۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
توافق صادرکنندگان پسته و خودروسازان برای رفع تعهد ارزی
عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران می‌گوید، صادرات پسته توسط خودروسازان به صادرات این محصول آسیب می‌رساند.
کد خبر: ۷۶۴۳

به گزارش کارنا، محمدامین حاج کاظمیان، عضو اتحادیه خشکبار ایران، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی گفت: بر اساس دستورالعمل جدید، خودروساز می‌تواند از محل صادرات پسته نسبت به واردات خودرو و قطعات آن اقدام کند، این موجب شده خودروساز به حوزه صادرات خشکبار ورود کند، که باعث شده هم کیفیت کالای صادراتی زیر سوال برود و هم با توجه به سود بسیار بالایی که واردات خودرو و قطعاتش دارد، پسته ایرانی را با پایین‌ترین قیمت ممکن در بازار به فروش برساند، که این به اعتبار پسته ایرانی در بازار‌های جهانی لطمه بزند.

وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از این آسیب، با خودروسازان توافق شده که صادرکنندگان اصلی خشکبار صادرات پسته را انجام داده و ارز صادراتی شان را به خودروساز به عنوان واردکننده بدهند.


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هم درباره این موضوع گفت: با پیگیری اتاق بازرگانی و اتحادیه خشکبار قراردادی برای تعامل صادرکنندگان و خودروسازان بسته شد که ارز حاصل از صادرات پسته در اختیار واردکنندگان قرار گیرد و صادرکنندگان بتوانند رفع تعهد ارزی خود را توسط خریداران ارز انجام دهند.

شایان ذکر است، ۱۶ مهر رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران از ارسال نامه سرگشاده این اتحادیه به رئیس جمهور خبر داد. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در این نامه ضمن انتقاد از وضعیت اختصاص ارز نیمایی به کالای وارداتی و حمایت از واردکنندگان، از رئیس جمهور خواستند که به بهبود اوضاع صادرات خشکبار توجه کنند.

بر اساس جدیدترین گزارش گمرک، در نیمه نخست امسال ۳۷۴ میلیون دلار انواع پسته از کشورمان صادر شده، که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷۴ درصد افزایش داشته است.

تعداد بازدید : 4

منبع:خبرگذاری صدا و سیما

ارسال نظر