به گزارش کارنا، خودروساز کیا در سال ۲۰۲۴ هشتاد ساله میشود و برای جشن گرفتن این سالگرد، یکی از خاطرهانگیزترین و پرشمارترین خودروهای بازار ایران را مدرن میکند. شعبهی بریتانیای کیا یک پراید LX مدل ۱۹۹۳ را از موزهی خود بیرون آورده و با حفظ گیربکس پنج سرعتهی دستی، موتور ۱٫۳ لیتری آن را با یک باتری و دو موتور برقی جایگزین کرده است.
مدل برقی پراید، دو باتری ۱۰ کیلوواتساعتی یکی زیر کاپوت و دیگری زیر صندوق عقب دارد که حدود ۲۰ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه میکند؛ اما توزیع وزن را بهبود میبخشد. موتور برقی از طریق گیربکس پنج سرعتهای که توسط شرکت Electrogenic برای تطبیق با توان بالاتر، اصلاح شده، چرخهای جلو را به حرکت در میآورد. در این گیربکس از یک کلاچ با عملکرد بالا استفاده شده است.
بهنوشتهی موتوروان، پراید برقی سه حالت رانندگی به نامهای Eco و Sport و Auto دارد. حالت Eco حداکثر دامنهی حرکتی ۱۹۳ کیلومتری را برای خودرو فراهم میکند. کیا این حالت را طراحی کرده است تا ویژگیهای رانندگی با مدل بنزینی پراید را تقلید کند و توان خروجی را به ۶۰ اسب بخار و ۱۱۷ نیوتنمتر گشتاور برساند. پراید برقی میتواند در حدود ۱۱٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.
حالت اسپرت، با آزاد کردن تمام توان خودرو، قدرت و گشتاور را بهترتیب به ۱۰۷ اسب بخار و ۲۴۳ نیوتنمتر میرساند که افزایشی ۷۷٫۷ درصدی در قدرت و ۹۹٫۲ درصدی در گشتاور محسوب میشود. حالت اسپرت به هاچبک جمعوجور کیا کمک میکند تا در مدت حدود هشت ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.
برای فعالکردن حالت Auto، راننده باید گیربکس را روی دندهی ۳ قرار داده و سپس حالت رانندگی را تغییر دهد. در این حالت، پراید به خودرویی برقی با حس رانندگی سنتیتر تبدیل میشود و انرژی حاصل از ترمزگیری برای شارژ باتریها مجدداً استفاده خواهد شد. در حالت Auto خروجی قدرت به ۷۵ درصد توان کلی محدود میشود و حداکثر سرعت خودرو به دلیل نسبت دنده و محدودیت دور موتور، کاهش مییابد.
کیا ضمن حفظ طراحی داشبورد پراید، نشانگر سوخت را به نمایشگر میزان شارژ باتری تبدیل کرده است. فضای داخلی خودرو با رنگ خاکستری آشنای پراید همراه با تزئینات سبز لیمویی روی صندلیها و کفپوشها، مدرنتر بهنظر میرسد؛ ترکیب رنگی که در مدل برقی EV۶ GT نیز به چشم میخورد.
منبع:زومیت
ارسال نظر