به گزارش کارنا، نمایشگاههای فروش خودروهای خارجی که تا دو سال پیش تنها میزبان خودروهای کارکرده قدیمی بودند، حالا مملو از خودروهای جدید و صفر وارداتیاند. محصولاتی که با مقررات فراوان برای فروش به مصرفکننده نهایی در سامانه یکپارچه عرضه میشدند و سیاستگذار ادعا میکرد که واردات و شیوه عرضه آنها برای تنظیم بازار است، حالا با قیمتهای میلیاردی سر از نمایشگاههای فروش خودرو درآوردهاند.
طبق آمار رسمی گمرک تا انتهای مهرماه ۲۴ هزار دستگاه خودروی وارداتی ترخیص شدهاند، اما این خودروهای وارداتی کجا هستند؟ چرا در معابر و خیابانهای شهر بهندرت شاهد عبور و مرور وارداتیها هستیم؟ پاسخ این پرسش را تنها با جستوجوی نام این خودروها در پلتفرمهای ثبت آگهی میتوان یافت. آگهیهای فراوانی که عموما توسط نمایشگاهداران منتشر شده و نشان میدهد که وارداتیها بیشتر در اختیار این صنف است.
«دنیای اقتصاد» با بررسی میدانی وضعیت فروش خودروهای جدید وارداتی، پلتفرمهای ثبت آگهی را زیر ذرهبین قرار داد. این بررسی حاوی چند نکته قابلتوجه بود. ابتدا اینکه تعداد بسیار محدودی از این آگهیها از طرف اشخاص بود و بیشتر موارد مربوط به شرکتها و نمایشگاهها میشد که هر یک بیش از ۵۰ خودروی وارداتی را آگهی کرده بودند. نکته دیگر اینکه در بیشتر آگهیهای ثبتشده، فروشنده از اعلام قیمت خودرو اجتناب کرده و قیمت را توافقی اعلام کرده است. این موضوع نشان میدهد قیمت وارداتیها حالت شناوری دارد و ممکن است با قیمتهای مختلفی به فروش برسد.
علاوه بر این برخی از خودروهای آگهیشده، فاقد پلاک هستند. در تماسی که با برخی فروشندهها داشتیم اعلام کردند خودرو بدون پلاک و مدارک به فروش میرسد و بعد از چند هفته پلاک و مدارک هم تحویل داده میشود. جالب اینکه برخی از فروشندگان خودروهای بیپلاک، نمایندگیها بودند.
همچنین در مورد شیوه عرضه با چند نمایشگاه تماس گرفتیم. در مجموع سه شیوه در بازار برای فروش وارداتیها وجود دارد. برخی از آنها خودروهای خود را به صورت تحویل فوری به فروش میرسانند. عموم این موارد خودروهایی هستند که پیش از این در سامانه یکپارچه به فروش رسیدهاند و فعالان بازار در نقش واسطهگر این محصولات را خود یا مشتری دیگری، از سامانه خریداری کرده و حالا در بازار به صورت فروش فوری عرضه میکنند.
منبع:تسنیم
ارسال نظر