۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
اختصاصی
نادیده گرفتن تلاش خودروسازان در رشد کمی و کیفی تولیدات داخل غیرمنصفانه است
چند روز پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس در یک برنامه زنده تلویزیونی، کیفیت خودرو‌های داخلی را مورد انتقاد قرار داده و خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی را به رد شدن در معاینه فنی وعدم دریافت گواهی سلامت متهم کرد.
کد خبر: ۸۳۲۰

به گزارش کارنا، چند روز پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس در یک برنامه زنده تلویزیونی، کیفیت خودرو‌های داخلی را مورد انتقاد قرار داده و خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی را به رد شدن در معاینه فنی وعدم دریافت گواهی سلامت متهم کرد.

این در حالی است که طبق قانون، معاینه فنی برای خودرو‌های بالای ۴ سال کارکرد می‌باشد و خودرو‌های با کارکرد کمتر از دو سال الزامی به معاینه فنی ندارند؛ لذا انجام معاینه فنی برای خودرو‌های با عمر کمتر از ۴ سال خلاف قانون بوده و هزینه اضافی را به دارندگان خودرو تحمیل خواهد کرد. 
بدیهی است اغلب خودرو‌ها بعد از ۴ سال کارکرد با مراجعه به مراکز معاینه فنی، موفق به اخذ گواهی سلامت می‌گردند؛ بنابراین به نظر می‌رسد اظهارات این نماینده مجلس غیر فنی بوده و مبنای کارشناسی ندارد.

نکته بعدی اینکه خودرو‌های تولیدی شرکت‌های خودروساز داخلی همواره به صورت منظم تحت پایش و نظارت سازمان ملی استاندارد ایران از جمله تست‌های استاندارد میزان آلایندگی قرار دارند و تولید و اخذ مجوز‌های شماره گذاری خودرو‌های داخلی از سوی پلیس نیز مستلزم انجام این تست‌ها که حاکی از کنترل میزان آلایندگی خودرو‌ها است، می‌باشد و این نشان می‌دهد که این نماینده مجلس و مجری محترم برنامه به این امر مهم دقت و توجهی نداشته و اظهارات نامبردگان ناشی از عدم اطلاع از رویه‌های فوق می‌باشد.

به نظر می‌رسد پیش از برگزاری و تشکیل چنین برنامه‌های یک طرفه ضرورت دارد برنامه‌های مرتبط با موضوعات فنی در صنعت خودروسازی با دعوت و حضور کارشناسان خودرویی و آشنا با فرآیند‌های تولید خودرو و استاندارد‌های خودرویی و شماره گذاری خودرو برگزار گردد تا نتیجه این گونه برنامه‌ها به یک خروجی موثر منتج شود؛ چراکه برگزاری چنین برنامه‌هایی غیر منصفانه و بدون حضور نمایندگان خودروساز یا عدم آشنا با صنعت خودرو جز تشویش اذهان عمومی و خدشه وارد نمودن به تولیدات داخلی و مانع تراشی و نادیده گرفتن زحمات خودروسازان چیزی را به دنبال نخواهد داشت.

درباره انتقاد بدون پایه و اساس این نماینده مجلس از کیفیت خودرو‌های داخلی و متهم کردن خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی به رد شدن در معاینه فنی با مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.

 نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی بعضا قادر به دریافت گواهی معاینه فنی نیستند، عنوان کرد: اینکه خودرو‌های تولید داخل باید به لحاظ کیفیت و ایمنی با خودرو‌های خارجی رقابت کنند و به استاندارد‌های جهانی نزدیک شوند، قابل انکارنیست کمااینکه خودروسازان داخلی در سال‌های اخیر گام‌های موثری در راستای بهبود کیفیت تولیدات خود برداشته اند.

 وی در گفتگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: نادیده گرفتن تلاش و زحمات خودروسازان در جهت رشد تولید و بهبود کیفیت و استانداردسازی برخی محصولات به دور از انصاف است و چنین استدلال‌های بی پایه و اساسی جز تشویش اذهان عمومی و خدشه وارد کردن به تولیدات داخل، دستاوردی به دنبال نخواهد داشت.

 نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت خودروسازی کشور بیان کرد: از آنجا که خودرو کالایی استراتژیک است قطعا حمایت از تولیدات داخل دستاورد‌های مثبتی، چون رشد اشتغال پایدار، تکنولوژی و جلوگیری از خروج ارز را برای کشور به دنبال داشته و در موقعیت‌های خاص به لحاظ تکنولوژی در خودروسازی حرفی برای گفتن در دنیا خواهیم داشت.

 پوردهقان در ادامه بر ضرورت تکرار تجربه موفق خودروسازان داخلی در دهه ۷۰ و ۸۰ تاکید کرد واظهار داشت: مشارکت‌های بین المللی در قالب قرارداد‌های جوینت ونچر با خودروسازان خارجی که مشابه آن در دهه ۷۰ و ۸۰ اتفاق افتاد و منجر به انتقال فناوری شرکت‌های پژو، رنو و زانتیا و تولید خودرو‌های باکیفیت در کشور شد، صنعت خودروسازی کشور را از بحران موجود خارج کرده و منجر به رقابت پذیری در صنعت خودرو خواهد شد در غیر این صورت گشودن در‌های کشور به روی خودرو‌های نو خارجی آن هم در حد خبردرمانی اثر موقت و مسکنی به دنبال خواهد داشت.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌ها در صنعت خودرو باید در جهت حفظ منافع تولیدکننده و مصرف کننده باشد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است پس از گشایش‌های سیاسی و رفع تحریم‌ها باید با حرکت به سمت سرمایه گذاری خارجی، تجهیز خودرو‌های داخلی به بالاترین تکنولوژی و استاندارد‌های ایمنی و مدرن‌ترین امکانات رفاهی، زمینه واقعی سازی قیمت‌ها در صنعت خودرو را نیز فراهم کنیم.

ارسال نظر