۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
اختصاصی

فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار راه برون‌رفت از شرایط موجود است

فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار راه برون‌رفت از شرایط موجود است
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: برای خروج از شرایط فعلی و کاهش زیان خودروسازان و فروش خودرو به مشتریان واقعی، خودرو با قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان عرضه کنند.
کد خبر: ۸۷۲۱

به گزارش کارنا، محمدرضا نجفی‌منش با بیان مطلب فوق گفت: بازار بهترین تعیین‌کننده قیمت خودرو است و دولت این اجازه را به خودروساز بدهد تا در راستای کنترل بازار و عرضه خودرو به مشتریان واقعی و کوتاه‌کردن دست دلالان خودرو را با قیمت اقتصادی و حاشیه بازار عرضه کند.

وی با بیان این‌که دولت چرا نمی‌خواهد در شرایط فعلی مشکل قیمت‌گذاری خودرو حل شود به سابقه اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: در دهه هفتاد محصولات با قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان عرضه می‌شود و در این بین هم خودروساز سود منطقی و اقتصادی به دست می‌آورد و هم خودرو به دست مشتری اصلی می‌رسید.

وی ادامه داد: با این سیاست و عدم دخالت دولت شاهد بودیم که نوسانات قیمت کارخانه و بازار کم شد و در برخی از مواقع حتی قیمت بازار از کارخانه کمتر بودبو نتایجی خوبی برای خودرو ساز، مشتری و در آخر بازار داشت.

نجفی‌منش ادامه داد: از دهه ۹۰ دخالت‌های دولت در امر قیمت‌گذاری باعث زیان خودروسازان و صنعت خودروسازی کشور شد و در کنار زیان خودروسازان، دلالان ۵۰۰ همت از اختلاف قیمت بازار و کارخانه سود به دست آوردند ولی خودروساز با فروش هر خودرو بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان زیان متحمل شد.


رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گریزی به آمار‌های ارائه شده توسط پلیس زد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از هفت میلیون معامله خودرو در کشور انجام شد که یک میلیون خودرو نو و صفر کیلومتر و شش میلیون خودرو‌های کارکرده بود و سوالی که مطرح می‌شود قیمت فروش خودرو‌های کارکرد را چه کسی مشخص می‌کرد و این امر نشان می‌دهد که مردم تعیین کننده قیمت نهایی خودرو بودند و دولت و ارگان خاصی در این قضیه دخالت نمی‌کند.

نجفی‌منش با تاکید بر این‌که قیمت گذاری توسط خودروساز دارای مزایای متعددی است، ادامه داد: منطقی‌ترین راه این است که قیمت‌گذاری توسط خودروساز انجام شود این کار باعث حذف تقاضای کاذب و میلیونی، تعادل بازار، افزایش تولید، انجام تعهدات توسط خودروساز، پرداخت دیون شبکه قطعه‌سازی، پرداخت بدهکاری خودروسازان به نظام بانکی کشور، توسعه خطوط تولید و خروج دلالان از زنجیره فروش خودرو و ارتقای کیفیت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قیمت خودرو توسط خودروساز انجام می‌شد در کنار نفع خودروساز و مشتری، خود دولت از این شرایط منتفع خواهد شد و از میزان ۵۰۰ همت که نصب شبکه دلالی شد دولت می‌توانست سهمی در این میان داشته باشد و امیدوارم این امر به زودی میسر شود و قیمت گذاری به خودروساز واگذار شود.

ارسال نظر