بهع گزارش کارنا، در این بین طبق روال سالهایی که واردات متوقف نبود، دولت در پیشبینی وصول درآمدی در حوزه حقوق ورودی برای سال ۱۴۰۲ باز هم رویاپردازی کرده است. آنطور که مهدی کیایی، سخنگوی هیات عمومی دیوان محاسبات، اعلام کرده، در سال ۱۴۰۲، از ۴۳همت درآمد پیشبینیشده برای حقوق ورودی خودرو، تنها حدود سه همت معادل ۷.۰۶درصد آن وصول شده است.
درآمد دولت از واردات خودرو درحالی در سال گذشته تنها ۷درصد وصول شده که امسال نیز سیاستگذار سنگ بزرگی در این مورد برداشته است که به نظر نمیرسد بتواند حتی نیمی از آن را وصول کند. قانون بودجه سال جاری نیز درآمد حدودا ۳۴هزار میلیارد تومانی از محل حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته است. گرچه واردات خودرو در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۲ سرعت قابلتوجهی گرفته اما باز هم نمیتواند میزان پیشبینیشده درآمد از حقوق ورودی را محقق کند. در نیمه نخست امسال حدود ۲۴هزار خودرو وارد کشور شده است. اگر فرض کنیم در ۶ ماه دوم سال نیز همین میزان خودرو وارد کشور شود، مجموع واردات امسال میتواند به ۴۸هزار دستگاه خودرو برسد. حال اگر دولت از ۱۱هزار خودروی وارداتی سال گذشته سههزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده باشد، این رقم برای سال جاری میتواند تا ۱۱هزار میلیارد تومان برسد که این میزان تنها ۳۰درصد از درآمد پیشبینیشده از حقوق ورودی خودرو در سال ۱۴۰۳ است.
علاوه بر این، گزارشی که چندی پیش دیوان محاسبات کشور از مالیات بر خودروهای لوکس منتشر کرد، نشان میدهد که در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۰درصد از دارندگان این خودروها از پرداخت مالیات لوکسها خودداری کردهاند. بر این اساس از دوهزار و ۸۵۰میلیارد تومانی که قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای وصول مالیات لوکسها در نظر گرفته بود، تنها ۲۱۸میلیارد تومان از طرف دارندگان این خودروها پرداخت شده است که این میزان تنها ۱۰درصد از درآمد پیشبینیشده از محل مالیات لوکسها در سال گذشته بوده است.
اما تنها بخش خودرویی از درآمدهای پیشبینیشده که دولت در آن نسبتا موفق عمل کرده، مربوط به درآمد حاصل از تعویض پلاک است. طبق گزارش دیوان محاسبات کشور، ۷۳درصد از درآمد پیشبینیشده در بودجه از محل واگذاری و تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت محقق و به خزانه واریز شده است. البته این نهاد آمار دقیقی از میزان درآمد کسبشده از تعویض پلاک ارائه نداده است.
به نظر میرسد دولت در تحقق درآمدهای خودرویی خود چندان موفق عمل نکرده است. یکی از علل این موضوع میتواند برخی از اهمالکاریها و ناهماهنگیها باشد. برای مثال در مورد خودروهای لوکس عملا سازوکار دقیقی وجود ندارد و نوسانات بازار میتواند یک خودرو را در مرز لوکس و غیرلوکس جابهجا کند. همچنین نهادهای مختلف در مورد وصول مالیات لوکسها اهمالکاریهای جدی داشتهاند، تا جایی که بهتازگی رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به ترک فعل برخی نهادها در مورد اجرای این قانون گفته است: «بر اساس ترک فعل در سال ۱۴۰۲ منابع پیشبینیشده از محل این بند قانونی به طور چشمگیری کاهش یافته است.»
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر