۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
اختصاصی
چرا دارندگان موتورسیکلت های فرسوده تمایلی به اسقاط ندارند؟ + فیلم
رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده درباره چرایی آمار بسیار پایین اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده به بیان توضیحاتی پرداخت.  
کد خبر: ۷۸۳۵

به گزارش کارنا، رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده درباره چرایی آمار بسیار پایین اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده به بیان توضیحاتی پرداخت.  

محمود مشهدی شریف با اشاره به اینکه آمار اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در نیمه نخست سال جاری تقریبا صفر بوده است، در خصوص علل عدم تمایل صاحبان موتورسیکلت‌های فرسوده به اسقاط موتورسیکلت عنوان کرد: اسقاط موتورسیکلت چند مشکل اساسی دارد که یکی از آنها ارزش گواهی اسقاط است چراکه قیمت گواهی اسقاط موتورسیکلت بر مبنای خودرو‌های بنزینی و یک چهارم قیمت گواهی اسقاط خودرو‌های بنزینی (یک چهارم ۳۵ میلیون تومان) تعیین شده و معادل ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌باشد.

وی افزود: طبیعی است دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده با قیمت ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان انگیزه‌ای برای تحویل موتورسیکلت خود به مراکز اسقاط نداشته باشند؛ لذا نیاز است گواهی اسقاط موتورسیکلت‌ها از خودرو‌های سواری تفکیک شود.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌ها برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده تعداد گواهی موردنیاز برای اسقاط است، زیرا تعداد گواهی برای موتورسیکلت‌های ۱۰ سال کارکرد ۰.۲۵ گواهی و برای موتورسیکلت‌های ۶ سال ساخت ۰.۵ گواهی می‌باشد. بر این اساس ارزش اسقاط موتورسیکلت بر مبنای تعداد گواهی در نظر گرفته شده بسیار ناچیز خواهد بود.


مشهدی شریف ناقص بودن بانک اطلاعاتی موتورسیکلت را از دیگر چالش‌های اسقاط در این بخش دانست و تصریح کرد: طبق قانون هنگامی که موتورسیکلت‌های تولیدی توسط موتورسیکلت سازان به نمایندگی‌ها تحویل داده می‌شود خریدار باید پس از خرید از نمایندگی به مراکز شماره گذاری مراجعه کرده و پلاک را به نام خود ثبت کند، اما معمولا خریداران برای شماره گذاری جدید مراجعه نمی‌کنند. از این رو بانک اطلاعاتی راهور در رابطه با موتورسیکلت‌های نو شماره بسیار ناقص است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو، موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های عمومی در الویت اسقاط در طرح‌های جایگزینی می‌باشند، یادآور شد: این در حالی است که تا کنون هیچ طرح و تسهیلات ارزان قیمتی برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده پیش بینی نشده است و تسهیلاتی که قرار بود از محل  صندوق حمایت از توسعه صنعت صرف اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های عمومی شود در بخش دیگری هزینه شده و در حال حاضر اعتبار و تسهیلات ارزان قیمتی برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده وجود ندارد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در پایان تاکید کرد: تسریع در روند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده مستلزم تکمیل بانک اطلاعاتی، بازنگری در جدول معادل سازی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به موتورسیکلت‌های فرسوده و همچنین در الویت قرار دادن اسقاط موتورسیکلت‌ها در طرح‌های جایگزینی می‌باشد.  

ارسال نظر