به گزارش کارنا، سیدجعفر تشکری هاشمی روز دوشنبه در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا افزود: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان برای تبدیل موتورسیکلتها به برقی بودجه تخصیص داده شد اما این ردیف مورد توجه قرار نگرفت.
به گفته وی، در حالی که اقدامات لازم انجام نمیشود برای برای معاینه فنی موتوریهایی که استاندارهای لازم را ندارند هزینه بسیار صرف میشود.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران اظهار کرد: اگر موتورها برقی شدند آنگاه میتوانیم بگوییم که مشکلات این بخش خصوصا در بحث آلودگی هوا به کنترل در آمده است.
این عضو شورای شهر گزارش مدیرعامل ستاد معاینه فنی را خوب و امیدوار کننده عنوان کرد و گفت: عملکرد ستاد برای توسعه نگهداشت و ترویج جای تقدیر دارد.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تاکید کرد: رایگان کردن معاینه فنی موتورسیکلت راه حل محسوب نمیشود و در صورت ضرورت نیازمند مجوز است و باید مجوزها دریافت شوند.
بیش از ۵۰ درصد تاکسیهای فعال تهران فرسوده هستند
تشکری هاشمی یادآور شد: آمارها حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد تاکسیهای فعال که در شهر تردد می کنند و اقدام به جابجایی مسافر میکنند فرسوده بوده و قابلیت دریافت معاینه فنی را ندارند.
وی با اشاره به پرداخت عوارض خودرو هم گفت: طبق روال هر خورویی که در تهران بخواهد معاینه فنی بگیرد باید عوارض خود را پرداخت کند اما در شهرهای دیگر این شیوه اجرا نمیشود و این یک اشکال است که منجر به کاهش مراجعات میشود لذا شهرداری باید بررسی کند اگر قرار باشد این شرط (پرداخت عوارض) برداشته شود تبعات آن چه خواهد بود و در صورت لزوم این شرط حذف شود.
وی ادامه داد: در گذشته دوربینهای مخصوص خودروهای فاقد معاینه فنی را ثبت میکرد اما اکنون دادههای دوربینها مبادله نشده و اعمال قانونی در این زمینه صورت نمیگیرد.
تشکری هاشمی افزود: باید ستاد معاینه فنی گزارش نقصها و ایرادت خودروهای داخلی و وارداتی را حتی در دوران معافیت از معاینه فنی و در صورت لزوم در دوره گارانتی احصا کند تا مشخص شود هر خودرویی چه مشکلاتی دارد و همه بدانند خودروسازان خودروها را با چه مشکلات احتمالی میفروشند.
درآمدهای شهرداری به چه ماموریتهایی اختصاص دارد؟رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با طرح این پرسش که درآمدهای شهرداری به چه ماموریتهایی اختصاص مییابد؟ گفت: با هر واحدی که جلسه گذاشته میشود، میگویند ۳۰ یا ۲۰ درصد نقدینگی به آنها اختصاص یافته و همه میگویند بودجه کافی به آنها تخصیص نیافته است.
تشکری هاشمی با اشاره به ساخت ساختمان و خطوط جدید معاینه فنی افزود: اگر احساس میکنید تقاضا آنقدر زیاد نیست به جای هزینه برای ساخت خطوط جدید، انرژی خود را صرف بررسی و تحلیل دادهها کنید، مثلا چرا فقط ۱۵ درصد تاکسیها از مراکز معاینه فنی تهران مجوز میگیرند؟
چرا شهروندان برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف میروند؟ چرا ثبت تخلف جدی گرفته نمیشود؟ چرا ۵۰ درصد ظرفیت خطوط معاینه فنی خالی است؟ باید از سازمانهای تاکسیرانی، پسماند، فاوا، بخواهید که همراه و کمک کننده ستاد معاینه فنی باشند.
وی تاکید کرد: ماموریتهای تحقیقاتی سازمان به اندازه معاینه فنی اهمیت دارد.
معاینه فنی خودرو با نرخ جدید انجام میشودمدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز با بیان گزارش عملکرد هفت ماهه گفت: دو هفته است که نرخهای جدید معاینه فنی اعلام شده و اعمال میشود، این نرخ سال گذشته ۹۲ هزار تومان بود و پس از حدود دو سال این نرخ پس از طی مراحل قانونی توسط مراجع ذیربط به صورت کشوری و یکپارچه به ۲۶۵ هزار تومان رسید.
محمد مهدی میرزایی قمی افزود: در حال حاضر ۸ مرکز ثابت متعلق به شهرداری، ۹ مرکز متعلق بخش خصوصی، ۱۵ مرکز سیار، ۳ مرکز معاینه فنی سنگین و ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در پایتخت وجود دارد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به مراجعات به ستاد معاینه فنی اظهار کرد: در هفت ماه منتهی به مهر امسال حدود ۹ درصد کاهش مراجعات در مجموع بخش خودروهای سبک و سنگین نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتهایم.
آماری از موتورسیکلتهای فعال تهران نداریم/ معاینه فنی خودرو با نرخ جدید
عیوب ظاهری و خروج گاز آلاینده عامل مردودی خودروها در معاینهمیرزایی قمی بیشترین میزان مردودی خودروها را مربوط به عیوب ظاهری و خروج گازهای آلاینده ذکر کرد و گفت: در برخی از سایتها تبلیغ میشود که در ازای دریافت مبلغی برای خودرویی که قابلیت دریافت معاینه فنی ندارد در مراکز خارج از شهر، برگه معاینه فنی صادر میشود.
وی تاکید کرد: اگر سن معافیت معاینه با دوره گارانتی خودرو انطباق داشته باشد خودروساز باید جوابگوی مشکلات باشد و به نحوی کاهش سن معافیت معاینه فنی در راستای حمایت از مصرف کنندگان است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره معاینه فنی موتورسیکلتها هم گفت: پلیس معتقد است که چهار میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران وجود دارد بیش از سه میلیون دستگاه موتورسیکلت مشمول معاینه فنی هستند اما سال گذشته تنها ۸۲۳ موتورسیکلت برای دریافت معاینه فنی مراجعه کردند.
وی با اشاره به دوربینهای ثبت تخلف هم اظهار کرد: معاینه فنی در دادههای دوربینهای ثبت تخلف مبادله نمیشود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به بودجه ستاد هم یادآور شد: با تجدید ارزیابی و داراییها؛ افزایش دارایی داشتهایم.
منبع:ایرنا
ارسال نظر