۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
اختصاصی
کاهش قیمت خودرو‌های داخلی با ساخت پلتفرم مشترک + فیلم
خودرو‌های داخلی به دلیل تیراژ پایین از نظر کیفیت و قیمت، قدرت رقابت با خودرو‌های خارجی را نخواهند داشت.
کد خبر: ۷۹۵۷

به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران عنوان کرد: اکنون که واردات خودرو به کشور آزاد شده لازم است سازمان بالادستی در صنعت خودرو از این فرصت استفاده کرده و نسبت به الزام خودروسازان به استفاده از پلتفرم‌های مشترک اقدام کند چراکه خودرو‌های داخلی به دلیل تیراژ پایین از نظر کیفیت و قیمت، قدرت رقابت با خودرو‌های خارجی را نخواهند داشت.

سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی با اشاره به اهمیت طراحی پلتفرم‌های مشترک در شرکت‌های خودروساز داخلی اظهار داشت: اگر دو خودروساز بزرگ که در مجموع یک میلیون دستگاه خودرو در سال تولید می‌کنند از یک پلتفرم مشترک استفاده کنند قطعا بسیاری از هزینه‌های تولید به جای اینکه جداگانه روی تولیدات هر خودروساز سرشکن شود، روی یک میلیون دستگاه خودرو سرشکن خواهد شد؛ بنابراین یکی از مزیت‌های طراحی پلتفرم مشترک، کاهش قیمت خودرو است، زیرا وقتی قیمت بر تیراژ سرشکن می‌شود، هزینه‌های سرمایه گذاری کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه با طراحی پلتفرم‌های مشترک، تعداد و تنوع قطعات مشترک دو خودروساز نیز افزایش پیدا می‌کند، افزود: با مشترک سازی پلتفرم‌ها از هر قطعه به جای ۵۰۰ هزار، یک میلیون تولید خواهد شد و به این ترتیب هم بازرسی مشترک از سوی شرکت‌های ثالث با دقت بیشتری انجام شده و هم، چون تیراژ تولید قطعات اقتصادی است، سازندگان قطعات در فرآیند تولید قطعه تمرکز بیشتری بر بخش کنترل کیفی و تحقیق و توسعه خواهند داشت.

 این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگار کارنا مبنی بر اینکه چرا در سال‌های اخیر عزم جدی برای مشترک سازی پلتفرم‌ها در صنعت خودرو وجود نداشته است، اظهار داشت: ساخت پلتفرم مشترک کار تیمی را می‌طلبد و با توجه به عدم بلوغ کافی در انجام فعالیت‌های گروهی، نیاز به تقویت کار تیمی در کشور است.

ابراهیمی نژاد تصریح کرد: خودروسازان که در شرایط فعلی با سیاست و مدیریت خود پروژه‌ها را پیش می‌برند، اما با ساخت پلتفرم مشترک باید بر فعالیت خودروساز دیگر نیز متمرکز شوند و این امر ممکن است جریان فعالیت‌های آنها را با تاخیر مواجه کند. به همین دلیل خودروسازان ترجیح می‌دهند پروژه‌های خود را به تنهایی جلو ببرند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر حرکت به سمت پلتفرم‌های مشترک نیازمند تکلیف از سوی سازمان بالادستی که در صنعت خودرو ایدرو است و همچنین تدوین برنامه‌ای ۵ ساله می‌باشد.

 ابراهیمی نژاد تاکید کرد: اکنون که واردات خودرو به کشور آزاد شده لازم است سازمان بالادستی در صنعت خودرو از این فرصت استفاده کرده و نسبت به الزام خودروسازان به استفاده از پلتفرم‌های مشترک اقدام کند چراکه خودرو‌های داخلی به دلیل تیراژ پایین از نظر کیفیت و قیمت، قدرت رقابت با خودرو‌های خارجی را نخواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: البته این تجربه را در گذشته نیز داشتیم و با ساخت پلتفرم مشترک پروژه تندر ۹۰ و همکاری دو خودروساز بزرگ با شرکت رنو و همچنین اطلاعات و آموزش‌هایی که شرکت رنو در اختیار قطعه سازان قرار داد شاهد ارتقای کیفیت قطعات و تولید محصول کیفی در صنعت خودرو بودیم.

 وی با اشاره به این نکته که همه خودرو‌ها قابلیت طراحی پلتفرم مشترک را ندارند، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از سهم بازار که شامل دو تا سه خودرو با دو تا سه کلاس مشخص است را می‌توان با یک پلتفرم مشترک تولید کرد. به عنوان مثال همه خودرو‌های کلاس B و C سایپا و ایران خودرو قابلیت تولید با پلتفرم مشترک را خواهند داشت.

 این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که چه قطعاتی قابلیت ساخت با پلتفرم مشترک را دارند، عنوان کرد: پلتفرم مشترک عمدتا شامل قطعاتی مانند سیستم‌های قوای محرکه، شاسی، سیستم ترمز و ... که در دید مستقیم نیستند، خواهد شد. به طور مثال در پلتفرم مشترک می‌توان برای سیستم فرمان، سیستم ترمز و قوای محرکه دو طرح جداگانه مانند فرمان کلاس B و C طراحی کرد.

 ابراهیمی نژاد در ادامه بر لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه به منظور ساخت پلتفرم‌های مشترک در صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: با توجه به نقش مهم دانشگاه در تربیت نیروی ماهر و نظارت بر پروژه‌ها و خدمات موردنیاز صنعت خودرو از جمله دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت که به صورت تخصصی روی پروژه‌های خودروسازی تمرکز دارد و در سایر دانشگاه‌ها نیز در بخش‌های مهندسی مکانیک و الکترونیک می‌توان به تولید پلتفرم مشترک در صنعت خودرو کمک کرد.

 وی درباره نقش مشترک سازی پلتفرم‌ها بر افزایش بهره وری صنعت خودرو بیان کرد: با طراحی پلتفرم مشترک هر خودروساز برای تولید یک خودرو باید تیم جداگانه و ۲۰۰ هزار قطعه منحصر به فرد داشته باشد و هر قطعه باید توسط یک تا چهار سازنده مختلف مورد بازرسی قرار بگیرد که این امر مستلزم تیم بزرگ و بدنه بسیار قوی است که در صورت مشترک سازی پلتفرم ها، وظایف بین دو خودروساز بزرگ تقسیم خواهد شد؛ بنابراین اگر خودروسازان روحیه کار گروهی داشته باشند و این سیاست از سوی نهاد بالادستی یعنی ایدرو و وزارت صمت به خودروسازان تکلیف شود، این ادغام می‌تواند بهره وری خودروسازان بزرگ را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

ابراهیمی نژاد با بیان اینکه با تولید پلتفرمی می‌توان حداقل ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را با یک پلتفرم تولید کرد، اظهار داشت: از آنجا که خودرو‌هایی که در حال حاضر توسط خودروسازان تولید می‌شوند تا چند سال آینده از رده خارج خواهند شد، نیازاست دو خودروساز بزرگ برای تولید محصولات جدید، پلتفرم جدید نیز داشته باشند و ادغام پلتفرم‌ها را تا سه سال آینده در دستور کار خود قرار دهند و این مهم کاملا شدنی است.

ارسال نظر