشکلات تأمین برق و بهبود وضعیت تهران کمک خواهد کرد.»
تجربه جهانی در تناسب ایستگاههای شارژ و خودروهای برقیکشورهای مختلف جهان که در زمینه خودروهای برقی پیشگام هستند، استانداردهایی برای تناسب تعداد ایستگاههای شارژ با تعداد خودروهای برقی وضع کردهاند. این استانداردها به طور کلی بر اساس میزان دسترسی سریع و راحت به شارژ و کاهش زمان انتظار برای رانندگان تنظیم شدهاند.
در کشورهای اروپایی مانند هلند و آلمان، به ازای هر ۱۰ خودرو برقی، یک ایستگاه شارژ عمومی وجود دارد تا خودروها بدون نگرانی از دسترسی به شارژ، در شهرهای بزرگ تردد کنند.
در ایالات متحده، یکی از رهبران توسعه خودروهای برقی، استانداردها نشان میدهد که برای هر ۲۰ خودرو برقی، یک ایستگاه شارژ عمومی نیاز است. در ایالت کالیفرنیا، بیش از ۴۰ هزار ایستگاه شارژ عمومی موجود است.
چین، بهعنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرفکننده خودروهای برقی در جهان، برای هر ۸ خودرو برقی، یک ایستگاه شارژ فراهم کرده است. دولت چین با برنامههای گسترده در تلاش است تا زیرساختهای شارژ را حتی در شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده نیز بهبود بخشد.
استانداردسازی زیرساختهای تهرانبا توجه به استانداردهای جهانی، تهران باید بر اساس تعداد خودروهای برقی که قرار است به ناوگان تاکسیرانی اضافه شوند، برنامهریزی دقیقی برای احداث ایستگاههای شارژ انجام دهد.
گرچه گامهای اولیه برای ورود خودروهای برقی برداشته شده، اما بدون یک نقشه راه جامع برای توسعه زیرساختهای شارژ، این طرح ممکن است با موانعی روبهرو شود. برقیسازی تاکسیهای تهران یکی از اقدامات مهم برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است، اما توسعه زیرساختهای مرتبط، بهویژه ایستگاههای شارژ، باید با سرعت و دقت لازم همراه باشد تا این طرح به موفقیت کامل دست یابد.
منبع:تسنیم
ارسال نظر