به گزارش کارنا، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس رویکردی خردمندانه نسبت به موضوع قیمت بنزین دارد، بیان کرد: مجلس به عنوان نماینده و حافظ منافع مردم با دیدگاههای پوپولیستی و عوام فریبانه برخورد کرده و از هر گونه اصلاحی که موجب رشد اقتصادی کشور شود، استقبال خواهد کرد..
فرهاد شهرکی درباره تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین و نگاه مجلس به این موضوع عنوان کرد: رویکرد مجلس و به خصوص کمسیون انرژی، افزایش قیمت بنزین نیست. ضمن اینکه اعداد و ارقام ارائه شده از سوی رئیس جمهور در رابطه با قیمت تمام شده بنزین نباید منجر به استدلال غلط از این موضوع شود.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: خودروهایی که در کشورهای همسایه حدود یک میلیارد تومان قیمت دارند، در حال حاضر با قیمت بالای دو میلیارد تومان و به عبارتی با فاصله قیمتی یک میلیارد تومان وارد کشورمی شوند. حال اگر این خودرو روزانه ۲۰ لیتر بنزین مصرف کند و هر ۳۶۵ روز سال را در تردد باشد، مصرف سوخت این خودرو در سال ۷۳۰۰ لیتر میشود که هزینه سوخت این خودرو بر اساس نرخ جهانی بنزین (۳۰ هزار تومان) سالانه ۲۱۹ میلیون تومان و طی ۵ سال بیش از یک میلیارد تومان تمام میشود؛ بنابراین گرانی خودرو در کشور موجب شده مردم هزینه بنزین را به نحو دیگری پرداخت کنند.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: همچنین دنای توربو شارژ یکی از مدرنترین خودروهای ایران خودرو است که با قیمت حدود یک میلیارد تومان در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد، اما مصرف سوخت این خودرو به طور متوسط ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، در حالی که میانگین مصرف اغلب خودروهای خارجی ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.
شهرکی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین، ظلم به مردم است، اظهار داشت: در حال حاضر مصرف سوخت در کشور ما بیش از میانگین جهانی است، زیرا از یک طرف با تولید خودروهای هم قیمت با قیمتهای جهانی، اما مصرف سوخت دو برابری، مردم را در تنگنا قرار داده و از طرف دیگر، چون احداث پالایشگاهای جدید در کشور منطقی و اقتصادی نیست، ناچار به واردات بنزین هستیم.
وی با اشاره به اینکه ۴۵ سال است از صنعتی حمایت میکنیم که هنوز نتوانسته روی پای خود بیاستد، تصریح کرد: چرا خودروهای داخلی به رغم سالها حمایت از سوی دولت نباید از نظر قیمت و کیفیت قابلیت رقابت با خودروهای جهانی را داشته باشند؟! این موضوع نشان میدهد حمایتهای دولت از صنعت خودروسازی نقشی در توانمندی خودروسازان داخلی نداشته است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر تراز مالی سالیانه هر دو خودروساز بزرگ به سبب تولید توأم با زیان منفی است و مردم نیز از کیفیت محصولات داخلی رضایت ندارند.
شهرکی در ادامه به واردات سالانه میلیاردها دلار بنزین به کشور اشاره کرد و اذعان داشت: چرا باید به ازای صادرات برخی کالاها، بنزین وارد کشور کنیم و از یک طرف بیت المال را هدر داده و از طرف دیگر با تبدیل نفت خام به سوخت، محیط زیست را آلوده کنیم.
وی با صراحت بیان کرد: تبدیل نفت خام به سوخت بدترین اقدام ممکن است چراکه پالایشگاهها برای تبدیل نفت خام به سوخت ناچارند با تمام ظرفیت خود فعالیت کنند، در نتیجه برای رفع ناترازی مجبور به واردات بنزین هستند.
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه در رابطه با قیمت بنزین به جای اینکه علل را ریشه یابی کنیم، معلول را هدف قرار داده ایم در حالی که مشکل قیمت بنزین نیست و معضل اصلی قیمت و کیفیت خودروها در کشور است و همان طور که اشاره شد با اعداد و ارقام میتوان ثابت کرد هزینه بنزین ۵ سال یک خودرو با نرخ جهانی را با واردات خودروهایی که ۲ تا ۳ برابر کشورهای همسایه قیمت دارند را از مصرف کننده دریافت کرده ایم.
شهرکی با بیان اینکه رویکرد مجلس به رفع مشکلات، بررسی عوامل مختلف و ریشه یابی مسائل است، افزود: اگر
خودروسازان توانایی تولید خودروهای با مصرف سوخت ۴ و ۵ لیتر که قشر متوسط نیز قادر به خرید آن باشند را دارند که باید نسبت به تولید آن اقدام کنند در غیر این صورت افزایش مصرف بنزین در کشور را میتوان معلول مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی دانست.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس رویکردی خردمندانه نسبت به موضوع قیمت بنزین دارد و نباید با افزایش قیمت بنزین مردم را دچار استرس کنیم، عنوان کرد: مجلس به عنوان نماینده و حافظ منافع مردم با دیدگاههای پوپولیستی و عوام فریبانه برخورد کرده و از هر گونه اصلاحی که موجب رشد اقتصادی کشور شود، استقبال خواهد کرد.
شهرکی همچنین درباره تاثیر کیفیت سوخت بر مصرف بنزین در کشور بیان کرد: کیفیت سوخت تاثیر چندانی بر کاهش مصرف سوخت ندارد و مشکل اصلی عدم به روزرسانی موتورهای خودروهای داخلی است و بهینه سازی آنها میتواند مصرف سوخت را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه کیفیت بنزین تولیدی در کشور از نظر استانداردهای جهانی قابل قبول است، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشهای موجود، کیفیت بنزین پارامتر مهم و تاثیرگذاری در مصرف سوخت نیست. ضمن اینکه بنزین یورو ۴ و ۵ توسط شرکت نفت ستاره خلیج فارس تولید میشود، اما بنزین معمولی که در کشور تولید میشود نیز کیفیت مناسبی دارد.
ارسال نظر