به گزارش کارنا، مدیرعامل اسبق سایپا فروش خودرو در بورس کالا را راهکاری موثر بر واقعی سازی قیمت خودرو و خروج خودروسازان از زیاندهی عنوان کرد.
سعید مدنی با اشاره به اهمیت فروش خودرو در بورس کالا اظهار داشت: مکانیزم عرضه خودرو در بورس کالا تقریبا فرآیندی مشابه فروش خودرو در بازار عرضه و تقاضا و حاشیه بازار است و، چون خودروهای عرضه شده با قیمتی بالاتر از قیمت تکلیفی به فروش میرسند، حاشیه سود خوبی برای خودروسازان به دنبال خواهد داشت. کمااینکه تجربه گذشته فروش خودرو در بورس کالا نیز منافعی برای دو خودروساز بزرگ به همراه داشت.
وی با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان حتی تا دو سال آینده به جز از طریق افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکتهای خودروسازی جبران نخواهد شد، افزود: زیان خودروسازان در سالهای اخیر به سبب رشد نرخ ارز از جیب سهامداران پوشش داده شده است؛ در حالی که فروش خودرو در بورس کالا میتواند زیان خودروسازان را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
این کارشناس ارشد صنعت خودرودر گفتگو با خبرنگار کارنا عنوان کرد: همچنین با کشف قیمت خودرو در بورس، بخشی از تفاوت قیمت فروش خودرو در کارخانه و بازار که اکنون نصیب دلالان میشود، وارد چرخه تولید خواهد شد.
مدنی فروش خودرو در بورس کالا را عاملی موثر بر واقعی سازی قیمت خودرو دانست و تاکید کرد: با کشف قیمت خودرو در فضای شفاف بورس، قیمت تمام شده خودرو به سمت واقعی شدن پیش رفته و به تدریج خودروسازان از زیاندهی خارج خواهند شد.
مدیرعامل اسبق سایپا در پایان بر لزوم آگاهی بخشی به مردم برای خرید خودرو از بورس کالا تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر عامه مردم با مکانیزم خرید خودرو از بورس کالا آشنایی ندارند در حالی که به منظور رعایت مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار بورس و امکان خرید خودرو از بورس توسط مصرف کننده واقعی، نیاز به ارائه برخی آموزشها برای خرید خودرو از بورس کالا است. در این صورت عرضه خودرو در بورس کالا روشی ایده آل خواهد بود.
ارسال نظر